Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 5336 ggr
Sofieen
0

Andas konstigt.

Jag har märkt på Lilly nu de senaste dagarna att hon har andats konstigt. Hon andas snabbt ibland och väser liksom fram andetagen och andas ojämt. Hon gjorde det nyss i sömnen också. Det sker bara då och då, kortare stunder.

Har ni vart med om det? Jag tycker det känns lite obehagligt.

JossanH
0

Är det både när hon är vaken och sover?
I sömnen kan det låta så då de drömmer. Kan det bero på att hon fäller och har päls i halsen? Kan det vara det kan du ge en tsk paraffinolja för att rensa upp lite i halsen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sofieen
0

Ja, både när hon är vaken och sover. Dock är det oftare när hon sover. Nyss låg och hon andades sådär konstigt. Jag kikade till henne och då sov hon. Jag trodde hon drömde att jag tog hennes älskade skinnhandske =P Men sen vaknade hon och fortsatte låta sådär. Jätteläskigt.

Vad händer när man ger paraffinolja? Kräks hon då? Vart får man tag på det?

JossanH
0

har du inte paraffinolja hemma så införskaffa i morgon! illerägarens bästa vän. Man köper det på apoteket och ger det till illern om man misstänker att något har satt sig i magen eller för att hjälpa till att få ut något illern har ätit.

Paraffinoljan ska inte göra så att illern kräks. Gör illern det beror det ofta på att det är stopp i tarmen, men något sådant misstänks ju inte här.

Oljan smörjer tarmen och kapslar in och hjälper till att föra ut det som finns i magen. Så oljan kan även hjälpa om hon har hår i halsen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

cannaydia
0

paraffinolja finns på apoteket vid djurhyllan, det smörjer tarmarna så det ska gå lättare igenom. Det bör ges fler gånger än en då det annars kan "täppa till" mer än göra nytta.

Men om hon rosslar när hon andas låter det mer som något som irriterar luftröret..? Är det bara ibland, speciella tillfällen hon låter så? Håll koll att det inte kan vara en lurig lunginflammation eller så. Minsta osäker om det kan vara de råder jag att ni åker till veterinären så d ekan få lyssna på henne och se så allt står rätt till.

Sofieen
0

# 3

Jaha, jo jag har läst om det där men bara skummat igenom det. Då ska jag gå och köpa det. Läste nyss att  det är något man ger hästar? =P

# 4

Jag vet inte om det är hår. Det kan det kanske vara, men det låter mer som att det är täpt i halsen. Det rosslar inte. Utan väser mer. Svårt att förklara.
Blir det inte bättre söker jag upp en veterinär.

Sofieen
0

På tal om lunginflammation.. Jag tror Lilly har vart lite förkyld. Hon nös en del för ett par veckor sedan och snorade lite. Hostade också. Kan det vara så att dom får lunginflammation efter något sådant? Hon har inte feber i alla fall vad jag kan känna på nosen.

Sofieen
0

En fråga till;

Vetegroddsolja? Hittar man det i djuraffärer?
Har hört att småttingarna gillar det.

Ceciliaolucifer
0

Illrar kan få lunginflammationer precis som vi människor. Och dom är väldigt påtagliga för samma slags bakterier som oss också. Så har du varit förskyd, så är chansen stor att hon har samma bakterie.

Vetegrodsolja hittar du i alla djuraffärer. Flaskan är vit med svart text. Den brukar man även kunna köpa på tex, granngårder eller i övriga butiker man säljer hästsaker. Vetegrodsoljan kan man ge till katt, hund, häst och iller. Givetvis andra djur också.

Ceciliaolucifer
0

Det är en del illrar på sista tiden som har insjukat och haft ngt problem med andning som främsta symtom.

Mina tankar om Lilly går såhär:
- Pälsfällningstider, kan vara hårstrån som irriterar i halsen. Prova att ge lite paraffinolja eller kattmalt.

- Förskylning, håll koll så hon inte får feber. Det är viktigt att hon äter och dricker och går på lådan som hon ska. Är du orolig och inte vet hur mkt hon äter. Så kan du räkna torrfoderbitarna du lägger fram och på såsätt ser du om hon har ätit.

- Långdragen förskylning kan gå ner i lungorna och då bör ni träffa en veterinär som kommer att vilja ta blodprover och eventuell en röntgen. Var bor du någonstanns? har du tillgång till en kunnig illerveterinär?

Sofieen
0

Jag och min sambo har vart förkylda ett tag. Sen verkade det som om Lilly också var snuvig. Men feber verkade det aldrig som att hon hade. Jag köper en sån där flaska imorgon redan. Hoppas det är hår..

Jag tycker att hon äter bra. Hon äter foder och får en kycklingvinge varannan eller var tredje dag. Tar jag fram kycklingen eller bara öppnar kylskåpet är hon där och väntar på gurka och annat gott. Så matglad är hon i alla fall :)

Det är sista punkten, förkylningen som jag funderar på. Andas hon sådär konstigt imorgon också ringer jag veterinären. Jag har en till fråga till veterinären. Det handlar om att hon kliar sig på halsen och i nacken en del. Om man kollar igenom pälsen ser det ut som det är lite rött där. Nu ser man inte så bra pga. all vinterpäls.. men jag tycker mig se att det är lite rött. Lite irriterat.

Tack så mycket för svaret!

Ceciliaolucifer
0

Att hon kliar sig som du beskriver låter precis som öronskabb. Det gör att dom kliar sig i öron, nacke och hals. Det är faktiskt väldigt vanligt med öronskabb hos iller och det räcker med att ni får hem det på skorna så kan hon ha fått det. Det kluriga är även att dom enbart kan ha skabb i ett öra. Så be veterinären ta en ordentligt titt. Om du får ngt skabbmedel utskrivet så säg att du vill ha Stronghold för katt. Det är enkelt och smidigt och inte dyrt. En förpackning med 3 pipetter för katt kostar 157kr

Hur ser hon ut i öronen? är det mkt sörja? ofta när dom har skabb så kan dom få som svart gegga i öronen och det brukar vara skabbdjurens avföring man ser. Men ett öra kan vara kliniskt rent och även ha en massa hyresgäster Skrikandes

Sofieen
0

# 11

Åh, usch. Så vi kan få hem bakterier på skor och kläder? Är det små djur eller bakterier?
Fy vad läskigt =P Men då är det nog lika bra att jag kollar upp det på en gång. Jag såg idag att hon hade några svarta prickar i öronen eller i örat. Vet itne om det var i båda två. Jag tänkte att det kanske var pigmentförändringar. Tittade bara som hastigast.

Kan man få ut det ur öronen med tops? Får man bort dom prickarna då? Eller är det mer gegga de blri av avföringen?

Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg det ut när Hugo hade öronskabb. Men som sagt, örat behöver inte vara skitigt alls, och det kan vara kolsvart sörja likväl.

Ceciliaolucifer
0

Skabb är små äckliga levande djur. Dom är vita/genomskinnliga och lägger ägg som kläcks efter 3 veckor. Deras avföring är svart och där dom har bitigt kan det bli små microskåpiska röda prickar. Det här kliar enormt och går man med skabb för länge så kan man få komplikation såsom öroninflammation, eller svamp.

När du gör rent öronen så kan du göra det med en fuktad tops. Men om du ska ta henne till veterinären så gör inte rent öronen. Det är viktigt att veterinären ser några skabbdjur när dom kollar.

Sofieen
0

Ååhh, jag tror de såg ut sådär. Det var liksom små prickar.
Var han irriterad på huden runt halsen också?
Lilly kliar sig så fort hon vaknar, sen ruskar hon på sig hysteriskt. Hon kan klia sig i säkert en minut, vilket jag tycker är lång tid.

Kan man se djuren?

Sofieen
0

# 14

Tack så mycket. Fy sjutton var äckligt.
Om det visar sig vara skabb ska dom bort illa kvickt. Stackars lilla Lilly =( Gör det ont när dom bits? Hoppas hon inte mår dåligt av det, föruom att det kliar. För det gör det verkligen.

Ceciliaolucifer
0

Nästan alla illrar far upp i ett rus och kliar sig när dom har vaknat, det känns som att det blir ett turbokliande för att ta igen allt dom missat när dom sov ;) Sen så kliar dom sig mkt när det är pälssättningstider och fällning givetvis.

Men det ska inte bli röda märken.
Du kan om du har bra syn se dom själv, men för min del behöver jag microskåp :)

Sofieen
0

Jaha, det kanske bara är så att om kliar sig även om dom inte har skabb? =)
Nu drog jag upp lillan när hon sov. Dumma matte… Var bara tvungen att titta om jag såg något svart. Men det gjorde jag inte nu. Hm.. Jag är nästan 100 på att jag sgå det häromdagen. Försvinner det och kommer tillbaka? Jag såg ingenting.

Jag tycker bara det ser ut som att hon är lite röd där.. Eller rosa rättare sagt. Men jag kan sett fel. Det kanske ser så ut pga att pälsen blivit ljusare.

Ceciliaolucifer
0

Illrar kliar sig ganska mkt :)

Men det ska mkt till att man ska kunna se djuren med blotta ögat eftersom dom är nästan helt genomskinliga. Dom lever ju inte bara i ytterörat utan vandrar innåt. En del öron är inte gegga alls, men kan ändå ha skabb. Men det är vanligare att dom är lite skitiga i samband med skabb.