Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1572 ggr
MartinaHn
2009-11-14 12:13
0

Vinterpäls?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får alla illrar det?

Den äldre herren (min omplaceringskille på 5år) verkar inte få ngn sådan…. eller inte än ialla fall. När vi är ute så vill han hellre sitta innanför jackan.

Hejs!

ferretgirl
2009-11-14 15:39
0

Vissa illrar tar lång tid på sig att byta päls, det ser jag på mina gammlingar Tiffanie och Kahn. Dom andra 4 är igång eller är klara med bytet, men dom är också yngre än dessa 2. Av dom är Tiffanie som har kommit längst med pälsbytet, men så har hon hållt på sedan i mitten av oktober och hon har ungefär halva till 3/4 delar klart med pälsbytet. Kahn har bara precis börjat byta sin päls, så han lär inte vara klar förren i slutet av nov eller början av dec. Dom andra 4 bytar päls nästan över natten eller under max ett par dagars tid.

Musiken
2009-11-14 17:09
0

Nisse ar ocksa valdigt seg med sitt byte. Han borjade sakteliga i oktober och ar fortfarande inte klar. Det var forst igar som han borjade falla och bli lite samsk-aktig, sa jag hoppas pa att hela vinterskruden ar pa till december iaf :P

bond-bina
2009-11-14 17:12
0

Skrattade när jag läste "byter päls över natten" för imorse så kom det fram en främmande fluffigt långhårig iller och ville hälsa godmorgon. DET VAR CHEWMEE som faktiskt måste bytt päls över natten för hon såg inte ut så igårkväll. Hon är yngst. De andra fyra tror jag inte ens börjat.

JossanH
2009-11-14 18:54
0

Det kan som sagt ta ganska lång tid. Skulle han inte byta under hela vintern kan man misstänka binjuresjukdom. Det ger hormonella rubbningar som får pälsbytet att krångla.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
2009-11-14 20:10
0

Jag blir lika förvånad varje år :) jag sitter alltid och funderar på NÄR dom böt sist ;). Hugo och Bernard har fått underbart tjocka svansar måste jag säga.

Theodores päls är gudomligt tjock och fin, en maffigare svans har jag nog inte ens sett tidigare.

Blaj har en fläck på ryggen som inte får lika mkt päls så det är ett utrymme som är stort som en femma där det ser ut som ngn har klippt lite. Vet inte varför det är så, men den finns där oavsett sommar eller vinterpäls.

Napoleon har ett helt kjolpaket ;)

Jisses vad angoror kan se roliga ut när dom skrudar om Tungan ute

sarae
2009-11-14 20:12
0

#5 hmm… låter lite som luddes korta strävare päls under nacken… :s

Yup.. håller med om att angoror ser hysteriskt roliga ut när d ebyter päls.. daisy är dagens underhållning här hemma.. varje dag :P

Vissa av mina blev klara med pälsen i oktober, andra är nyss klara, medans några eftersläntrare fortfarande fäller som tokar

MartinaHn
2009-11-15 13:49
0

Tack för svaren! Skönt att höra att jag inte borde oroa mig än. (Första vintern med illerGlad)

Ska kolla upp honom om han inte fått päls när vintern börjar gå mot vår.