Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2338 ggr
Jenahbella
0

A´lou flyttar!

imorgon (om allt går som de ska) flyttar min lilla prinsessa Lousan till Becka89, där hon kommer få de jättebra!
sitter å plockar ihop hennes saker nu, myser med henne och tar massa kort..
fasen va ont de gör i mitt hjärta.Gråter

dom som undrar varför hon ska flytta kan fråga i PM för ja tycker inte alla här inne har med de att göra.

Sara
0

Förstår att det gör ont! Men hon kommer säkert få det alldeles utmärkt i det nya hemmet. Glad

Sara

Jenahbella
0

japp, jag gör de för hennes skull och de viktigaste är att hon har de bra! 
men som sagt när man sitter här plockar me henne å hennes grejer, tittar på kort och inser vilken lycka och glädje hon gett mig så kan man inte låta bli att böla..

Loveferrets
0

Beklagar så vännen men ibland är det nödvändigt och du gör rätt, kramen,

Jenahbella
0

japp hur jobbigt de än känns just nu så vet ja ju att hon får de bra och i värsta fall får jag väl tvinga becka att skicka lite bilder och sen komma å hälsa på :)

Loveferrets
0

Tror inte ens du behöver tvinga henne att skicka bilder Flört förstår att det är jobbigt, lider med dig kramiz.

Jenahbella
0

tack Kyss

UlrikaD
0

Bor ni långt ifrån varandra eller har du möjlighet att hälsa på? Det kunde ju vara skönt ifall du kunde göra det.

Men du har väl andra illrar kvar hemma? Så du blir inte illerlös väl?

Jenahbella
0

#7 det är en å en halvtimmes bildtur så visst går de att hälsa på :) 
nope än är jag inte det iaf.

UlrikaD
0

Det var ju inte så långt, då går det ju att hälsa på iallafall, även fast jag förstår att det inte är samma sak.

Musiken
0

Hoppas att hon kommer trivas :)

Jenahbella
0

#9 japp. :)

#10 de hoppas jag med :)

Satmaran
0

Förstår att det var tufft!

Lousan är speciell!! Hoppas att vår tös får det underbart hos Becka!

Vi tänker på dig  Fnuha!   Vi vet att det är tufft :(

Storkramen från oss!

Jenahbella
0

#12 tror hon kommer få de underbart hos becka :) med en liten kompis där som hon faktiskt (förhoppningsvis) kan leka med, istället för stora tjocka alvin som bara vill att hon ska dö :P haha
stor kram tillbaka!!!

tack alla för att ni är så pass förstående. :)

Jenahbella
0

nu har dom hämtat henne.. jag å lousan va ute en timma innan de kom så de blev en lång promenad och massa bus i höstlöven..
tog med mig min kompis micke med så jag inte behövde lämna henne ensam..
nu sitter ja hemma hos elias och stortjuter..
de känns att lämna bort en av sina bästa vänner…

becka89
0

en så länge går allt utmärkt, min syster fick sig ett hugg då alou stt kvar och tuggade ca 30gånger på samma ställe utan att vi fick loss henne. Annars är allt bra mercedez vill leka men alou skriker men det är vi vana via andra illrar vi vart vakt åt som gjort samma sak:P

Jenahbella
0

A´lou kommer att komma tillbaka till mig så är de nån annan som är intresserad av henne kan ni PMa mig.

Madde
0

Vad synd att det inte fungerade i det hemmet hon skulle till.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Loveferrets
0

Beklagar att det inte funkade.

UlrikaD
0

Nu förstår jag inte. Becka89 skriver att allt går bra och en timma senare ska hon tillbaka. Så fort kan man ju inte veta om det funkar eller inte. Vad hände?

Jenahbella
0

dom tyckte att hon bits för mycket och dom är rädda för henne.. 

nu vill jag bara ha hem henne.

UlrikaD
0

#20 Det förstår jag att du vill.

Och ursäkta att jag sticker ut hakan och eventuellt trampar någon på tårna men man måste ju vara beredd på att en iller kan bitas i början. Och att ge upp direkt tycker jag är helt fel. Då bör man inte prova överhuvudtaget. Bara stressande för illern som ska fraktas fram och tillbaka.

regskylt
0

#21 precis vad jag anser också. Synd om stackars lousan..

Jenahbella
0

tack Lowe för att du räddar min dag imorgon och kan ta lousan på tåget!! <3

regskylt
0

#23 självklart! Vi kommer upp med henne sen till dig om du fortfarande är sjuk också :)

Jenahbella
0

#24 va söta ni är! :) jag struntar i hur jag mår ja kommer stå på tågstationen och vänta :D

Jenahbella
0

nu sitter lousan på tåget me lowe! skönt!

Loveferrets
0

Så bra, hoppas nu att det ska funka bättre där.

UlrikaD
0

Vart? Hon är ju på väg hem igen.

Jenahbella
0

okej,de här gick så hemskt som de skulle..
regskylt är på akuten och jag är hemma hos min mamma och funderar med på akuten.
mina händer är helt söndertuggade!!

vad fan har hänt me min lousan!!!!!
de e helt tomt i blicken och kommer man nära så anfaller hon.. sigge och alvin hoppar hon på med…

va fan ska jag göra??!!!??!!

UlrikaD
0

#29 Hur var hon innan hon åkte? Var det några tecken på beteendeförändringar då?

Vad har hänt under tiden hon har varit borta? Har hon blivit skrämd, hanterats hårdhänt osv.

Är hon rädd och upprörd så gör hon ingen skillnad just nu på vem hon hugger efter och behöver lugna ner sig i lugn och ro. Men man behöver veta vad som har hänt för att utlösa detta beteendet.

Jenahbella
0

jag vet inte.. hon va lugn när hon åkte..
och lugn en stund på tåget när hon åkte med regskylt..
jag vet inte alls vad som har hänt imellan det..
men de e inte min lousan..
hon sitter i en stor bur nu hemma hos mig.. och som sagt ja vet inte alls va jag ska göra..:(

sarae
0

men jisses… låter ju verkligen som att något hänt med stackars tösen :s Aldrig hört om en sådan snabb vändning hos en iller enbart pga flytt :s

Loveferrets
0

men oj, så konstigt . Undrar varför hon beter sig så annorunda.

Musiken
0

Ojda! :S Far hoppas att hon bara ar stressad over tagresan eller nagot och att hon lugnar ner sig snart!!

UlrikaD
0

#31 Du behöver ta reda på minut för minut vad som hände hos Becka89. Det här är inte ett normalt beteende över huvud taget. Det är ett tecken på en otrolig stress. Du behöver veta vad som hände där och du behöver veta hur de hanterade det som hände. Hur man hanterar en stressad, rädd, arg, bitig iller gör all skillnad i världen. Och har hon i ett otroligt uppstressat tillstånd blivit behandlad helt fel så kan det gå så här.

Hoppas att hon lugnar ner sig nu när hon kommit hem igen.

FerretCrow
0

men gud vad hemskt men håller med ullrika om att du måste få varje sekunds fakta om vad som hänt henne=(

Madde
0

Oj jösses säger jag bara. Något måste verkligen ha hänt henne. Hoppas hon lugnar ner sig och kan hitta sig själv igen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jenahbella
0

jo, jag kommer låta henne vara i buren under natten, så hon får samla sig lite.. så får ja försöka sigge va me henne imorgon så hon käönner sig trygg..
ärligt talat så är jag rädd för henne nu.. :(
har fruktansvärt ont och undrar hur de gått för lowe:(
ska även ta kontakt med becka och hennes kille.

UlrikaD
0

#38 Tycker du ska ringa och prata med Becka nu. Ju fortare du får reda på exakt vad som hänt, desto fortare kan du försöka få henne tillbaka på rätt köl igen.

Jenahbella
0

#34 har svårt att tro de, hon har åkt tåg förut å då har de inte vart några problem alls.. :(

FerretCrow
0

#38 jag tror inte det blir bättre att ha henne instängd för då kan hon känna sig ännu mera trängd så att säga. kan du inte spärra av ett rum till henne? då for hon iaf springa av sig lite så. annars kan hon bli ännu argare imorgon bara för att hon har för mycket energi

Loveferrets
0

Jag håller med Ferretcrow här, nog bättre du släpper ut i henne i ett rum så hon kan springa av sig i alla fall. Är hon inte van att vara i bur så får hon kanske överskottsenergi sen o blir fly tosig.

Aviendha
0

#40 Det behöver inte vara tågresan i sig som gjorde det. Becka var väl inte med på tåget heller? Det folk tipsar om är ju att höra hur hon behandlades och allt som hände hos Becka, och även Lowe kan ju fylla i några pusselbitar eftersom hon hade henne på tåget.

Som tidigare sagt; det där är inte normalt. Något måste ha utlöst det, och baserat på hennes reaktion så verkar det inte vara något litet heller..

Vad hände egentligen den där sista timmen mellan att Becka skrev här att det gick bra till att de var rädda för henne för att hon bet, såpass att två personer i princip får uppsöka sjukvård? Vill inte anklaga eller så, men det är den logiska slutsatsen jag drar av tråden och det som berättats i den.

Loveferrets
0

Ja nått måste ju ha hänt eftersom hon reagerar så här, fy så jobbigt o frustrerande., Har du ringt Becka ? Hur går de för Lowe ?

Jenahbella
0

tack för era tips, inte lätt för mig att tänka klart just nu! Kyss

jag tror inte de va "bra" tiden då hennes syster blev biten heller.
lowe har ja inte pratat med sen precis innan hon skulle till akuten, har skickat ett sms till henne.

jag ska försöka gå å lägga mig nu.. mitt i allt detta har ja influensa och hög feber så jag mår verkligen inte bra alls!

uppdaterar imorgon bitti eller förmiddag om vad som händer.

och tack igen för alla tips!

kram på er!

Loveferrets
0

Lycka till gumman o hoppas verkligen att lilltösen blir sig själv snart o krya på dig.. kram

FerretCrow
0

#43 precis som du säger så vill ju inte heller jag anklaga någon men så otroligt mycket kan spela in.

Tex. vad gjorde becka och hennes syter då dom blev bitna? fick lousan time out eller en snärt på nosen eller ramlade illern i golvet av att personen som blev biten släppte den i chocken av det hårda bettet? så otroligt mycket spelar in och något kan har gjort lousan så rädd att hon blir såhär.

regskylt
0

jag är hemma från akuten nu.

alou var jättesnäll på tågresan och sov så fint i sin filt halva resan. det var strax innan vi skulle gå av tåget som hon hade kronglat sig ur selen, som jag tog tag i henne försiktigt och skulle sätta på henne den, då satte hon sig i tummen på mig. jag var tyst, lugnt och fick loss henne. kan lägga till att ett tiatal människor runt om blev panikslagna när de såg illern sitta fast där. när jag fick loss henne så tog hon nytt grepp i andra handen och såhöll de tpå. var verkligen en handvändning!

var på akuten som sagt för att få en stelkrampsspruta då jag inte tagit någon sedna i mellanstadiet och de tyckte att det var bra att jag kom upp.

hoppas att det blir bättre med alou och att hon bara var stressad..

Susan
0

Tråkigt när det blir så där. Som #47 skrev kan ju olycker hända om man blir biten och det gör fruktansvärt ont. Min fundering är har hon ont någonstans, det var när regskylt tog i henne som hon reagerade starkt.

Jenahbella
0

ja de verkade ju som att hon fick ont eller panik när lowe tog upp henne..

nu har ja vaknat å kollat in hos lousan.,.
hon låg å sov.. väckte henne och det är inte samma lousan, hon hugger så fort ja kommer nära..
inte några hugg i som att låt bli mig utan du ska dö..
kommer ringa en vererinär efter klockan tio så de tar in henne för att se om hon har ont nånstans.. om de nu ens går så förbannad som hon är…

om ni har tips på vad jag ska göra så snälla säg till, jag känner mig helt handfallen.. :(

Jenahbella
0

nu har jag vart å pratat med veterinären så vi ska dit senare idag..

Satmaran
0

Så hemskt att läsa :(  Stackars lilla Lousan som måste ha fått en rejäl chock av något. Man kan ju bara undra vad som hänt?

Håller tummarna att hon inte är skadad och att hon snart ska återgå till att vara sitt vanliga goa jag.

Tröstkramar från alla oss.

FerretCrow
0

Fnuha: har du fått någon mer info från becka?

Och jag har sett bild på Lowe´s hand och den var ju absolute inte fin =(

Jenahbella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#53 nope inget alls. får se om de kommer in här på iFokus och svarar i pm iallafall.. 

jaa uss jag har inte sett hennes händer men jag har mina egna, de e inte fina de heller …

här e en bild på mina byxor som jag torkade av min ena hand me medans ja väntade på mamma vid tågstationen..

Jenahbella
0

här e en bild på min ena hand.. min mobilkamera e verkligen inte bra och jag har bandage men de e svullet och väldigt sårigt..

den andra handen är alla fingrar i bandage så ingen ide att ens försöka ta ett kort nu..

FerretCrow
0

fy tusan tycker sund om er. Lowe´s hand var det värsta i bitväg jag sett en iller orsaka

becka89
0

När vi åkte bilen hem var hon skit lung och snäll. sen kom vi hem och allt var bra ett tag när jag hade skrivit här att allt hade gått bra och så. sen bara några minuter efteråt vart hon som galen. min syster satt på en stol och alou kom fram och tog tag i hennes fot och då puttade min syster bort henne för att hon inte skulle bitta henne igen men då högg hon och satte sig mellan tummen och pekfingret och bara bett  flera gånger det var säker 30gånger jag och min sambo ryckte in direkt med att försöka få loss henne men hon vägra släppa. min sambo höll upp henne så hon inte skulle hänga i handen sen försökte vi öppna munnen på henne. tillsist fick vi bort henne efter det var hon nog väldigt rädd hon typ kom fram till en sakta och sen attakerade hon oss hela tiden. så till slut var vi tvungna att sätta in henne i våran stora bur för att se om hon lungnade ner sig men hon var likadan ändå. vet inte vad som egentligen hände vi varken tog i hårt eller hade skrämt henne om det inte var den där lilla putten när hon bett min syster i foten som startade allt. Vi förstod inget. från en jätte snäll och go iller tjej tll en helt galen iller. Idag är min systers hand fortfarande väldigt svullen och hon kan inte röra pekfingret och har dåligt blodcirkulation i handen. mig bett hon inte så värst mycket vart två bett i samma finger ringfingert av alla det är ungefär 1cm större än det ska vara, får hoppas att det blir bättre.

Men kan det vara för att vi aldrig hade träffat henne tidigare och vårat möte varade i 5min ungefär att hon ändrades?

Vi ringde till en vetrinär igår och berättade hur hon hade ändrat betende och hon sa att det kan vara för att vi var 4st hemma eller så var vi för nya för att hon skulle acceptera oss och bara ville hem. =( Var en väldigt händelserik dag och väldigt sorgsen dag eftersom att vi verkligen ville att det skulle fungera=(=(=( hon skadade inte mercedez något värst utan hon högg mot henne men mercedez vissade sig större och kaxade upp sig direkt så alou vågade inte göra något mot henne så.

regskylt
0

Här är bilden jag visade ferretcrow. de tär väldigt mycket blod så det ser värreut än vad det är då det hade runnit en del..

becka89
0

#58 Så där såg jag ut när alou hade bitit mig i fingret. min syster såg ännu värre ut.

Jenahbella
0

#58 aj aj aj! :( 
ja sådär såg ja med ut plus att ja smetat ut massa på byxorna :(
hoppas de läker fint nu..
och du ska bara veta hur skyldig jag känner mig Obestämd

regskylt
0

#60 det är inte ditt fel. det var ju inte du som tvingade mig att ta henne och inte du som bet mig. Du ska inte känna dig skyldig, ingen ska de förutom lousan!

Jenahbella
0

#61 jo jag vet ju de men de e ändå mitt djur lixom.. 
e jag piggare imorgon så ska vi iaf ses och så kan vi jämföra våra krigsskador!

regskylt
0

#62 hehe det får vi göra

UlrikaD
1

Tycker det är oerhört viktigt just nu att ingen lägger skulden på A´lou. Vad det än är som har triggat det här beteendet så är det ett naturligt beteende för henne. Om det var i försvar, rädsla, chock, skräck, eller vad som helst så reagerade hon som ett djur som blivit trängt gör. Så hur illa det än gick (och det gjorde det ju verkligen) så reagerade hon på det enda sättet hon kunde. Hon gjorde ju inte detta för att vara elak. Hon kan ju inte prata och ville berätta att någonting är inte helt ok. Tyvärr berättade hon det på detta sättet.

Nu är det upp till er att lista ut vad det var som gick fel. För enligt henne så beter hon sig som om ni alla brutit hennes förtroende. Och vad det beror på kan ju bara ni som äger henne och lånade henne ta reda på.

Jenahbella
0

#64 nu tycker jag att du uttrycker dig lite klumpigt…
ingen skyller på alou.. lowe fattar väl såklart att de inte är lousan som vill bete sig såhär. 
och tror du inte jag gör allt för att förstå varför hon är såhär? de e väl lika dumt att skylla på lousan som att du skyller på att vi alla har gjort fel. hon kan ju lika gärna ha ramlat själv eller vad som helst. 
huvudsaken är att hon blir bra igen.

(och förlåt om jag låter otrevlig eller påhoppig men jag mår skit just nu)

UlrikaD
0

#65 Förstår att du mår skit och ber om ursäkt för att du missförstod mig. Det var inte riktigt så jag menade.

Det är många som skyller på djuret när någonting går fel. Kanske inte du eller de i din omgivning men så många mer som läser på forumet. Ville bara poängtera att ett djur sällan är elakt utan att det ligger saker bakom.

Jenahbella
0

#66 okej som sagt kändes de lite som ett påhopp.. men de va jag som tolkade fel, så tack för att du förklarade. Glad

UlrikaD
0

#67 Självklart! Hellre att du säger till så jag får förklara mig så det blir rätt. Jobbigt när det blir missförstånd. När skulle ni till veterinären?

Jenahbella
0

#68 precis! 
jag ska åka om ca en å en halv timme..
börjar bli lite nervös nu..  ska få på henne kopplet.. å sen in i transportburen.. känns lite som mission impossible.

elinn
0

Tänker på dig Jennifer och kan inte företälla mig hur det känns. Hoppas det går bra hos veterinären och att Lousan blir sitt vanliga, gulliga jag igen.

Jenahbella
0

tack elin! Kyss

UlrikaD
0

Säger lycka till här hemifrån också!

Jenahbella
0

tack :)

fridaas
0

Skickar ett stort lycka till härifrån oxå och tummar och tassar hålls för att lousan ska bli som hon en gång var!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Loveferrets
0

Men oj som ni ser ut i händerna, hoppas det läks fint, du får uppdatera sen hur de gick hos vett Fnuha,

Beklagar så att hon blivit så förändrad och hoppas hon blir densamma igen så småningom.

FerretCrow
0

Hur har det gått hos vetten för lousan idag ?

Ceciliaolucifer
0

#76 Hon blev avlivad, står i en annan tråd.

FerretCrow
0

#77 jo jag var precis inne nu och läste den =(