Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 459 ggr
Sniffit
0

Tuggar på plast..

Min iller har sedan en vecka tillbaka börjat tugga på hårdplast och lite hårdare gummi. Hitills har Antenner till trådlösanätverkskort, scrollhjulen på dator mössen, knappar på fjärrkontroller och styrspakarna på xbox kontrollerna fått sätta livet till. Jag har inte märkt av att han tuggar så mycket på andra saker, utan det är just dessa saker som är lagom stora/hårda för att han skall få grepp om dem.

Är det här något som jag kan förvänta mig fortsätta/förvärras och i sådant fall, finns det några lämpliga leksaker/sätt att få honom att byta tuggobjekt?

Musiken
0

Var forsiktig sa att han inte far i sig gummit! Det kan satta sig i tarmen och orsaka stopp! Manga illrar har en gummifetish, sa du kan nog forvanta dig att han kommer fortsatta med det.

Lampliga leksaker vet jag inte dock.. Min Nisse tycker att korkar till PET-flaskor ar varldens roligaste leksak och rullar ivag dem, sa att han kan springa efter, sen lagger han sig och tuggar pa dem. Han lyckas inte bita av nagot dock, sa han far fortsatta med det. Tror att det ar raspet nar tanderna river mot rafflorna pa korken som ar sa goa :P

Sara
0

Här hemma har jag bred tejp över knapparna på ex fjärrkontroller. Norpan är en gummiätare och har blivit opererad 2 gånger för stopp i tarmarna.

Så det kan vara riktigt farligt om de får loss  nått gummi.

Sara

Sniffit
0

Ok, men då vet jag:) Tack för snabbt svar.

Det blir helt enkelt att ställa undan fjärrkontrollerna från och med nu så får han hitta något annat att roa sig med.

Korkar till petflaskor? Vet inte om jag vågar ge honom det, han har redan nu den fula ovanan att välta fulla petflaskor, bita tag kring korken och släpa iväg dem in under soffan. Hopplöst att försöka dricka något som är kolsyrat i det här hemmet nu för tiden=/

Ceciliaolucifer
0

Hallå Sniffit!

Precis den slags gummin du beskriver brukar vara en väldigt vanlig fetisch hos våra illrar. Så en del saker och sladdar hamnar i lådor som inte går att öppnas av en iller. Bernard här hemma älskar all sån här plast, tyvärr.

Det är bara att gömma undan :)

torchi
0

Mitt förslag är att köpa lite hårdare plast/gummi leksaker som är till för hundar, som inte blir till smulor som kan fastna i tarmen. Jag har flera här hemma som Burton brukar ligga och gnaga på. Speciellt gillar han en gris som nöffar när man trycker på magen, den ser ganska läskig ut i ansiktet nuförtiden, hehe…