Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 685 ggr
illeren
0

Chip-iller Tubbe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er,

Jag har tidigare skrivit om att min iller Tubbe mått riktigt illa. Vi har då varit hos veterinären några gånger efter det, tack och lov med resultat.

Efter att han mått illa, kräkts ca 10 ggr och sedan tappat allt mer hår på svansen så har vi fått reda på vad det beror på.

Illamåendet är ett musterium, men han återhämtade sig bra efter den gången. Att han tappat hår på svannsen och sovit en hel del berode på att han haft problem med hornombalansen.
Vi fick veta detta i förrgår (Onsdags 4e nov) Blodprovet tog ca 3 veckor att få svar på… Lite lång tid tycker jag, men så är det ibland.
Tubbe fick igår ett chip i nackskinnet som ska balansera hornomerna på ett bra sätt, och vi alla räknar med att han får tillbaks pälsen på svans och så. =) Ser redan skillnad i att han är uppe mycket mer, äter oftare och verkar trivas mycket bra.

Så nu är äntligen allt ok med honom. Hoppas det håller i sig nu. *håller tummarna* Cool

Ceciliaolucifer
0

Hej!

Så skönt att ni har fått svar på varför han var sjuk!
Anledningen till att provet tog så lång tid berodde nog på att ni gjorde en hormonpanel som skickar iväg utomlands, för dom är de enda om gör dessa prover.

Förmodligen så har han binjureproblem? är det binjurecancer? Chippet han har fått är med största sannolikhet ett Suplerolin implantat och det är en tillsynes ganska oskyldig behandling genom att det är ett litet ingrepp. Men jag är nyfiken på veterinär ni har varit hos?

Hur gammal är Tubbe? jätte söt var han :) Jag önskar er lycka till!

Kram/C.

Loveferrets
0

Håller tassar här hemma, han är jättesöt.

Faxlin
0

Vad roligt att höra att han börjar må bättre. Hoppas det håller i sig nu.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

illeren
0

Han är 5 år gammal och verkar må okey.

Jo en sak som vi lagt märke till här hemma är att han blivit lös i magen. Han har varit det i ca 3 dagar. Vi har tagit bort all godis och håller oss bara till Illerfoder.

Är det någon som vet Om det beror på chipet han har fått eller om det kan vara någonting annat?

Veterinären sa att det Inte skulle vara några biverkningar alls i denna behandling, men varför är han då lös? *orolig*

För bara några veckor sedan (3) så var vi och tog en massa prover på honom. Dem andra provtagningarna visade ingeting förrutom då Hormonprovet. Tror ni att vi måste tillbaks och kolla upp detta också???

Hur länge skulle ni vänta på att magen stabiliseras? (han har haft en fast avföring men med lös variant i ca 2 dagar. För bara en liten stund sedan var det riktigt löst…(rinnigt) Vad göra?

Ps, han har inte fått i sig någonting ovanligt/främmande föremål alls.

arthuriller
0

Vad bra att han verkar må bättre, men angående magen, ring till din veterinär och fråga för säkerhetsskull. Känns nog bättre för din del ifall det visar sig att det inte är någon fara.

Är man orolig så är det lika bra att ringa veterinären, så slipper man känna skuldkänslor sen, det är mitt tips! Lycka till!!

illeren
0

Tack för tipset.

Tubbe har under natten och dagen haft en mycket bättre mage. Det är fastare och ser helt ok ut. Så vi avvaktar med veterinären för nu.

Tubbe hälsar tack till alla som skrivit till honom Flört

Mvh/ Oss!