Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1414 ggr
cannaydia
0

1årig illerhane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1årig viltfärgad hane söker nytt hem att få komma till. Han går bra ihop med andra illrar. Trevlig mysig grabb. Är chipmärkt, reggad, vaccinerad och försäkrad. För mer info maila: murgronansilleruppfodning@hotmail.com eller ring: 0736764436 Vi finns på Gotland, leverans till fastlandet efter överenskommelse.

Loveferrets
0

Hoppas han finner ett varaktigt hem snart.

ceel
0

Väldig söt, lycka till med letandet! :)

-Ceel

cannaydia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 +#2 Tack. Vi stressar inte, han är en go grabb och bor just nu ihop med sin pappa på 5år här och det funkar jätte bra.

becka89
0

Åhh vilken sötnos=) så jäkla sugen på en viltfärgad

Noomihjertafillan
0

jag vill ha en viltfägad hane :D

Nu när jag endå flyttar till större, mina flickor skulle bli glada! ^^

Btw Finns han kvar?

JossanH
0

#5 Men om du ska ha tillökning om 8 mån kanske det är smartare att ligga lågt med införskaffandet av fler så det inte blir så jobbigt senare..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Noomihjertafillan
0

# 6 men om jag ska ha tillökning så måste man ha en hane..

jag skrev typ.. att jag hoppas på det tillökning asså

JossanH
0

#7 trodde du skulle ha en människobebis när du skrev så.
Vet du om det är okej för uppfödaren om du använder denna hane då tex till avel? Har du kollat upp att han är den som passar bäst för den hona du tänkt para så de inte är släkt med varandra?
Ett litet råd jag ger dig bara: Tänk efter innan. Vet flera som tyvärr har mist sin hona när de har varit dräktiga eller i samband med förlossningen och gå in i detta med vetskapen om att det mycket väl kan hända. Hoppas även du har en rejäl slant undanstoppat om det skulle bli akut med kejsarsnitt.
Välj inte att para en hona bara för att du kan, välj hona för att para den.

Sajtvärd på Iller.ifokus

cannaydia
0

Glömt att skriva i annonsen att han är kastrerad…

#8 Menar hon inte att hon ska utöka sin flock genom en ilelr till och inte para den nya illern emd sin hona? Eller har jag missat någon tråd med info där hon söker avelshane…Vilket som denna hane är kastrerad inte så lyckad att använda i avel med andra ordGlad

JossanH
0

#9 kan ju vara så att jag fått nån form av hjärnhinneinflammation av kylan när jag var ute också :P Och därför inte förstår något om vad någon skriver haha

Sajtvärd på Iller.ifokus

Noomihjertafillan
0

#9 # 10 jag vill ha tillökning med illrar.

skulle vilja ha en kastrerad hane då ja redan har en kompis iller s ställer upp för avel

förstår ni?

JossanH
0

#11 du ska alltså ta en kull?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

Lite OT

#11 Om du börja med avel, har du bra avelsiller?eller vill du bara para för att din hona är så söt och så snäll? Sen det som är minst lika viktigt, vad vet du om illeravel? är du beredd på att din/dina honor kan dö vid valpningen, det är så mycket som kan gå fel och då gäller det att man är förberedd på en hel del vad som kan hända osv. Sen är det verkligen inte billigt att föda upp en kull och allt som ska ordnas innan valparna ska flytta hemmifrån. Ang. Honans/honornas uppfödare, har du fått klartecken från h*n att du får använda honan/honorna i avel? Det är verkligen inte som att avla på råttor, möss eller till och med katter som är betydligt lättare att lyckas med.

detta är inget påhopp men jag vill verkligen att du tänker igenom detta, det finns uppfödare som verkligen vill förbättra illerstammen och då behövs det inga impuls valpkullar som kan medföra att det paras på den avkomman som i sin tur försämrar stammen ännu mer. Som sagt inget påhopp men blir så ledsen när det bara tas kullar för att man tycker sin hona är söt och snäll och inte försöker förbättra illrarnas stam så vi kan få familjemedlemmar som lever längre än 5-8år..

Jag själv försöker för fullt att få tag i en bra avelshane utanför sverige och jag är beredd på att jag kan få vänta 1år om inte mer på den rätte. Jag skulle ha haft en kull iår men det ville sig inte då hon först bara blev skendräktig så när hon var redo så åkte vi ner en andra gång och då blev hon dräktig men tyvärr överlevde valparna inte födseln och jag var riktigt chockad inombords men jag kunde inte deppa ihop då mitt första prio var att Saga inte skulle avlida, det blev dyrt men jag brydde mig inte om summan, huvudsaken var att hon blev återställd. Vet inte hur mycket jag la ut på resor och vett kostnader men tack vare att hon var försäkrad, hade en buffert på lite över 10.000:- sen också att jag var väldigt beredd på att något liknande kunde ske så var jag väldigt vaksam och vakade i fyra dygn då min magkännsla sa mig att jag måste hålla koll på min honas signaler som hon sänder mig.

Ursäkta Malin att jag kanske förstört tråden men jag tror du håller  med om en hel del i det jag skrivit ovan.

FerretCrow
0

#13 måste bara påpeka det du skriver om att avla på råttor, möss och katter. det kan vara lika svårt som på iller för dom kan oxå få samma problem. men det som skiljer är att hur många åker och tar ett kejsar snitt på en dräktig råtta/mus? och när det gäller katter så är alla veterinärer kunniga där så det bir bara enklare att snabbt hitta någon att åka till. annars kan exakt samma saker hända ävn dom djuren =)

Norrskenets
0

#14 Det är det jag menar, behöver man hjälp med sin dräktiga illerhona så finns risken att det tar för lång tid att komma till en kunnig veterinär och inte kan ta närmsta veterinärklinik som man kan göra med ett vanligt djur som oftast alla veterinärer kan.

FerretCrow
0

#15 jo men nu ska vi ju inte kasta sten i glas hus. hon kan ju vara otroligt påläst =)

Noomihjertafillan
0

#13 jag har reda pratat med uppfödaren och hon tycker jag ska ta en kull. jag vet redan allt som kan hända och får hjälp från mina vännr och andra iller kompisar..

Musiken
0

#17 Vad har du for mal med din avel?
Manga uppfodare har haft valdigt svart att salja sina valpar pa sistone, och som trenden gar sa verkar det finnas tva "lager" av valpkopare (jag ar medeveten om att saken sjalvklart inte ar sa svart och vit, jag ligger sjalv i mitten sa att saga); de som vill ha en iller sa billigt som mojligt och skiter i vartifran den kommer och vilka foraldrarna ar, och de som ar beradda att betala dyrt for att fa just den illern de vill ha (forhoppningsvis en frisk och sund iller).

Absolut inget pahopp, men jag ar nyfiken pa din motivation till kullen.

cannaydia
0

Ni kan få låsa denna tråd som gäller en annons!

Ni som på börjat en annan diskution i tråden får starta ny tråd eller skicka pm.