Vaccinering
När Milis vaccinering kom på tal för ett tag sedan märkte jag viss irritation hos vissa iller ägare här inne, anledningen till det var för att jag vaccinerade 2 ggr. Det kändes nästan som om jag fick en liten uppläxning och att jag skulle vara en dålig iller ägare som plågade min iller med 2 sprutor när det räckte med en.
Lite irritation bubblade innom mig när detta togs upp då jag aldrig ens fått vata att man endast kunde vaccinera en gång. När veterinär vaccinerar två gånger och det står inne på agrias hem sida "Första vaccinationen görs vid 6-8 veckors ålder, följt av en vaccination 3-4 veckor senare. Därefter ges årlig revaccination."
Självklart går man inte och frågar om det finns ett annat alternativ när detta är det enda alternativet som presenteras? Speciellt inte när det är samma som gäller för hundar som man är van vid.
Jag går ju knappast och googlar vaccinering när det finns en standard vaccinering som getts under många år.
Hälsningar Malin
man KAN vaccinera så som du gjorde,men anledeningen till att det behövs 2 vaccin då är att illerns immunförsvar är inte nog välutvecklat för att kunna ge ett skydd när den är under 10 veckor. Därför kan man vänta och ge en iller vaccin vid 10 veckors ålder, och då vänta ett år till nästa. En vaccination är bättre för att minska risken för övervaccinering. Men självklart vill läkemedelsföretagen sälja mer vaccin, alltså går de främst ut med att man ska göra det 2 ggr, då vid 8 veckor, sedan 12.
som exempel: samma vaccin mot tex rabies finns för iller och kat i usat. för katt har de gjort studier och kommit fram till att samma vaccin räcker i 3 år. Men för iller krävs fortfarnde samma vaccin varje år, av skälet att de inte har lönat sig ekonomiskt för dem att göra samma studie på iller. De tjänar mer på att vaccinera illrar årligen, i och med att illerägare inte har så mycket val när det kommer till vilket vaccin de ska använda. Medans för katt, så finns det alltid risken att djurägarana går över till ett annat vaccin, om d einte genomför dessa studier.

Jag förstår din frustration men tycker absolut inte du ska ta åt dig. Förstår helt klart att du vaccinerade två gånger när det står så på Agrias hemsida. Att veterinären däremot inte visste vad som verkligen gällde var ju dåligt, men inte så förvånande med tanke på att det gäller illrar. Många veterinärer som inte uppdaterar sig om våra små vänner.
Jag har nu skrivit till Agria och talat om att informationen på deras hemsida är felaktig så hoppas de ändrara det så fort som möjligt =)
Tråkigt att du fick den känslan från andra, men som ovan nämner så ta inte åt dig…
Jag tror dock att det är många illrar som blir vaccinerade 2 ggr som små, för jag har märkt att det är flertal veterinärer här exempel som ger informationen om att dom skall vaccineras 2 ggr, när jag skulle vaccinera Zingo när han var mellan 10-12 veckor så fick jag ny tid till ytterliggare en vaccination av min veterinär…
Varför han aldrig vaccinerades på den andra tiden va för att jag pratade med en vän som förklarade att han inte ska vaccineras igen, och anledningen varför etc :)
Har pratat med flera st som har illrar som är i min lillkilles ålder och 95% av dom är vaccinerade 2 ggr pga veterinärens utalande om att dom ska vaccineras 2 ggr…
www.blueberryhedgehogs.com
Veterinären här i byn är verkligen supergammal och har nog inte så mycket koll på illrar, det är inte heller honom jag kommer vända mig till om något händer. Väljer endast att vaccinera hos honom då jag inte har lust att köra super långa sträckor för 2 sprutor som jag känner att gubben inte kan göra så mycket fel med.
Vänder mig till större klinik längre iväg om något händer.
Hälsningar Malin
Sen vet jag inte hur länge sedan Agria updaterade sin hemsida? det kan ju vara så att den är så pass gammal och har sina rekommendation pga att det är det gamla vaccinet dom menar?
Hursom Malin, så kommer det inte vara första gången du träffar en iller-okunnig vet 
Nej, men jag har iller kunnig vet, men jag kör inte 20min för vaccinering när jag kan gå till en vet här i byn på 5min. Det är inte så mycket som kan gå fel med vaccinering det är ju ungefär samma som för hundar och katter.
Hälsningar Malin
#6 Men det var ju det jag menade ;)
Vilket vaccin eller mot vad är det man vaccinerar? vart det kennelhosta eller valpsjukan?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
nja. det kan faktiskt gå fel vid vaccinering om det vill sig illa. Anafylaktiskt chock till följd av vaccinet har hänt hos illrar, även om det som tur är är rätt så ovanligt.
#8 valpsjuka. Med Febrivac Dist. Ett licenspreparat, så det är inte alla kliniker som har det eller vill ta in det (om man inte själv betalar hela asken)
#8 valpsjuka, febrivac dist
Jag tycker inte det är så konstigt att någon vaccinerar på detta sättet då det är få veterinärer som har koll på detta och står det även fel på agrias sida lär det väl bli ännu fler som gör så. Sedan finns det även uppfödare som vaccinerar sina valpar innan de fyllt 10v och då har man ju inget val om man köpt en sådan valp.
Men det är alltså totalt onödigt. Synd att de som verkligen borde veta det inte gör det (veterinär/uppfödare som vaccinerar innan 10v).
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men det är väl gamla vacc som infon på agrias sida handlar om. Det gamla vacc jag nu inte kan namn på behövdes väl två sprutor med?. Hörde samma sak när jag valde en ny veterinär för att vaccinera mina valpar och de äldre.
Sedan är det som ovan säger. Att om man vacc innan 10 veckor kan det behövas en till spruta.
Men varför bli upprörd över att man gör det dubbelt. Det står ändå nästan över allt.
Borde väl reagera mer på dom som inte gör det alls någonsin.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#11 Det är så mycket över vaccinering, och jag tycker att varje spruta är onödig om det tas mer än det behövs. tex skulle jag se det fullkommligt vansinnigt att rabiesvaccinera mina djur då jag inte ska föra dom ur landet. Med fervac D (gamla vaccinet) så skulle man ta två sprutor i grundvaccineringen, därefter vartannat år. Jag väntar på att samma ska komma med det nya så man slipper ta sprutor varje år, vilket jag egentligen inte tror är nödvändigt..
Ju äldre mina illrar blir (och beroende på vad jag kan tänkas utsätta dom för tex utställning) och om de blir sjuka kommer jag inte fortsätta vaccinera.
Lever Pegasus och mår bra till nästa sommar kommer jag tex inte vaccinera honom.
Onödigt för djuren och tror inte på att över vaccinera- tycker nästan det är lika dåligt som att inte vaccinera alls. (Detta gäller alltså inte TS utan i allmänhet)
Men det är ju min egen åsikt.
Sajtvärd på Iller.ifokus