"Näspiercing"
Min lilla tös har blivit mycket duktigare nu. Hon bits inte hårt. Hon biter ju fortfarande, men inte alls så hårt. När vi busar nafsar hon bara och hon kan ibland bita i tröjärmen och råka bita tag i armen, men det gör inte ont längre.
I helgen var en killkompis hos oss på middag och höll Lilly i famnen. Jag hade varnat honom att hon kan bita tag i näsan och i öronen om hon kommer för nära. Hon har inte gjort det på oss, men jag vet att dom gillar näsor =P
Han sa bara "Äh.. haha, hon biter inte!"
Så hör vi världens vrål från köket. "Ahhhh!! Jävla varelse!"
Hon bet i näsan. Hårt. Nu har han två fina bitmärken. Sa att han kan passa på att köpa något fint nässmycke, men det var itne så populärt.
Min fråga; Jag ser en del som pussar sina småttingar och låter dom sitta innanför tröjan och på axeln.. Hur lär man dom att inte bita i näsan osv? Får man ta några bett innan dom lär sig eller?
Det känns som jag inte vill ha två piercinar i näsan. Räcker med den jag har 
Ursäkta, men jag kan inte låta bli att skratta åt det hela :) Så typiskt iller!
Hm, jag har haft två som inte kunde motstå en näsa eller haka. Det går bara inte, trots att Avi aldrig biter någon annan stans på en så är det givet att få et bett om hon är nära ansiktet.
Phoenix är aniktssäker med mig, men han har huggit min svärmor rejält i örat. Innanför kläder brukar jag bara ha dem om de är lugna nog, annars finns ju risken at de får busryck och tror att det är samma sak som gäller som när man är under ett lakan :P (bitas och busa!)
Jag vet inte hur man ska träna dem till att bli ansiktssäkra. Berömma när de är i närheten utan att göra något, men man har ju ansiktet som insats :P
Paulina
Haha, låter lite osäkert =P Jag vetitusan om man vågar prova om hon bits eller inte.
En sak jag märkte nyss var att jag kunde hålla henne tätt intill mig utan att hon bet mig när vi var ute på promenad. Då är det så mycket annat att tänka på och nosa på, så hon gör det inte och då berömde jag henne. Samma sak gäller när man ska ta upp henne. Kommer man med handen ovanifrån biter hon gärna tag litegrann. Men håller man något framför henne eller om hon fokuserar på något annat biter hon aldrig.
Jag bittränar varje dag och det verkar ge effekt nu, men ansiktet.. Njaa =P Men samtidigt vill jag ju ha henne innanför tröjan eller jackan, speciellt nu på vintern =) Får prova mig fram litegrann. Att träna ute verkar vara det bästa.
Ja, när det är mycket annat så är det lätt att smyga sig till en puss på morrhåren utan att de fattar att de hade möjlighet att nafsa på en ;)
Innanför jacka eller en kofta har jag aldrig haft problem att lägga en iller, om den vart trött och velat vara i famnen. När jag är ute så sitter den ena alltid i jackan och spanar, ibland gräver hon runt men aldrig att hon bits där inne. Men naket mot huden är jag skraj för, dels för att de rivs, dels för att jag en gång blivit huggen i bröstvårtan och det var inte det minsta kul vill jag lova :P
Paulina
Mm, jag har märkt att jag kan pussa henne i nacken när hon ätit godis eller tittat på något skoj. Då passar jag på. Jag kan ställa mig på balkongen med henne i famnen och låta henne lukta och låta henne förberedas på att gå ut och gå. Hon yvar alltid upp svansen när vi är ute och sist skrek hon till och pruttade så det luktade pyton. Tur att vi var ute, kan jag säga =P
Oh, bröstvårtan. Aotch!
Jag blev biten strax ovanför en kväll. DET gjorde ont. Vill inte ens tänka på hur ont det gjorde för dig =P
Jag tänkte säga också att när vi står på balkongen och hon nosar och tittar med stora ögon, DÅ kan jag pussa henne utan problem =)
Vissa får man helt enkelt acceptera att det är tjuvpussarna som gäller ;) Avi är hopplös i ansiktet, men en ängel i annat. Jag har ju "turen" att hon inte har ett öga på ena sidan och kommer man från det hållet kan man ofta hinna stjäla en puss på hennes kind iaf ;)
Haha, jo, det gjorde ont, spec när man i reflex försöker ta bort iller som sitter fast :P Det var lättare att pierca sig än att bli biten, men jag hade ju fått ett smakprov innan piercingen då iaf ;)
Paulina

Lotta var inte alls ansiktssaker, det gick helt enkelt bara inte. Kom ett ansikte for nara sa var hon tvungen att bita. Brukade pussa henne ovanpa huvudet dock :)
Nisse, som jag hade sedan han var valp, tranade jag genom att "tvangspussa". Varje gang jag holl honom i nackskinnsgrepp sa passade jag pa att stjala en puss efter att han gaspat. Da var han lugn och beskedlig. Nar han slutat bita mig i hander, fotter, armar, ben, sidflask osv sa provade jag med ansiktet ocksa, och han var saker dar med. Sa mycket som jag skrek varje gang han bet, sa insag han nog att matte ar en klen varelse som inte tal att bli tuggad pa :P
Nu sa pussas han sjalvmant om han vill ner fran famnen. Det blev ju sa att han fick pussar innan han fick komma ner nar jag tvangspussade honom, sa nu accossierar han val pussar med att fa ga ner och busa :P
// Amanda
Mina pussas och är 99% ansiktssäkra…. Alea stämpla ju mig rejält i näsan under de första veckorna hon bodde hos oss… Alma däremot är lurigare. Men pussas på munnen gör de bägge. Även om Alma mer är "jaja, nu har jg pussat dig får jag gå nuuuuu?" medan alea kan hålla på att pussa och slicka hurlänga som helst.
tror att när de börja lita på mig så slutade de naffsas i ansiktet. Men visst ibland är det litet läskigt ändå. tex när alea jagar öronvax på en ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Mina är helt ansiktssäkra och har alltid varit. Dexter hade liten förkärlek till öron (5 olika personer fick testa:P) men bet aldrig mig i örat. Jag gillar inte ha nosen i örat för jag ryser så väldans då..
Pegasus bet mig mig i kinden en gång och en gång i hakan när han var liten. Men han bet löst så det gjorde inte ont. Efter det har han aldrig ens försökt bita någon i ansiktet. Triton som gärna biter folk lite då och då har aldrig ens tänkt tanken att bita i ansiktet.
Jag har dom ju alltid uppe i ansiktet och snosar och pussar på. Har aldrig haft nåt problem!
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 9
Skönt att höra! Jag vill att Lilly ska bli bitfri också =)
Jag är dock lite feg så jag vågar inte låta henne komma så nära ansiktet än.
# 8
Aww, vad mysit med pusskalas =)
jag har aldrig lärt mina att bli ansiktsäkra egentligen, jag har bara pussat på dem och hoppats på det bästa, och faktum är att av de 14 illrar jag haft, och de 14 valpar jag fött upp, så är det bara en som faktiskt bitit mig i ansiktet, och detta till trotts att jag dagligen pussar dem på nosen och har dem i ansiktet. Av de 11 illrar jag har nu, så är det bara en jag inte vågar ha i ansiktet alls. Ochd et är såklart skräcklan själv.