Hur gör ni?!
Badade sune såhär på morgonen, Men han verkligen hatar att bada! ush o fy vad han ogillar de.. inte ens om man sköljer honom med dushslangen så tycker han om de!!
Har testat med vetegroddsolja o beröm, he mat i vattnet, leksaker, men inget funkar!!
Hur bär ni er åt?
_
Likadant med snön, ush han kraffsar hela tiden på mina ben o försöker ta sig upp. även om vi är ute då de är några få - grader.
har även här testat med lekar, favvo saker, godis, mat.. men han verkligen hatar att vara ute!
Hur gick ni tillväga?
TACKSAM för svar! (Lite tråkigt för honom att bara sitte inne hel-dagarna) 
Våra gillar att bada. Örjan bara står och njuter med slutna ögon. Och Kola simmar längder i badkaret lika så Betty och Tara. Bianca hon brukar sätta sig på rumpan och Göris är den enda som verkligen inte gillar att bada.

Busan hatar oxå att bada! Så när jag väl badar henne så försöker jag göra det så snabbt som möjligt så hon slipper "lida" längre än nödvändigt. Men oj vad hon är sur på mej efteråt..
Det där med att vara ute tror jag är en vanesak. Busan tyckte inte alls om att vara ute i början när hon kom hit. Hon var jätterädd och ville inte alls gå själv. Nu tycker hon att det är superkul och vägrar att bli buren. Så ge inte upp! 
Ja det här med o vara ute är nog en vanesak, men våra illrar verkar inte gilla snö heller, men som sagt tror jag de kan lära sig. När det gäller woodoo gillar han dock inte att vara ute, han blir jättestressad o dreglar o "kvackar", så han får slippa.
Bad verkar de kunna tycka är lite skönt om man tar det långsamt(iklivningen alltså), och i lite varmare vatten än vad man tror.. De har ju nåra grader högre kropptemp än vi. Men det brukar få gå rätt fort.. Men det är ju fantastiskt kul efter man badat.. :D
Tänk på att det inte är så bra att schamponera nu på vintern om ni ska vara ute eftersom illern blir känslig för kyla när de är nybadade.

Ska jag tvätta mina illrar (vilket händer väldigt sällan) så får jag tvångshålla dom under kranen i köket. När jag duschar får dom springa in och ut hur mycket dom vill i duschen och så länge dom inte blir för blöta så tycker dom det är roligt.
Mina älskar att vara ute på sommaren när dom får gräva i sandlådan eller förstöra gräsmattan men så fort det börjar bli det minsta kallt så blir dom stela som pinnar och vägrar ta ett enda steg utanför dörren. Men eftersom jag är ett stort fan av tjock, fluffig vinterpäls så brukar jag ta ut dom en och en när det börjar bli lite kallare. Då brukar dom sitta i min luva på jackan och bara njuta. Så då får jag motion och dom får vinterpäls =)
Håller med övriga! Att bada brukar inte vara poppis bland illrarna (sofie o manne verkar ju ha fått dom få badglada illrarna som finns hehe) så länge det inte sker på eras villkor. Jag brukar duscha dom i handfatet om jag nu måste måste tvätta dom av någon anledning. Då har jag ganska varmt vatten och så är det groddolja som gäller. När jag själv duschar så tycker dom att det är kul att kika in under draperiet och tvätta mina fötter.
När det gälle rute promenader så tycker jag att du ska ta det väldigt lugnt nu under vintern. De flesta illrarna föredrar sommar,vår o höst framför vinter o om han redan är skraj så kanske du ska börja ta det då?
Mina illrar tokälskar att vara ute o gå under dom lite varmare årstiderna och river på dörren tills det att man går ut. jag kan vara ute i skogen 1-2 timmar utan problem o bara gå o promenara utan att illrarna blir helt utmattade. Dom kan gå hur länge som helst då… men nu, när det blivit vinter så river dom aldrig på dörren och vill typ aldrig aldrig gå ut… Tar jag ut dom ändå ska dom in igen! Hopplöst!
Du kan ju prova att ta med sune innanför jackan så får han iaf lite frisk luft, men tvinga inte ner honom på backen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag badar typ aldrig mina. Bilbo har inte badat på typ 2 år :) På somrarna kan dom få skvätta lite själva i en balja. Om dom absolut måste bada så brukar det få bli halvt tvång under kranen så snabbt som möjligt :)
Japp, här tvångsbadas det oxå när det är dags.
Vatten är till för att drickas eller möjligtvis hälla ut på golvet därmed basta! Men bada?? Neee, tror inte det.
Sara

min rocco brukar följa med mig in o duscha! han ÄLSKAR vatten! så länge han får gå frivilligt så är det lugnt. Ronda är mer kräsen… inte för kallt o inte för varmt vatten… haha… men hon tycker inte det är så jätte hemskt ändå….
pröva att låta dom följa med in i duschen…..akta tårna bara! :-P men tvinga inte honom in i vattnet bara låt han bli nyfiken!

aiia duschar gärna med en, och badar meeer än gärna..! och snö, ahh, lovely :D
åhå, vad roligt att en del av er har fått vatten o snö illrar! jag får försöka ta allt så sakta som möjligt då.. dushade sune med schampoo igår, så får nog vänta med att gå ut tills de blir lite varmare!
tack för svar. o god jul!

När de gäller att bada eller duscha så har jag bara haft en iller som älskade vatten så, de var Harley, när ja badade så tog ja med honom la han på bröstet sen backa han ner tills han bara hade hakan över ytan sen la han sig ner, dom övriga stod väll ut att ja tvätta dom när jag ändå duschade, i övrigt gillade dom bara vatten när dom själv bestämmde dvs, fick gå in i duschen då o då…..

Hejsan, jag har ingen iller själv, men är här inne och läser lite och undrar bara..
Är det verkligen nödvändigt att bada illrar som inte vill? Brukar de inte tvätta sig själva om de är lite skitiga?
Älskar mina stora små vänner..

Ibland så luktar det lite väl mycket om dem. Ibland slåss de med varandra och rullar i massa äckel (läs skit).
Men det finns många som inte har badat sin iller på många år. Mina har inte badat sedan i oktober. Jag badade dem då för att de skulle på utställning.

Mina tjejer gillar att bli duschade, men Burton gillar det inte. Stackarn :( Jag som måste bada han idag när han ska och opereras i morgon. För nu har dom varit ute och gräft i jorden, när det aldrig kan komma snö!

Mina gillade inte direkt att ducha men när de väl var i duschen så var det helt ok ändå. Jag tror knepet är att ha tillräckligt varmt/kallt. Antagligen lite varmare än vad du kanske tror. Det verkar mina gilla. är det för ljummet så sprattlar det, är det lite varmare gör de det inte utan "njuter" (läs: sprattlar inte). Självklart inte så varmt som du själv duschar men som en sval men ändå varm människodusch. eeeeeh?

Allt är nog en vanesak. Gäller att vara envisare än pälsen bara. isbitar i vattnet brukar vara skojigt. Det kan få den mest surpuliga iller att tycka det är skojigt. Sedan så, ja träning, träning och lite mer träning ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#16, isbitar i vattnet säger du! Åh, de måste prövas. Tog upp en baby-balja ur förrådet förra veckan, fyllde npn cm från botten o la i några bollar o russin.. Sune hoppade i o fångade 1 boll 3 ggr.. ;) så lite roligt tror jag att han tycker vatten är, dock så avskyr han badkaret, direkt jag sätter ner honom där så pinkar han på sig. stackarn! så inge mer badkar för hans del..

Jag skulle bada en av mina illrar i en sjö i somras eftersom hon var alldeles lerig. Vattnet var runt 24 grader varmt och rätt skönt i hettan. Min stackars iller skrek dock ett dödsskräck-skriiiiiiiiiiiiiiiiiii och trodde väl typ att jag skulle dränka henne eller något sådant. Förfärad blev jag och fick helt enkelt svepa in henne i en handduk och ta bort henne från vattnet. Hade bara hunnit doppa halva iller, hehehehe… Inget mera sjöbad blev det. den andra illern hade dock inget emot sjödoppet. Lite kallt kanske, men helt ok.
Kanske är det samma skräck din iller har ab0o, dvs han tycker vattnet är för kallt och tror det är farligt?! Han kanske gillar duschen bättre än badkaret (som kanske är drunk-läskigt).
Våran iller är inte så förtjust i att bada i badkar heller, spec inte om han är ensam i badkaret, så han brukar få hoppa i lite snabbt när jag eller min kille badar :) Fast han "flyter" mest, spretar med benen och viftar sig framåt då och då :)
Däremot så älskar han att bada utomhus, i aug eller vad det nu var så var jag ute och gick med honom längst med en liten badstrand som finns där vi bor, och helt plötsligt så ser jag att min lilla badkruka är ca 2 meter ut i vattnet och leker med en liten pinne :)
#18 Jag har provat med kallt/varmt/ljumet vatten, men han vill inte tycka om de.. o dushen är lixom i badkaret så de kan bli lite svårt.. men han får bada i badbaljan ist , dom få gånger de blir ;)
#19 Hehe, provade de där med att bada med honom.. men han låg bara o flöt precis som du säger, eller så försökte han förtvivlat att klammra sig fasst i mig. tror jag hade rivmärken en vecka efter ;) hehe.