Tjabo & matproblem
Ja alltid så är det ju nått. Tjabo har ju som konstaterats insulinom och äter kortison för det men sen har han ju även sin "tumör" på sidan av halsen som växer, dock väldigt sakta. Gimli är ju också väldigt dålig då o då o äter oxo medicin. Dom har blivit väldigt magra över ryggen på båda två o nåra vintervikter ser jag inte skymten av. Dom åt väldigt dåligt av sitt foder så jag köpte hem Orijjen, vilket var SMASK! Får fylla på matskålen titt som tätt och gimli har t.om gått upp lite i vikt :)
Här är dock problemet, Tjabo har blivit sååå himla lös i magen nu och jag misstänker ju att det är pga foderbytet. Har fortf. TF att blanda med men det märkts att det blir gnälligt om det är för lite orijjen iblandat för då äter dom inte i närheten av lika mkt som dom gör med orijjen.
Det värsta med tjabo är oxo att jag inte kan ge honom någon annan mat (o inte just då bara torrfoder utan t.ex barf) han kan vara den känsligaste illern när det gäller mat som jag ngnsin träffat. Han har t.om kräkts ett par gånger när jag försökt få i honom lite kött.
So so..what to do?
Jag skulle nog stå ut med den lösa magen. Det är liksom en situation pest eller kolera och så länge de inte blir uttorkade av den lösa avföringen så är det väl överkomligt.
Bättre det än att de inte äter alls.
Sara
Sara, jo det är precis så jag har resonerat också, men ser är ju inte allt för mysigt med konstant rännskita :) Kollar honom ofta så han inte känns uttorkad och han dricker friskt så där verkar det inte vara några problem iaf. Får väl hoppas att magen stabiliseras till slut och att det blir lite fastare avföring. Gimli har oxo haft lite smålöst men där kan man iaf urskilja en korv :)
Detdär med Orijen är ju lite av en gåta :)
Första gången mina fick Orijen var precis när det började uppmärksammas och då blandade jag orijen och vitalin. Illrarna hade aldrig varit så stabila och bra i magen som då. Super!
Sen gick jag ifrån det av olika anedningar.
provade igen för ett år sedan och kämpade i ca 3 månader med lösa bajsar med jämna mellanrum från alla 3. Tillsist fick jag köpa vad som fanns att tillgå där jag bodde i Norge och det var endast Royal Canin som jag visste att dom hade klarat av bra innan. Efter ca 2 dagar på RC och vitalin försvann dom lösa bajsarna.
De kan äta kött utan att bli dåliga i magen.. Tycker det är så underligt..
Sajtvärd på Iller.ifokus