Beslut
Nu är det(efter upplevelsen på husdjursmässan) bestämt att jag tänker köpa mig en liten iller-kille.
Visste inte riktigt vilket kön jag ville ha innan.
Men lilla myskillen Gimli fick mig att bestämma mig för en kille.
Vad ska han heta nu då?
Jag och min fantasi…ska kika lite på namnförslagen här på sidan.
Så, snart(vet dock inte hur snart) så har jag min absolut första iller hemma hos mig. Äntligen!
Nu är det dags att börja fixa grejer till honom. Leksaker, låda, skålar och allt sånt. Bara bra att börja i tid, så man inte glömmer något.
Ingen lång berättelse änsålänge, men den kan bli en hel bok om man låter mig fortsätta. :-)
Kram på er!

Ser fram emot fortsättningen. låånga berättelser tycker vi om. ;-)
När du funderar på iller namn, tänk då på att fråga uppfödaren du valt om de har något speciellt tema de går efter. Så att du inte fastner för något namn som du inte får sedan :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#1 Nu studsade jag in här via Senaste inlägg eller vad rutan däruppe heter. Men vad menar du, man måste väl få kalla sin iller vad man vill? Även om den blir registrerad (eller vad de blir) i annat namn? Eller hur funkar det i illervärlden, berätta… 
#0 Kul med nytt husdjur! 
Jag hade också velat gå på en husdjursmässa, låter jätteroligt.
Min smulan kull fick märkesnamn.
Men vad man sen väljer att kalla sin iller är upp till var och en :)
Skulle inte vilja ha ett djur jag inte själv fick välja namn på.

Jag håller med dig Åsa. Har uppfödaren ett önskemål eller tema om namn så är det viktigt att man följer det tycker jag.

#2: Klart man får välja vad man kallar dem själv. Men visst kan det vara roligt med samma namn i stamtavlan som i verkligeheten om det finns möjlighet till det.
Men vad man kallar sitt djur kan ingen bestämma över. Men jag skrev så bara för att man kanske vill vara med och välja stamtavle namn och då får man hålla sig till det som uppfödaren har bestämt.
Audiatur et altera pars
Alla mina illrar har varit döpta när jag skaffade de. Och jag tycker att de namn har passat. Har inte velat byta bort det då de har blivit kallade det i så många veckor.
Visserligen var jag med och valde Xac. =)) Så lite har jag hjälpt till. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Chibbi heter Liller i stamtavlan men vi valde att kalla henne Chibbi fast jag tycker i och för sig liller är rätt käckt det oxå
Om en iller/annat djur är registrerat under ett namn så tycker jag det ska heta det i pappren men vad man kallar sitt djur till vardags måste ju få vara upp till var och en.
Hade en hund som hette Just in time i stamtavlan fast vi kallade honom Rover. Det hade blivit väldigt jobbigt att ropa Just in time varje gång.
Jag personligen tycker att namnet kommer till en när man umgåtts med djuret ett tag. Låter lixom passande. Sen brukar jag inte byta namn på de omplaceringar jag fått. Det är nog bara Oscar men han hette Oscar som valp och sen döptes han om när han blev omplacerad till Bin Ladin för han bet så hårt, men jag tycker inte Bin Ladin är ett så trevligt namn så jag bytte tillbaka till Oscar när han kom hit.
Sara

Jag tycker det bara är mekkigt att uppfödare ska hålla på och blanda sig i vad illrarna heter. Om de inte gjorde det skulle illern heta samma sak i stamtavlan och verkligheten.

Tycker i alla fall att det är jätteskojigt att du bestämt dig för en iller kille.
Nu väntar vi med spänning på att du ska hitta en också. ;-)
Audiatur et altera pars

Dessutom kul att gimli gav så gott intryck! …
.. våran stora luns brukar iofs ge gott intryck på både illerfolk och "vanligt folk".

Hihi, tack Åsa. Det är skönt att ha kunnat bestämma mig äntligen. Efter 8 år..typ.
Ja, smurfb, Gimli gav ett riktigt gott intryck på mig. Men nog vet jag att alla illrar inte är sådär. haha.

#12: *viskar* Disney namn. ;-)
Audiatur et altera pars
Vem kan låta bli att bli kär i gimli? :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#12 Haha, jag tror alla hörde det :)

#15: Va? Tror du?
Jag som var sååå tyst. 
Audiatur et altera pars

Du var helt enkelt inte tillräckligt tyst. hihi.

#17: Hmm, tydligen inte. Jag som verkligen viskade så tyst jag bara kunde. ;-)
Audiatur et altera pars

*skrattar åt det än*

Audiatur et altera pars

Sagan om ringen är det som gäller hemma hos oss.

Jadu, Smurfb, det har jag redan förstått. Jag gillar att man har såna teman. :-)
Fast sen har vi ju albin o Tjabo oxo som fick lite egna namn :) fast nästa iller kör vi nog på sagan om ringen temat oxo hehe

#22 Vår katt heter Gollum =)
golf.ifokus.se