Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 618 ggr
Tzatu
0

OT Kattungar

Min sambo har sett ett par kattungar leka i ett buskage precis vid vägen en bit från vår lägenhet här i Lund. De var väldigt skygga och sprang iväg så fort han försökte komma nära. Jag har inte så stor koll på katter om jag ska vara ärlig. Jag funderar på om de kanske är övergivna eller om de faktiskt fötts av en hemlös katt. Borde jag försöka fånga in dom eller ska man låta dom vara?

JohannaEkroth
0

Du borde ringa närmaste katthem. Är de skygga är de troligtvis vildkattungar som fötts av en hemlös katt. Snart är det vinter och då kommer de inte att hitta någon mat och kanske till och med frysa ihjäl. De kan var utsläppta också som små tillsammans med mamman och inte hunnit socialirerats med människor och är därför rädda.

Visst kan du fånga in dem, men i så fall är det bra om du får mamman också, om hon finns, och kanske frakta dem till närmaste katthem.

Stackars små krabater. Rynkar på näsan

Titta gärna in på hittekatter IF.

Tack att du bryr dig! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

elinn
0

Ja det är ju frågan, men om jag misstänkt att de är hemlösa/övergivna så skulle jag inte ha hjärta att bara lämna dem. Men då ska jag ju vara säker på att de inte tillhör någon.

Är de hungriga så borde de ju dra sig mot människor.

Tzatu
0

#1 Jag hade för mig att det fanns nån sån sajt, men jag hittade den inte innan :) Jag har försökt hitta nåt katthem i Lund, men inte lyckats än. Jag ska fortsätta söka runt och se om jag hittar något.

#2 Ja, jag vet som sagt inte säkert om de är hemlösa. De hade iallefall inget halsband på sig. Brukar man släppa ut kattungar?

ferretgirl
0

Försök att få tag på Kattkomando syd (mob nr 0977 40 05 11) och hör med dom vad du ska göra,du kan också gå in på kks.nu och fylla i deras förmulär om vad saken gäller antar jag (formuläret är ganska så långt ner på sidan, nästan i slutet). Kan som du säger vara källingar efter en hemlös tamkatt, eller så är dom vilda och då kan du inget göra med mindre att du ringer din kommun och säger till. Då kan dom sätta ut humana fällor och se om dom möjligen kan lämna dom till någon som försöker göra dom tama.

JossanH
0

det finns en hel hög med mycket hjälpsamma människor på hittekatter.ifokus. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus