Outbildade Svenskar?
Är svenskar verkligen så outbildade som jag uppfattat dom?
När jag och min kompis är ute med våra illrar och luftar dom lite är det inte ovanligt man får höra frågorna: Vad är det där? eller Är det där en iller?
Är det bara jag som tar förgivet att man vet vad en iller är eller är vi svenskar väldigt outbildade?
Hälsningar Malin
Jag kan säga att det är inte bara illrar som man får sådana frågor om. Jag avr ute och gick med min Norska Skogkatt Blossa och fick frågan av en tjej i tonåren: Vad är det där?
Stackars tjej säger jag bara. Iofs så är Blossa semilånghårig och väger 6,5 kg, men ändå.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Inte tror jag dom är outbildade men för oss som har iller är det ju vanligt men för dom som ej vet att man kan ha dom som husdjur är det säkert ovanligt. Jag brukar ju ofta få en massa andra frågor oxå, allt från att dom springer löst i lägenheten till att dom gör behov i en kattlåda.

De är fruktansvärt outbildade. Och det är i första hand föräldrar och skolans fel. Iller finns till och med vilt i sverige så helt uppenbarligen bör folk få lära sig vilka vilda djur vi har i sverige i alla fall. Men det får man inte. Således så är större delen av det svenska folket outbildade på våran egna fauna. Och det är illa.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
"3, Tror du inte folk vet att det även finns vild iller ? Jag har ju t..o.m. hört folk säga "släpp dom fria"
Menar du att man inte får lära sig att man har vilda djur i sverige ? I så fall håller jag med, då är det illa hehe.

#4: Ja men det är lite så. De som vet att det finns vilda illrar anser att manska släppa våra tamillrar fria. Medans störredelen inteens vet vad en iller är. Och det är just det som är dåligt att de inte vet vad en iller är. Om desedan inte kan se skillnad på en tamiller ochen vildiller det kan jag köpa. Till och med om de är pasteller :-) Men som sagt var när man får höraatt man är ute och gör med små möss, ja då är det mycket somsaknas i svenskarnas utbildning.
Audiatur et altera pars
haha jo det e sant.
#2 Jag kan köpa att dom tror man har illern i bur, att dom inte vet den går på låda osv, det är inget man har kunskap om om man inte har intresset. Men man bör ju veta vad en iller är. Som Faxlin skriver är det trotsallt ett djur som tillhör vår svenska natur.
Hälsningar Malin
#7 håller med. Att folk har fördomar och inte vet hur man håller en iller är en helt annan sak, men när man får frågan om det är en ekorre, mus, grävling, mink, vessla… Kan förstå om man tror att det är en mink eller vessla, men en grävling!? Då har man inte stor koll…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 Äh, grävling måste ju vara mer likt en iller än en bäver :P
Jag har fått höra allt från hund, mink, råtta, mus, bäver till de som faktiskt vetat vad det är och oftast har det vart pensionärer som vetat att det är iller.
Paulina
Jag har fått frågan om det är igelkott jag har i kopplet…
Mvh Jenny
Well när itne ens de som jobbar på IF's försäkringar vet att man kna ha iller som husdjur så ^^
Varje gång jag ringer till IF ang hemförsäkringen eller hästens försäkring så säger jag till min "gubbe" "du vet vad jag kommer säga, men jag säger det ändå. Ni borde skaffa djurförsäkring för Illrar!"
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
När jag nyss fått hem min hund, av rasen Bichon Frisé, (detta var 1999) var jag och familjen på Göteborgsvarvet. Jag hade min lilla valp på 9 veckor i famnen och en farbror kom fram och sa att jag hade en fin kanin.
Åh, vad sur jag blev!
Jag har inget minne av att vi fick lära oss om illrar i skolan, varken tama eller vilda. Fick vi det så var det nog bara genom en snabb lektion där det visades bilder på typ räv, hare, mård osv.
Inte kommer jag ihåg allt jag lärde mig i skolan.
Sara
# 13
Samma här. Inget minne alls om det.
Dock minns jag att jag och familjen var på Gotland och hade hyrt en stuga. På kvällen kröp det fram ett vitt djur, som jag tror var en iller. Jag var nog 5 år då och jag minns det som igår. Jag tyckte det var ett jättestort djur! Ställde fram en skål med vatten åt den kvällarna därpå.

#0 #3 Man är inte outbildad bara för att man inte vet vad en iller är
Bara okunnig om just illrar.
Samma sak med att de frågar om lukt, bitande osv. Visst ni det innan ni hade träffat en iller och inte läst på något om den?
Jag visst det inte och har kommit på mig själv med att fråga om andra djur biter ex ödlor och möss. Sen så bits ju faktiskt en del illrar när det är okända människor. Så frågan "Bits den?" är egentligen inte så konstig.
Sara
#17 Som jag skrev i inlägg 7 förstår jag om man inte vet sådant som går in mer på skötslen om tamiller eller hur en iller är i sättet. Jag tycker man bör kunna vad en iller är lika som man kan vad en hare eller hjort är.
Att man förväxlar med mink eller vessla, ok.
Men inte kattsingen tittar jag på en älg och undrar om det är en flodhäst?
Hälsningar Malin
#18, hahahahaha,

#18: Håller med dig. Men vad vet vi, kanske det inte alls är älg jakt gubbarna är ute på i skogen nu. Det kanske är skat jakt. :-)
Audiatur et altera pars
#19, #20 ;D
Hälsningar Malin
Mina elever hittade Irma och visste att det var en iller! ( till skillnad från en kollega som var bombis på att hon var en råtta..).
Hon har kallats chinchilla, katt, utter, bäver och leguan!
Att inte känna till hur en iller ser ut kan vara okej ibland. Men inte när mina hantverkade utbrast "Men vilka annorlunda katter, är det en ny ras?" då är det illa om folket inte längre kan urskilja katter ifrån en helt annat djurslag ;)

Hihi det där får man ofta höra… min kompis trodde jag skrämde pensionärer med mina två, fast det är dom som är trevligast… Eller jag är faktiskt förvånad över hur positivt nyfikna människor är på dessa små djur…
En gång så frågade en som stod ute o rökte (bitter tant) "Om det var en råtta?" sen lade hon till "jag hatar råttor" Men jag förklarade glatt att de var en iller….
sen däckade den ena i väskan o lite senare frågade hon vart den andra var… sen frågade hon bittert om de gör sina behov på gräsplanen Haha* Dålig dag eller vaddå :P
Annars får man mest positiva reaktioner på promenix med dem.
en tant blev jätteglad när hon såg Dexter, grabbade honom runt huvudet och pussade på nosen :P Tänk om inte Dexter inte varit så snäll som han var ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag har ju relativt nyss gått ut grundskolan (tre 1/2 år sen) och vi fick inte lära oss ett piss om djur (jag har ju intresset på sinad om och kunde rabbla upp en massa svenska arter på latin :S), det var om vi tog egna initiativ när vi hade lektioner där man skulle jobba med vad man ville. Eller om man skulle skriva om ett av sveriges landskap, då kunde man ta med landskapsdjuret. Men jag i princip hatade grundskolan eftersom vi aldrig jobbade med djur, inte ens på biologilektionerna, vi kanske ägnade en lektion åt däggdjuren, resten var insekter (knappt) och växter.
Sen började jag på en naturbruksskola och då var det en annan femma :)
# 25 Då hade tanten fått ett par gratis piercingar. Kanske han hade fått knäcka extra på äldreboendena och tjäna ihop till sitt eget torrfoder. Fast jag skulle rekommendera att tacka nej till intimpiercing, de brukar lukta kiss. 
Sara
hahaha kul att läsa allt ni skrivit :P dock glad för att folk frågat vad är det där? och samtidigt svarat sjävla visst är det en iller. kanske osäkerhet och ovana =) men sen måste jag säga att jag tror inte att jag fick lära mig något om illrar osv i skolan…men man glömmer ju lite ibland =)

Men det är just det jag menar. Man får inte lära sig om de svenska djuren i skolan.
Här i våran komun har skolorna haft föreläsningar om iller under sissta skolveckan innan sommarlovet. Då är det bra väder och man kan vara ute med djuren. Och barn och ungdommar får möjlighet att fråga saker om just illrar men även deras andra vilda släktingar tas upp under dessa föreläsningar. Något som jag själv märker i komunen att det faktiskt sprider sig som ringar på vattnet.
Audiatur et altera pars
jag va ute och gick då hörde jag bakom mig: en DÖD iller.. hahah han hängde på min axel.. sen har jag fått höra tvättbjörn oxå :)
Jag jobbar på låg-mellanstadie skola tillfälligt just nu, dom barnen kan vad iller är och har gått igenom det?
Jag tror faktiskt det gås igenom med nästan alla barn, sen kan man ju inte gå in nogrant på varje djur, men alla svenska däggdjur gås igenom som jag förstått det, så man bör ha lite hum om vad som är hare, hjort, skunk, iller, älg osv.
När vi var i skogen med barnen var där en jägare som visade upp olika skinn och dom kunde vad en mård, iller och diverse andra var. Dom kunde även vad djuren åt till middag.
Hälsningar Malin
Nja, jo, kan förstå om man förväxlar en iller med mård, mink eller vessla vilket jag inte alls tycker är konstigt för någon som inte är insatt så ser dom rätt lika ut. Jag menar, om man ser en vild iller så ser man dom oftast inte på så nära håll, elelr så spronger dom kanske bara förbi och folk vet ju att det finns minkfarm så det kanske är det första dom tänker.
Som t.ex sugarglider hade jag ingen aning om vad det var innan jag såg en på blocket och kollade upp vad det var och en sugarglider ägare hade nog blivit lika stött om jag som är insatt i illrar frågade var det var för sorts mus eller så!
När jag var ute med min första minigris så trodde ju folk att det var en hund tills dom faktiskt kom fram och tittade noga för det tillhör kanske inte vanligheterna att någon som bor "i stan" vanligt villaområde i utkanten av stan kommer med gris i ett koppel, eller ja för den delen sprang Hamlet utan sele, var liten och svart, inte förren dom hörde ett "grymt" från han trodde dom att det var en gris.
Tror alla Svenskar är familjära med ordet "iller" och vet på ett ungefär hur den ser ut, men dom kanske inte vet att man kan ha den i sele och gulla med den som vilket husdjur som helst.
Det e bara vad jag tror, sen är jag väldigt djurintresserad (av alla olika slags djur) så det kanske är jag som är blåögd och tror att dom flesta vet det…?!
Hur som, så är det ju bra om folk frågar och man kan förklara för dom för ju mer illern blir känd som husdjur i Sverige, desto större chanser till bättre veterinärvård, bättre försäkringar, större utbud i djuraffärer när det gäller mat och saker som är till just för illrar. så keep on teaching! =o)
#32 Sugar glider verkar vara riktigt besvärliga att om. Tur man bara har en enkel iller att ta hand om :-)

Nyligen när vi var ute på illerpromenad fick jag en förfrågan om Dino var en säl?!
En SÄL!!
Hm man börjar ju undra…
Haha det var det roligaste jag hört. Haha hur mycket ger du han att äta egentligen? =o)
Jamen… En iller är väl den närmsta korsning mellan säl och björn man kan hitta, så helt fel var det väl inte.. 

Ja ibland kan man undra… jag har bland annat hört följande: Min grannes kommentar när jag precis fått hem Love när han var liten "Men det är ju ett rovdjur!" jag funderade på att säga till henne att det var hennes hund också..Eller tanten som förklarade att illrar var giftiga och sög blod..och tanten som faktiskt inte gick att övertyga- hur hade jag kunnat fånga in ett vilt djur och få det att gå i koppel? Roligast var tanten som berömde mina fina men extremt sällsynta kaniner!
och alla som frågar "går de lösa i lägenheten?" men den bästa kommentaren kom från mamman som skulle förklara för sitt barn.. En hund är en hund, en katt är en katt och en iller…är… en iller! Sorgligt nog är okunskapen stor…
Antingen är folk intelligentare där jag bor eller bara försiktigare.
Bogey har bara blivit kallad råtta en gång. Sen har några gissat på vessla eller mink, men då är de i.a.f. i rätt djurfamilj. De flesta som inte vet brukar utbrista, "Men vad har du där?", "Vad är det för nått?", "Är det en iller?" osv.
Mest ointelligenta frågan brukar möjligen vara "Kan man ha en sån i koppel?" fast man uppenbarligen är just ute och går med en "sån" i koppel. Tur den frågan inte är så vanlig, annars skulle man misströsta om mänskligheten.
Sen brukar frågorna om han bits, vad han äter komma och så tror de flesta att han bor i bur hemma. När man säger att han springer lös som hund eller katt så blir nästa givna fråga om han är rumsren.
Man får hoppas att Bogey och jag har varit hyfsat bra illerambasadörer i.a.f.

Även jag har fått frågor om det är en SÄL!!! Hamster, grävling, vessla. Ny hundras, råtta, bäver.
Inte konstigt att barnen inte vet riktigt säkert. I min pojkes skola finns det en uppstoppad vessla, med en liten skylt som säger ILLER!

Som andra sagt, jag kan nog ta att alla inte känner igen en iller men att fråga om det är en kanin? Det är ganska illa att inte vara såpass allmänbildad att man vet hur en kanin ser ut.
Ja, den där frågan om man kan ha den i koppel när man uppenbarligen har illern i koppel kan verka skum. Men jag tror mest att det inte är en fråga, utan mer ett "Oj, jag visste inte att man kunde ha illrar i koppel".
Fönstergubbarna som var här trodde att jag hade illern i sköldpaddsdammen. Iof så såg de en 70 cm hög träram på 1,5x1 meter, så det kanske inte var en alltför dum gissning ;)
_No way! Yes way!
haha, ja frågan om man kan ha dom i koppel när man har det eller går dom att få tama när man håller illrarna uppe vid ansiktet eller har dom innanför jackan är nog nästan bäst.
När folk med fördommar frågar vad dom äter brukar jag alltid svara: "Kattungar och barn". Då förstår dom hur överdriven deras rädsla är :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Kan man ha dom som husdjur är nog den dummaste fråga jag fått någonsin. Speciellt när det sägs när hela familjen är ute och går med illrarna. Någon som sitter runt halsen på nån i familjen, en annan som pussas med sin och några som har sina springade på marken i koppel. Men som husdjur kan man inte ha dem.
Audiatur et altera pars
En sån här sida skulle det finnas även för iller. Enda nackdelen är att man måste vara medlem för att kunna läsa nått där.
Kanske nått för STIF och SIV att jobba på tillsammans. Det finns ju redan massor med bra material, dels på deras hemsidor dels här på iFolus. Det gäller bara att samla det på ett ställe och ge det en bra struktur. Det kan förhoppningsvis få ner antalet onödiga omplaceringar lite grann.

Det är ju en låååång katt!
Brukar jag säga till barn när det frågat tusen gånger vad det är för något…
Då tystnar dom.
En av mina medlemmar i kaninhoppningsklubben är storbonde och en helt annan generation än jag. Han blir vansinnig varje gång jag försöker förklara att illrar inte har ihåliga tänder som dom suger blod med. Han har tom sett illrar suga blod ur kaniner och katter. Jajemen! hahahahahahahahahahaha.
#46 DET är duktigt då dom typ förlorar hela sugförmågan när dom slutar dia HAHAHAHHAHA- det kan du ju hälsa honom :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Du, han är bombsäker. Han blir tokröd i nyllet så fort jag för det på tal. Han har tom träffat två av mina busar och vägrar fortfarande ändra åsikt. hahahahohohohihihi!
#48 sugrörständer alltså :P låter lika troligt som att en kanin hade hoppat på en iller och sugit illerns blod genom sina sugrörständer ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#49 ja, fast det har ju faktiskt hänt. Jag känner en som har en kanin som har sugit blodet ur en grävling en gång jo det är supersant för att….. hahahahahahahaha
Detta var en väldigt lång disskution och jag orkar knappast läsa allt haha, men måste bara tillägga att
När jag var 10 år och var ute och gick med min dvärgvädurskanin, kommer en kille, ~17 år och säger följade ÖVERSMARTA mening:
"WOOOW SÅ COOL RÅTTA"
Jag, liten 10 årig blyg tjej, tar det som att han menar att min kanin är ful och LIKNAR en råtta, och blir ganska ledsen. Men så visar det sig att han på fullaste allvar TROR att det är en råtta????
Asså, VAR ÄR SVANSEN liksom haha, och öronen som hänger ner till marken, vad är det då? :P Hahaha jadu…

haha men man får sig ett gott skratt från alla outbildade människor i alla fall ;)
Senast igår när jag var ute och gick med båda illergrabbarna gick det förbi några killar i 20-års åldern. De stannade precis bredvid oss och vrålglodde! Sedan kom den supersmarta meningen:
-Är det ekorrar?
Oja! Självklart är det ekorrar jag har i koppel, jag klättrade själv upp i trädet och fångade in dem!