Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 771 ggr
Snutts
2009-10-15 13:29
0

Liten?

Hejsan! Fick hem en omplaceringsiller på 3 år igår, och har en fråga.

Finns det mindre illrar? Detta är en kasterad hona och hon är minimal om man jämför med övriga illrar här ute på iFokus.

Finns det något speciellt man kan ge dom bara för att dom ska få upp hullet lite?

men som sagt, på besiktningen var hon helt u.a. Men hur kommer det sig att hon är så himla liten?

Finns det fler där ute som har "pygmé illrar" ?

sushi
2009-10-15 13:44
0

Min Wilma är också jätteliten har jag upptäckt, hon är 2½. Det är nog ingen fara, om hon inte är liksom benig och utmärglad, då kanske du borde försöka ge henne nåt.
Jag vet att min ena iller fick lite ister, och äggulor när hon var alldeles för smal, men det ska man nog inte ge fööör mycket av heller.
Ge henne bara bra mat så är det nog ingen fara, om hon inte visar några tecken på att må dåligt :)

Aviendha
2009-10-15 13:48
0

Jo, jag har en hona på 3 år som väger 600g ca. Så det finns små illrar med :) Vet du vart hon kommer ifrån?

Det finns ju de som är små för att de är magra, sen finns det ju de som är små för att kroppen helt enkelt är liten. I det sistnämnda fallet så är det ingen idé att försöka få den att fetta på sig, då kommer du bara ha en liten men fet iller :P Alltså bör man utgå från hullet, inte från längden eller huvudstorleken ;)

Snutts
2009-10-15 14:22
0

Jomen hon är liten till längden också, men lite "spinkig" vad jag tycker iaf. Jo det låter som våran, ca 600g där! Men jag ska testa ge henne lite ister och äggulor o se om hon kan lägga på sig lite, för undernärd är hon nog inte, bara lite spinkig! :)

sarae
2009-10-15 14:45
0

jag har en tös som är väldigt liten, både på längden och tvären. Men hon är ändå helt proportionerlig.

Ger du henne bara god kost så kommer hon nog att lägga på sig, om det skulle behövas.

JossanH
2009-10-15 14:52
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Äggula bör man inte ge mer än 1 i veckan :)

Många illrar ligger även i tid för påfettning till vintern. Så hon borde sköta det där ganska bra själv nu. :)
Jag har en hane här hemma, Skiten,  som är som en stor hona- inte en hane- i kroppen. Han är jättekort och har alltid varit. Under sommaren ser han ganska smal och liten ut men under vintern blir han mer kompakt.

På bilden ser man att det är ganska stor skillnad på huvudets och kroppens storlek på Pegasus och Skiten. Måste ta ordentliga bilder när jag jämför dessa två :) Och Pegasus är för den skull inte en stor hane.

EDIT: så stor skillnad som på bilden är det inte i verkligheten :)…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Snutts
2009-10-15 15:27
0

Okej :) Jo här får dom inte in riktigt iller foder förrens nästa vecka då vi måste beställa här, för det kryllar inte direkt av illrar i Nybro.. Menmen! :) Så ska sakta men säkert börja lägga i lite illerfoder så att hon vänjer sig ! Annars är hon en helt underbar iller som älskar att gosa o kela! Tack så jättemycket för alla svar :)

Sara
2009-10-15 15:43
0

Vet illerhonor som har vägt runt 600 g och var helt normala. Vissa är bara mindre.

Sara

mandariiin
2009-10-16 02:59
0

jag har 2 tjejer här hemma på drygt 600g, och två på drygt 700g. sen har jag en han epå 2 kg :)

Ceciliaolucifer
2009-10-16 18:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HAHA!

Sen kan man ha små hanar också ;) En hane på ca, hm.. kanske, 860g var sommarvikten Cool det var inkl magrutorna.

HannaM
2009-10-16 19:13
0

#9 Äh… Han är ju stor, totten låg på 830 i somras=p

Pirjo
2009-10-16 20:10
0

Bland dom illrar som jag fött upp har det funnits två riktiga mini-illrar, den ena vägde 580 modiga gram, om jag minns rätt, i vuxen storlek och den andra var ungefär 600 g.