Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 950 ggr
elinn
0

Elvis är sjuk

Idag fick jag en akuttid hos veterinären med Elvis eftersom han igårkväll började andas tungt med små, korta andetag och kändes slöare än vanligt.

När vi kom så lyssnade veterinären först på hjärtat och klämde och kände på honom. Då verkade allt normalt, inga konstiga hjärtljud eller annat som kunde kännas. Men han ville ändå ta några röntgenplåtar på hans bröstkorg och buk.

När han kom tillbaka efter att ha tittat på plåtarna så visade det sig att Elvis har vätska både i lungorna och i buken och det beror till största sannolikhet på att något inte står rätt till med hans hjärta.

Det fanns en liten chans till att hans jobbiga andning beror på lunginflammation. Men å andra sidan så får man inte vätska i buken av lunginflammation så veterinären kunde nästan till 100% säga att det rör sig om något hjärtfel.

Jag fick ett recept med mig hem på antibiotika mot lunginflammation men svarar han inte på det inom de närmsta dagarna så kan vi med säkerhet konstatera att det är hjärtat som är felet. Det värsta är att medicinen han kommer få nu mot lunginflammation kan påverka honom negativt om det nu inte är lunginflammation.

Jag vet inte om jag gör rätt som stoppar i honom medicin som kanske gör honom sämre med tanke på hur liten chansen är till att det är lunginflammation. Men jag vill heller inte ta beslutet att låta honom somna in eller börja bahndla mot hjärtfel förrän jag vet säkert att det är det som är felet.

Visar det sig att det inte är lunginflammation så kommer jag ta kontakt med Marianne och be att hon får Elvis journal och röntgenbilder och diskutera med henne om vad som är bäst för Elvis.

Sitter och storbölar nu och tröstäter genom att trycka i mig en massa juleskum. Idag ska jag bara vara ledsen och imorgon tar jag och Elvis nya tag.

Aviendha
0

Nej vad tråkigt besked! Beklagar verkligen. Håller en tass för Elvis.

Jenahbella
0

åh :( jag beklagar verkligen, hoppas han blir bra !! :( 
stor styrkekram till er båda!

TottsiGirl
0

Men usch vad ja lider med dig! :(

Usch de suger verkligen när våra älskade små blir sjuka! Önskar jag kunde göra något!! Vet hur jävligt det är :(

Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls när de gäller hjärtfel/lunginflammation så jag hoppas någon annan kan ge bättre råd där!

Tänkte massor på er och du vet vart ja finns om du vill prata!!

Bamsekramar från mig och småttingarna

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

UlrikaD
0

Men vad hemskt för dig! Det är klart att du måste försöka göra allt för Elvis. Håller alla tummar och tassar för er härhemma. Det finns ju julmirakel och Elvis bör vara ett sådant tycker jag!

TheWildRose
0

Åh:( Hoppas det går bra med lilla Elvis! *Tröstkramar*

Ceciliaolucifer
0

Åh :(

Veterinären måste ha kunnat se om hjärtat hade en annorlunda form på plåtarna? bara för att han har vätska i lungorna och buken så behöver det inte bara vara förknippat med hjärtat. Men vätskan i lungorna skulle kunna vara ngt sekundärt. En lunginflammation som man har gått och dragits med kan slå väldigt hårt.

Theo var sjuk för ngn månad sedan och vi trodde att det var hjärtat eller lungorna. Efter en intensiv behandling som tillslut funkade så blev han symtomfri på plåtarna men har fortfarande problem med andingen om man lyssnar på hnm med stetoskop.

Tog veterinären några prover för att utesluta lunginflammation?

Jag skulle nog kontakta Marianne på en gång för när det kommer till anding och hjärta så kan det gå fort och man ser hur hårt det sliter på dom.

Lycka till och pussa lilla Elvis från mig.

Kram/Cecilia.

Loveferrets
0

Usch beklgar så, hoppas ni finner vad som egentligen är fel, men jag hade nog ringt Marianne direkt,

elinn
0

Tack snälla ni!

Nej det var inget organ som inte såg ut som det ska, det enda onormala som kunde ses var just vätskan i lungorna och buken. Och särskilt vätskan i buken var ett tecken på att hjärtat inte fungerar som det ska.

Denna veterinär hade inte behandlat många illrar tidigare men om man inte ens kan lita på vad de säger gällande vätska i lungorna och buken, vem ska man då lita på?!?! Jag får hela tiden höra olika saker från olika håll så jag vet varken ut eller in… En annan sak som talar för att han inte har lunginflammation är att han inte har någon feber.

Det är rent ut sagt ett helvete att både se och höra honom må så dåligt så jag vet inte ens om jag gjorde rätt som tog hem honom från veterinären Gråter Självklart vill jag göra allt jag kan för Elvis men frågan är om det jag vill även är det bästa för honom?! Jag måste även ge medicinen tid att verka (om den nu hjälper) men hur länge kommer hans lilla kropp orka stå emot det hårda tryck det innebär att flämta efter luft hela tiden?

Loveferrets
0

#8, Ring Marianne redan imorron och börja inte med medicinen förrän du pratat med henne Elin, så hade jag gjort i alla fall, Det är skitjobbigt när man får olika svar o man känner sig så jäkla maktlös. Lider med dig o det är ju synd om honom oxå.

Faxlin
0

Men vännen då. Tänker på dig. Och jag finns här om du behöver mig.

Kramar om

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Vi tänker på dig här hemma. =((( Usch jag blir så ledsen. Vill inte att det skulle gå så här för honom så snabbt efter min Benjamin. Vill inte du ska behöva uppleva den sorgen. =(((

Gråter med dig, många kramar

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sofie
0

Åhh elin, tänker på dig. Håller tummarna för att det ska finnas en lösning så han kan bli bra. Många kramar från mig och små flickorna.

Gilla
0

Massa tröstekramar från oss med
Hoppas det ordnar sig :o(

Hayley
0

åh nej! Önskar verkligen jag kunde göra något för dig! Jag finns bara ett telefonsamtal ifrån dig, hållar alla tummar tassar och tår för att allt ska gå bra!

massor av kramar =(

Sara
0

Jag hade börjat med medicinen, den kan ju knappast göra nått sämre men ringt annan veterinär i morgonbitti.

Håller tummarna för att det är något behandlingsbart!

Sara

elinn
0

Jag har nu försökt få tag på Marianne men hon jobbade inte idag så jag fick prata med en jättegullig sköterska istället som till och med skulle försöka få tag på Marianne fast hon är ledig idag så nu väntar jag på att hon ska ringa tillbaka igen.

Elvis har nu fått sin första tablett Baytril blandat i lite furotone. Var inte det lättaste att få i honom det eftersom han inte har tagit emot något jag försökt ge honom sen igårkväll. Han äter inte mat och dricker självmant och han vill inte ha sitt favoritgodis. Vatten har jag tvingat i honom med jämna mellanrum under natten men det är allt.

Loveferrets
0

Men stackars liten, hoppas Marianne kan ringa dig idag.

Jenahbella
0

#16 uss då :( hoppas du får kontakt med henne snart! :( 
om han varken äter eller dricker så e de ju inte bra alls :(

HannaM
0

annars kan du ju ringa roslagstull och prata med gunnel?

Loveferrets
0

Fick du tag på Marianne idag Elin ??

elinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick tag på Marianne idag på eftermiddagen. Men eftersom jag inte visste om/när jag skulle få tag på henne så hade jag tidigare idag beställt en tid hos veterinären för att låta Elvis somna in. Jag orkade inte se honom må så dåligt och han mådde verkligen inte heller bra.

Men efter att ha pratat med Marianne så bestämde vi tillsammans att det var värt ett försök att ge Elvis vätskedrivande för att se om hans andning skulle lugna ner sig. Han har nu fått två injektioner vätskedrivande med 3 timmars mellanrum utan förändring. Fick en ny tid hos veterinären imorgon klockan 8.00 och har han blivit bättre då så ska min veterinär här diskutera med Marianne om hur vi ska gå vidare för att hitta vad som är felet och om det är värt att behandla, allt beror isf på vad som är fel och vad han har för chanser till ett fortsatt bra liv. Blir han inte bättre tills imorgon så kommer han att få somna in.

Så Elvis har natten på sig att visa kämparglöd men säger hans kropp ifrån så kommer han, som sagt, att få somna in i morgonbitti Gråter

En bild på min finaste Elvis som Madde tagit…

Jenahbella
0

åh hoppas verkligen han blir bättre nu ikväll/natt då!!! håller tummar och alvin sina tassar här hemma nu! 
stor kram!!!

Loveferrets
0

Usch nu bölar jag igen,

snälla Elvis visa nu att du kan, vi älskar dig !!

Sara
0

Håller tummarna för att han ska pigga på sig!

Sara

Madde
0

Här håller vi tummar och tassar att det går vägen, många kramar från Örebro

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

LiindaH
0

Håller tummarna för dig….
Hoppas verkligen att han visar kämpar glöden under natten!
Finns inte långt bort om du behöver mig.

Tänker på dig. KRAM

// Liinda

Bogey
0

Beklagar Elin, hoppas allt löser sig.

Hur gammal är den lilla tuffsen?

Gilla
0

Håller tummar o tassar o hoppas på att han bättrat på sig under natten.

*kramar om*

Loveferrets
0

Hur är det med honom idag Elin ?

sarae
0

Åh nej! Det här blev jag verkligen ledsen av att läsa! Lille Elvis :( Håller alla tassar att han piggat på sig tills idag!