Hjälp med foderfråga
Börjar få myror i huvet efter att ha gått igenom så gott som alla fodertrådarna…
Jag skulle behöva hjälp med att hitta ett bra foder att blanda ut med illerfodret (som jag har beställt från Ahms illertorg men inte fått hem än). Nicko är väldigt kräsen… Känns som att det han får inte är så bra!? Pro Plan… Det åt han i förra hemmet.
Så är det någon som kan hjälpa mig att få ordning på myrorna i mitt huve!? En lista på kattfoder som är bra att ge skulle inte vara dumt!
Vill att Nicko ska ha det bästa så det ökar chansen till ett långt och friskt liv!
Hoppas ni förstår!? Är lite stressad så jag hann bara skriva ner lite snabbt… TACK på förhand!!!!

Antar att du beställt vitalin, vilket är ett utmärkt foder för en iller som är ung. Den höga proteinhalten kan vara lite tveksamt när illern blir äldre.
Om du vill blanda ut det med kattfoder, så gå till din lokala zoobutik (kattfoder i matvarubutiker är oftast SKIT!). Eukanuba gör bra kattfoder, även iams och royal canine(även om det finns tjaffs om att detta foder inte är bra). Vi köper eukanuba kitten, detta foder är iofs lika dyrt som illerfoder.
Sen tittar du på analysen av näringsvärdena, proteinhalten bör inte understiga 32%. Fettinnehållet bör inte understiga 20%. Fibrer bör inte överstiga 2%. Sedan är det viktigt att se varifrån protein och fett osv kommer ifrån.
Titta på innehållsförteckningen. Två av de tre första punkterna bör vara animaliskt. Och det är jätteviktigt att den första absolut är det!!

Tack för det svaret, KANON!! Nu vart det genast mycket lättare!

Proplan är ett väldigt bra foder annars. Mina illrar har fått det i en period och det gillades skarpt. Jag funderar på att köpa det och blanda med vitalinet.
Sedan är det ju skillnad på att köpa Proplan från djuraffären eller den påsen som finns i mataffären. Jag köpte självklart mitt från djuraffären.

#1 En lite fråga bara. varför ens nämna royal canin?? Vadå massa tjfas. Om jag har fattat det rätt så bygs de "tjafset" på fakta eller?? De är så otroligt många som har sagt att det inte är bra. fattar inte varför du nämner det ens??
Inget elakt utan jag bara undrar varför du tar upp ett dåligt foder??

#4, anledningen till att man inte ska välja det är för att det innehöll nån ting vare nu va, nån tillsats som inte var bra på illrar. Problemet är att den tillsatsen troligtvis finns i allt annat foder också, bara att de inte deklarerar det. Om jag fattat rätt dvs. Kanske var onödigt nämna iofs, men om det finns i allt annat foder också så känns det dumt straffa det företaget som var ärliga och satte ut det i innehållsdeklarationen.

Var det inte för att det innehöll E320 eller var det var!? Royal Canin alltså…
#4 Ja Royal canin innehåller BAH (el om de var BHA) Vilket har jätteläskiga bieffekter. Men som smurfb säger är det nog så att många fler foder innehåller det. Antagligen (och troligtvis) rör det sig om extremt små mängder i fodret, och ger då inga av de skadliga effekterna. Som en parentes kan nämnas att Woodoo under merparten av sina första NIO år levt på Royal Canin 32 (adult alltså, den vanliga). Jag tycker man kan nämna royal canin som tips att blanda ut illerfoder med, om man vill blanda med kattfoder. Annars kan man ju blanda olika illerfoder, det gör vi här hemma nu.

Jo och om man sen BLANDAR ut det fodret me illerfoder så får de väl inte i sig så mycket av det skadliga, OM man nu väljer sånt foder..!? Om man kör med mer illerfoder än kattfoder…

Jag kör på olika kattungefoder blandat med illermat. På det sätte blir jag aldrig strandad utan mat de är vana med.
Här blandas Royal Canin kitten, Eukanuba kitten, Nutro kitten med Vitalin och ANF.
Så det är en salig blandning i illrarnas skålar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alltså nu blir jag f*rbannad. först sitter de en massa människor här inne och säger att jag måste byta foder. att de är jätte farligt att använde det som foder. och nu helt plötskligt kan man använda det då?? Så då hade jag inte behövft byta foder då?? Nu får nån faktsikt ta och förklara vad de är ni menar egentligne??
Ska eller ska man inte ge royal canin som foder??
Och om de är farlig foder hur smart låter de då på en skala att blanda ut det i fodret. ja ja villken bra ide jag kan ju ge min iller lite canser per dag i stället för en stor portion varje dag eller??
jag ger inte mina Royal canin kitten längre…jovisst kan det slinka ner en provpåse här och där, men det är inget foder jag använder i vanliga fall. jag kör på 2 sorters illerfoder, anser fortfarande att en iller är en iller å en katt är en katt. och båda sorter har en egen tarmflora och ett eget matsmältningsystem. Vad gäller royal canin så tror jag inte att det är så farligt egentligen, i största allmänhet har vi de senaste decenniet eller mer blivit otroligt cancer fixerade…man får cancer av chips, jeansknappar å gud vet vad. rent hysteriskt helt enkelt. Visst kan kosten säkert öka riskerna för cancer, men det är inte en isolerad faktor, utan mycket annat har även bidragit till den ökade cancer risken. Så att ge sin iller lite royal canin är med störtsa sannolikhet ofarligt. Royal canin rekomenderas fortfarande av veterinärer till katter.
Men självklart är det ju alltid bättre med nyttigare kost, med mindre konserveringsmdel å andra syntetiska tillsatser, även för oss människor…. men hur noga är vi med det? det mesta vi köper i mataffären innehåller ju faktikst sådant.

haha, ja det där med en liten portion canser per dag låter väl bra mycket bättre än en stor dos. ;-)
Nej, förlåt, skämt och sido, men du avslutade med en liten rolig knorr och jag är så hopplös att jag inte kan undvika att hänga på.
Royal Canin var riktigt i hetluften ett tag. Håller med dig om att det är riktigt förvirrande med detta. Jag hör nog till de förvirrade jag med.
Jag har hela tiden blandat olika foder. Och har dessutom blivit mer och mer överygad om att de skadliga ämnena finns överallt. Jag kan inte skydda mina pälsar mot allt tyvärr hur gärna jag än vill.
Då dessa ämnen inte behöver skrivas ut i sin helhet kan det helt lagligt innas i alla foder i alla fall. Vad gör vi då? Slutar att mata våra djur. Jag hoppas jag inte var en av dem som fick dig att sluta.
ber om ursäkt i sådana fall.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ja precis som Åsa säger så verkar det nästan som om allt är skadligt för våra pälsar. Torrfoder överhuvudtaget är egentlligen inte bra…bekvämt…men inte omptimalt för illrars välmående. jag tror skarpt på att det är en bidragande orsak till tamillerns relativt korta livslängd. det bästa är egentligen att börja ge dem hela kycklingar, men inte heller det skulle få en iller att må bra…för att helt kunna föda en iller på levande föda måste man kunna erbjuda lika stor variation som i natruren….inte lätt detta….suck