Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 443 ggr
Sevendays
0

Lyra är ledsen..

Faktum är att Lyra aldrig har gått ihop med varken Gonzo eller Frick. Gonzo gick ju bort i mars-månad och Fricken fick somna in i onsdags. Jag märkte ingen skillnad på Lyra en eller två dagar efter Fricken gick bort. Lyra har alltid varit väldigt "dampig", bitit, stojjat, m.m, som 1-åringar brukar göra. Hon har alltid stått vid dörren när man har kommit hem och följt efter vartenda steg man har tagit. Nu i fredags märkte jag att något inte står rätt till med henne, som an ibland bara ligga på mattan och bara se deprimerad ut, hon vill inte leka heller. Jag börjar bli lite orolig. Lyra har varit livrädd för alla illrar som hon har träffat och veterinären har påpekat att "hon inte kan illerspråket" eftersom hon alltid har varit ensam innan hon kom till oss. Men nu verkar det som att hon ändå saknar Fricken, trots att de egentligen aldrig gick ihop. De sov ihop emellanåt, men något mer var det inte frågan om. Kan en iller sakna en iller som den aldrig har gått ihop med? Borde det inte vara så att hon istället skulle vara glad att hon tillslut fick vara ensam? Hur ska man hantera detta? on är inte ens sugen på att leka tros att jag försöker aktivera henne…

JossanH
0

låter precis som för Strumpan här inne som tyvärr förlorade en av sina illrar och illern som var kvar blev totalt deprimerad trots att dom aldrig kommit överrens tidigare.

Antar att så länge dom äter och dricker finns det inte så mycket att göra. Även djur måste få sörja sina vänner eller ovänner.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Precis som Jossan säger. Det var Cato som la av helt och hållet när Athlaz gick bort. Han slutade äta, dricka, att leka fanns inte på världskartan. Förtvivlat tog jag honom till vetten som tog prover, men allt var som det skulle. Några veckor senare var en väninna tvungen att omplacera alla sina tre illrar och då fick en av dem, Kentucky, flytta hit. Det blev som dag och natt, han var överlycklig och betedde sig som om inget hade hänt. Och då kan jag säga att Athlaz HATADE Cato och högg honom så fort som han visade sig.

Det du kanske kan prova är om du har någon kompis eller någon annan illermänniska i närheten så din tjej kan få träffa lite andra i sin egen art. Ser du en förändring så kanske du kan tänka dig ta en ta in en ny i familjen eller omplacera henne.

Jag hoppas att det ordnar sig för er

Mvh Jenny

Ceciliaolucifer
0

Men två illrar som sover ihop har väl ändå något tillsammans även om dom inte lekte tillsammans?

Antingen får du försöka utöka familjen eller så får du vara envis och leka med henne och ta ut henne och låta henne sörja ett tag men ändå visa att du finns där.