BARF
Sitter just nu och lyssnar på P4 där dom pratar om BARF till hund.
då finns det en kvinna som är för det och säger alla positiva egenskaper och så finns det en negativ man som säger helt emot det.
Han påpekar att benen i köttet kan "sprätta" upp tarmen och att hundens mage klara inte av att smälta ner köttet. Så han säger att det är bättre att ge dagens hundar det foder som finns på marknaden, allså hundmat med lite morötter och havre och lite spanmål.
Jag tänkte direkt på våra kära illrar. Undrar om det är samma sak där som det är för hundar? Någon som har varit med om en tarm som har gått sönder och förstoppad mage?

Min vetrinar har haft en iller med ben som fastnat i tarmen, men da har det varit agarens fel som gett sma bitar som illern svalt hela. Illrar behover ju antingen sa sma ben att de tuggar sonder dem, eller sa pass stora att de bara far av flisor eller inget alls av dem.
// Amanda
#0 Personligen så tror jag på en väl anpassad BARFmeny till hundar. Lite svårt att jämföra med iller då det är mycket vilt inkorsat i många illrar idag, och illern har inte blivit framavlad riktigt på samma sätt som hunden. Därför tror jag inte att illrar på någotvis skulle ha problem med BARF som är rätt anpassad för arten.
Att en hund kan få problem kan jag mycket väl tänka mig. Det finns så otroligt många raser och lika många sjukdomar och defekter som är rastypiska. Jag kan inte tänka mig att en BARFmeny för en husky ser likadan ut som en BARFmeny för en mops tex. De har olika behov på grund av att de är avlade för olika "arbetsområden" vilket även kan medföra att de har helt olika möjligheter att tugga vissa saker, smälta vissa saker etc.
Jag tror helt och fullt på BARF till hund. Däremot måste man nog vara väldigt försiktig så att man vänjer hunden vid att tugga ordentligt och att göra en väl anpassad individuell meny för hunden.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Sen tror jag på skillnaden mellan hund och iller :P En iller tuggar ex en vinge, en hund kan sluka den hel om den vill, iaf hund modell medium och uppåt, och då kan ju ben och grejer ställa till problem på ett annat sätt. Jag tror dock överlag på BARF, men anser att man måste ha en del kunnskap, dels om sättet att utfodra, och dels om sammansättningen, för det kan ju bli rätt fel om man gör fel eller ger fel.
Paulina
#0 Sen framgick det inte vad det var för ras, hur gammal den var, exakt vad för kost hunden hade?
Det folk glömmer bort var att hunden var sjuk och kunde inte äta vad som helst för att den var känslig för det ena och det andra.
Har du tagit hem illrarna? 
Jag BARFar både hunden och illrarna. Vist skiljer sig hund(visa raser kan nog tänkas ha lite svårare att ta sönder benen på ett bra sätt, under/överbett?) och iller BARF, hundar äter mer nöt, fläsk osv än en iller på BARF bör göra. Men i "ben intag" så ger man dem hela ben oavsett om det är kyckling eller nöt, de ska vara råa. Hundar klarar utmärkt att sköta det om man börjar från valpåldern, ja vissa hunduppfödare ger alltså sina valpar ENDAST BARS dvs små hundvalpar ligger och gnagar på kycklingskrov *härlig syn*. Att ett ben kan sätta sig på tvären är nog tom mer sällsynt än att en pinne hunden springer med i munnen ute sätter sig på tvären i halsen tex. illrar klarar benen minst lika bra om de får "hela" fina ben att tugga på så ska de klara av det.