Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 911 ggr
nenne78
0

lite frågor

vi ska hämta vår tös i  morgon ska bila 3.5 timme  tänkte kolla hur ofta tycker ni man ska ta  rast?

vad ska vi tänka på när vi kommer hem  har ju bla barn och katter ?

försäkring är det agria ?`

låter ni era illrar  sova  i eran säng ?

Saga85
0

3.5 timma borde gå att åka utan någon bensträckarpaus. Se bara till att ha en go filt, vatten, mat och toa i transportburen.

Med barn har jag ingen direkt vana av att introducera iller, men däremot katter. Jag lät dem nosa på varandra när Maja fortfarande var i sin transportbur. Dagen efter tog jag ner Maja till vardagsrummet och lät henne springa runt i soffan - då passade katterna på att nosa lite närmare. Alla inblandade parter verkade lugna med varandra, och bara nyfikna, så det tog bara några dagar innan jag lät dem springa runt i samma rum (när jag var där). Blev ett och annat varnande lufthugg från illern och dask från katterna när någon blev för närgående, men inget mer.

Man får väl helt enkelt läsa av djuren så gott det går. Har man otur accepterar de inte varandra, och då får man väl se till att hålla de åtskilda.

Agria är de enda som försäkrar illrar, så vitt jag vet.

Nej, illern sover inte i min säng. Blev ett par nätter i början, men när hon boat in sig och började väcka en med att nafsa en i ankeln blev sängen off limits.

Lycka till med pälsen!

Bogey
0

På 3,5 timmar behöver ni inte ta rast. förhoppningsvis sover hon lungt i reseburen hela vägen.

UlrikaD
0

Alla mina nio sover i sängen.Skrattande

Loveferrets
0

Hahaha Ulrika du e go du . pss, förlåt för ot men var tvungen Flört

nenne78
0

hade du illern i buren hela natten?

nenne78
0

hade du illern i buren hela natten?

TheWildRose
0

Honey brukar krypa in under lakanet när jag inte ligger där. Hon får inte men hon gör det ändå. :D Föressten så är Nenne78 nya ägaren till min Honung..

Saga85
0

Menar du mig? Jag har ingen bur till illern. Under natten får hon vara i mitt sovrum, men inte i sängen.

Bogey
0

På natten här så får illern husera i tvättstugan som har fått lite illerinredning. I sängen får han absolut inte sova hela natten för då får man garanterat ett nyp av ett icke önskvärt slag.

Däremot brukar han och dottern somna tillsammans på kvällen men sen bär vi honom till en av hans favoritplatser i tvättstugan.

nenne78
0

du  skrev att maja va kvar i transportburen dagen efter hade …..

därför fråga ja om hon va kvar i buren hela natten?

MiniSku-
0

3.5 timmar? Bor du inte i gävle och ska hämta illern i borås? Eller är det jag som är knasig? =P

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Sofieen
0

# 3

_Men gu så mysigt att ha dom i sängen. Tanken på att ha Lilly i sängen hos oss går bara inte. Hon skulle bita sönder oss. Hur får du det att fungera? Bet dom inte dig i början?
_

Jag låter Lilly sova i köket om nätterna. Där har hon sin snutte som hon alltid sover på i en vinhylla =) Ser jättemysigt ut. Sen har hon matskålar, en kartong som min sambo skurit ur hål i så hon har tre ingångar, hon har en transportbur att sova i också och massa leksaker.
Det fungerar kalasbra,

Försäkringen finns (fick jag höra när jag skaffade den för 1½ månad sedan) bara hos Agria.

UlrikaD
0

#12 Mina illrar bits inte och har aldrig gjort. Vi myser bara. Det som kan vara lite jobbigt det är när någon börjar slicka en under fötterna när man sover. Jag är kittlig! Eller när nån tycker man har sovit tillräckligt och börjar slicka en i örat eller i näsan för att man ska vakna. Annars är det bara mysigt tycker jag.

Skulle nog inte kunna somna om jag inte hörde illersnusningar i örat.Skrattande

Saga85
0

#10 Jaha, nej, jag skrev väl lite oklart. Maja brukar mest befinna sig i mitt sovrum, och dagen efter tog ut henne från rummet och ner till vardagsrum/kök. I transportburen var hon bara de första minutrarna i hemmet då hon fick lukta på katterna första gången Flört

Saga85
0

Åh, Ulrika det där låter jättemysigt! Kanske vill dina pälsar lära Maja att man INTE ska bita matten i ankeln?

Sofieen
0

# 13

Jag är väldigt överraskad. Jag trodde jag hade fått hem ett monster första två veckorna eftersom hon attackerade oss hela tiden, Sen lugnade hon sig. Men fortfarande får jag lite smårysningar när hon närmar sig mina fötter. Jag är inte helt 100 på att hon inte bits,

Jag kan inte förstå hur du kan ha 9 stycken, att ingen bits och kan ha alla i sängen. Jag har en och försöker stå still när hon närmar sig fötterna. Haha, jag hoppas hon blir bättre snart. Men sängen får vi låta vara illerfri. Sovrummet är illerfritt.

Musiken
0

Ulrika, du far garna lara mina lite hyffs ocksa! Mina krafsar mest i skrevet dock…

UlrikaD
0

Kan nog tyvärr inte lära nån nåt är jag rädd. Mina blev såna här av sig själva. När Lurvas kom till mig som omplacering så var förra ägarna livrädda för honom och sa att han högg vilt. Han har aldrig någonsin försökt bita mig.

#17 Krafsa däremot är en helt annan sak hälsar gänget härhemma. Klättra längst byxbenen och klänga måste man få göra om man är iller.Flört

nenne78
0

minisku

jo det stämmer vi ska till borås från gävle men enligt karta är det 3.5 timmar dit

MiniSku-
0

Oj, det känns lite orealistiskt, men jag har faktist ingen koll, det visar sig väl =P

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

klarsferrets
0

från gävle till borås är det betydligt längre än 3,5 timdet är 575.5 km och tar c:a 5,59 timar att köra beroende på väg lag vinterhalv året tar åftast lite längre tid.

om ni kör 3,5 timar så behöver man inte stanna och rasta om det inte är under sommar halvåret jag kör 98 mil och stanr när jag kört runt 4 timar under vinterhalv året men under sommaren kan jag får stanna åftare det beror mlite på vädret är det väldigt varmt då stannar jag för att spruta vatten på bil buren samt lägga in nya färsa blöta handukar. men det krävs oxå att man har toa vatten osv plats och lite leksaker som dom kan aktivera sig med under tiden.

Mina killar är så pass vana att dom sover för det mästa så fort jag startar bilen så somnar dom och sover tills jag stannar men nu när jag har Amethist hon är fortfarande valp så hon vill gärna kolla ut o busa runt lite i bil buren så då har jag hängt upp bollar tyg ben m.m har jag 2 våningar i varje bur sov plats uppe och toa med mat o vatten nere

JossanH
0

Jag har kört bil i 6 timmar utan paus en gång :) Det var en resa på 15 timmar och vi körde i ren och skär glädje de första 6 timmarna då det var tyst i buren och alla sov som stenar. Har man åkt bil med mina illrar vet man att de sätter igång och skakar galler efter 5 min i vanliga fall så förstå våran glädje! Vågade inte ens stanna och rasta oss själva för vi var rädda att väcka pälsarna!… Men därefter var det pauser stup i kvarten..

Sajtvärd på Iller.ifokus

klarsferrets
0

ja som sagt det beror ju lite på hur illrarna är vana att åka och om dom gillar att åka bil. Vad jag förståt så är det inte så vanligt att dom gillar att åka bil men som tur är gör mina det

UlrikaD
0

Det var ju tydligen inte Borås de åkte till, utan Örebro.

klarsferrets
0

hihiokej