hönsnät över blomkrukan.
jaa, vi vet ju alla hur det är med illrar och blomkrukor. ;P
har tre stora blommor som står på golvet i lägenheten, två av dem har tyra (nästan) lärt sig att hon inte får vara i. har dock en i sovrummet som blir totalmassakerad om man inte håller koll. har funderat på om man kanske kan köpa hönsnät eller liknande och lägga över krukan. det borde ju hålla illern lite på avstånd utan att man måste gömma blomman helt.
vad tror ni? någon som har erfarenhet? kan illern skada sig på detta m.m.?
tack på förhand. :)

Vi har lagt trädgårdsstenar eller vad det heter på jorden. Inte så jättesnyggt kanske. Vi funderade på hönsnät först, men va rädd att illrarna skulle skada sig.

det var det jag funderade på också, att hon kan skada dig, men om man viker in kanter och sånt.
funkar det med trädgårdsstenarna då? får kanske försöka med det.

trädgårdsstenar har jag inte ens tänkt på :)
alla mina vanliga golvblommor stårnmera på piedestaler men jag vill ha blommor på golvet också.kanse skulle prova med det
yack för tipset :)

Jag provade i år igen med hönsnät runt granen, men det slutade med att mina knasbollar tuggade sönder nätet för att komma åt det underbara vattnet.
Det slutade med att granen inte fick mer vatten och nu är utkastad pga barrning.
Många illrar kan lätt bita igenom hönsnät. Ska du ha ett nät som är tillräckligt starkt ska det vara minknät.

jasso. där ser man. allt talar alltså emot min superide. ;P

#4: Tack och lov är mina för dumma för att bita på nätet. de liksom bara finner sig i att matte har varit taskig och förhindrat deras framfart. Glömde nätet på granen iår så nu står även min gran utan vatten. Den är inte utsälngd än dock. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Innan då jag bodde hemma kunde Nala lätt ta sig upp i fönstret och med glädje både gräva ur krukor och riva ner dom, tills jag satta fast dom med såna där häftkuddar och satte hönsnät över! :) Hade två träd så jag klippte ett hål i för stammen sen vek jag ner kanterna i krukan, limmade ståltrådsändarna med limpistol (så de inte skulle vara vassa) och då fick de vara ifred! (OBS! Kolla så att illern inte ger sig på och tuggar på smältlimmet då det är lite gummiliknande!)
Det där med gran löste jag med plastgran ;) Inget vatten, inga problem!

Jag ska flytta till en ny lägenhet nu i slutet av månaden o ja vill gärna ha stora växter ståendes på golvet pga min nya inredning så denna tråd va bra :D! Finns det några växter man överhuvudtaget inte ska ha om man har iller, som är giftig iller liknande?

8# jag har för mig att det finns en artikel om det här på denna hemsidan……
det finns ju nät som e starkare än hönsnät, som de inte kan bita sönder.. ta ett titt på odal..

#8: Kolla inne bland artiklarna så finns det en som tar upp farliga växter.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag vetifan om jag skulle sätta ett nät som illrar biter på i huvudtaget, vill ju inte att de skadar tänderna. Om nätet går av eller inte känns som ett mindre problem.
mm, krukväxter som de kommer åt överhuvudtaget känns som att det inte ens är lönt att försöka.. Om de biter på gallret får man ju ta bort det (och krukväxten). Men lycka till!