Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 254 ggr
Faxlin
0

KT Operation

Detta är en kunskapstråd om Operationer. Här kan ni skriva om för och efter behandling som gjorts när era illrar har opererats. Helt enkelt era kunskaper i ämnet. Och lägg gärna med länkar, bilder och liknande.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

domiino
0

hmmm. vet inte om detta hör till saken men jag vill bara varna för att dalta med dem för mycket efter operation..när roxxy kastrerades så fick hon ligga hos mig hela tiden, jag bar runt på henne tills hon vaknade och sedan gav jag henne mat och vatten och såg till att hon gick på låda osv osv..hon lärde sig snabbt att om hon gnydde så bar jag henne till vatten skålen eller maten eller till lådan och då var dem endå bara ca tio cm ifrån. Hon gick inte, efter en dag så började hon sakta krypa fram men så fort hon såg mig ramlade hon över och gnydde så jag stannade hemma ifrån skolan och var jätte orolig över henne. pratade med min veterinär men han sa att det inte skulle vara några problem. men sa att om jag kände mig för orolig så kunde jag komma dit med henne..efter tre dagar skulle vi till nettan, jag var så orolig över henne att jag tog med mig henne. hon gnydde fortfarande och åt eller drack inte om inte jag hjälpte till. väl framme så berättade nettan att jag var tvungen att lämna roxxy där hemma för vi skulle iväg. jag blev jätte ledsen och ville verkligen inte lämna henne men jag satte ner henne på golevet i sin väska och såg till att allt hon behövde fanns inom fem cm ifrån henne. när jag gick ut till hallen så hörde jag hur hon poppade och bestämde mig för att gå in o säga hej då en sista gång..då var hon inte där! i ögon vrån såg jag en lekandes iller som hoppade och mådde jätte bra men så fort hon fick syn på mig lade hon sig ner på marknen o gnydde…då fattade jag att hon bara lekt med mig..dom lär sig snabbt. så tänk på det, dalta inte för mycket får då vet dom hur dom ska göra för att få mamma/pappa oroliga =)

Sara
0

Jag har lärt mig att protestera vilt om veterinären eller djurskötaren vill ha en fasta på mer än 4-6 timmar innan operation.

Har räknat Fundersam mina illrars bajsar några dygn för några år sedan och mina 4 illrar bajsar 20 gånger på 24 timmar. Det är i ca 5 bajsar per iller och under ett dygn så bajsar då en iller i snitt var 5:e timme.

Jag vet inte ens om uträkningen är ok, matte är inte min starka sida, men iaf så låter en fasta på 4-6 timmar rimlig om illern är frisk och skall vara tom i magen.

Sara

Madde
0

Våra illrar har fastat från det att jag går och lägger mig ungefär runt kl 00.00 och de ska vara inne kl 8 på morgonen. Det har de klarat av.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.