rangbråk eller bara ovänner?
hur vet man om illrar går ihop eller inte?
har haft iväg sigge på omplacering nu i ca en vecka och han och en av de nya illrarna bara bråkar.
hur lång tid ska man ge dom innan man ger upp om att de ska funka ihop?
illrarna har lekt utomhus innan utan några problem, men nu som sagt e de bara bråk.
tar gärna emot tips för att få dem att gå ihop.
Det är säkerligen rangen som ska sättas.
Utomhus är det ingens revir men inne så är det de andras revir.
Sara
Alltså, så länge det inte blir några ordentliga sår så är det ingen fara för djuren. Allt beror på hur dom bråkar och när? Slåss dom eller bråkar dom? Vad gör matte & husse när det blir problem? delar dom på dom eller låter dom göra upp? gör dom på sig?
Den illern som redan finns i hemmet har den levt med andra illrar tidigare? Hur gammal är den illern? kastrerad?
Hur stor yta har dom att röra sig på? Aktiveras dom tillräckligt just nu i början? man kan behöva trötta ut dom ordentlig med ex prommenader.
Många frågor, men allt sånt spelar in ;)
#1 jo jag antog det med, men de verkar bli värre å värre fighter så undrar om jag ska "ge upp" eller inte?
det är så svårt å veta NÄR man ska gå emellan, man vill ju inte att nån ska bli skadad.
#2 haha jaa många frågor va de , ska försöka besvara dom!
de biter ju så att de blöder och båda e såriga i nacken. men inte så att de har ont direkt.
de jagar varandra och slåss, sätter sig fast i varandras nackar å släpper inte så nya husse har fått gått emellan.
jag tror sigge bajsade på sig nån gång i början men nu e de han som "leder" skulle jag tro.
nya husse hade två illrar innan, en hona (som de inte är några problem med mellan de andra illrarna) och en hane som e lika gammal som sigge, och båda e kastrerade, den andra illern e lite biffigare men sigge är smidigare så det är ju väldigt jämt.
de springer ju runt i hela nya husses lägenhet. vet inte hur stor den är.
och aktiviteten vet ja inte, nu bråkar de ju när dom är utomhus med.
jag kommer ta hem sigge till mig imorgon och sedan kommer jag och nya hussen gå en promenad me båda illrarna på måndag och se om vi kommer på nåt bra sätt att få dem ihop.
anledningen till att ja tar hem sigge är för att han bet nya husse när han gick emellan illrarna, och där efter var ursinnig på nya husse, å försökte bita honom igen. vilket jag tycker e helt fel. sigge har ALDRIG bitit någon förut.
Det verkar vara rangbråk som är på G hos dig, och det tar mer än en vecka att får i ordning det. Jag har haft sådana bråk som har pågått i flera veckor, och dom kan ibland bitas tills någon eller båda blöder. Men oftast så är det mest skrik och fisar som är det värsta av det tycker jag. Jag har alltid dom under uppsikt och ser till att det inte blir för djäkligt, då får dom vara ifrån varandra ett tag.
#4 jo fast de e ju inte hos mej de e ju hos den nya familjen.
och nu bråkas de ju så pass att man får gå emellan hela tiden och nya hussen har blivit biten av sigge som ALDRIG bits.
men rangbråk kan pågå i flera veckor?
hur vet man när de inte bara är rangbråk?
jag menar vi vill ju inte att de ska ha ihjäl varandra.. ?
Men att man blir biten när man går emellan är väldigt vanligt eftersom illrarna är väldigt uppe i varv och har siktet inställt på att försvara sig! Jag har blivit biten av bara F*N av mina illrar när jag har gått emellan utan att dom egentlig avsåg att bita mig. Man får tänka på att dom är otroligt pressade i den situationen. Mina killar skulle aldrig oprovocerat hugga mig med avsikt, men jisses vilka ordentliga bett jag fått när jag har gått emellan.
Illrar som bits så det blöder när dom har bott ihop i en vecka skulle jag helt klart dela på. Det är sällan det blir så allvarliga tjaffs att dom bits och blöder. Att husse delar på dom gör saken bara ännu värre, dvs dom får aldrig göra upp utan bygger upp mer och mer frustration efter varje gång. Och beroende på vem husse lyfter upp så känner sig den illern stark som får uppmärksamheten.
Även om mina illrar inte älskar varandra så har det mkt mkt mkt sällan hänt att ngn har blödigt när dom har slagits. Då har dom tex råkat komma åt en trampdyna eller skorpa som rykts loss.
Hur har det gått för Alvin då?
jo men sigge anföll nya husse efteråt, att han blev biten när han gick emellan förstår man ju, men sigge ska ju inte bli förbannad på nya husse efteråt?
jo de vi tänkte försöka nu e ju att jag tar honom till mej å så försöker vi träffas mer utomhus och både hemma hos mej å nya husse kanske?
tror ni att de går att få dem vänner eller blir de samma sen när man släpper dom hos nya husse igen?
Alvin bor hemma hos mig och mår utmärkt :)
#7, Hur lång tid efter att han gått emellan bet Sigge husse? Minns ett scenario här hemma hos mig & Jossan var på besök med sina pälsar. Våra illrar går verkligen inte ihop men vi visste inte vid den tiden hur mkt dom hatar varandra så vi lät min Tjabo träffa Jossans Pegasus på golvet och det resulterade i ett sjuhelevetes slagsmål.
Till slut var någon tvungen att gå emellan o få stopp på det så jag lyckades fiska upp Tjabo helskinnad o började gå iväg, det var bara det att Pegasus var sååå sjukt triggad av bråket o han hade bara "döda döda döda" inställt just då, och satte sig i sonika fast i min fot o tuggade o tuggade o tuggade för att han verkligen var säker på att det var Tjabo han fortfarande bet. Kan tilläggas att Pegasus är en av dom snällaste illrarna jag någonsin träffat på och han skulle aldrig bita någon sådär, men nu blev han utsatt för en sådan situation där han inte tänkte - utan handlade.
Så detär nog inte helt omöjligt att Sigge har bitits pga att han varit så himla upprörd över bråket med den andra illern.
#8 Precis det jag menade Hanna, dom är så inställda på att försvara sig eller ge tillbaka.
#8 och 9 jo asså så var de för han skämdes massor efteråt och e hur mysig som helst nu, men de jag menade va att är de så pass bråkiga att de ser rött så kanske det inte är någon mening med att ens försöka få ihop dem?

#3 Jag fick två nya illrar för ca två månader sen. I början så var det mest tjafs alla fyra emellan, alla hade minst ett sår var varje dag. Nu har de satt upp sin rangordning, men det kan fortfarande vara lite tjafsigt ibland. Oftast låter det mycket allvarligare än det är när illrar bråkar, ha tålamod så går det säkert bra! Mina små pälsar kivas också när jag har ute någon av de nya ihop med någon av mina "gamla" på promenad. Ett tips är att de får gå i ganska kort koppel på varsin sida- när du märker att de börjar kivas, stanna, ryt "nej!" och börja gå när de lugnar ner sig, det har funkat här. Det viktigaste är att du visar att när ni är ute och går så är det husse/matte som bestämmer och då kivas man inte! Lycka till!