Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 314 ggr
[HannahoHenrik]
0

vaccinations frågor

Vet att det förmodligen redan finns tråd om detta men hittade inte den för tillfället. Manilla har fått 2 sprutor av den gamla vaccineringen kommer inte ihåg vad den heter nu. Men hon skulle fått sin tredje spruta i agusti men då fanns inte vaccinet i sverige så hon ska nu få sprutorna. Men vi har tänkt att grundvaccinera om henne då vi inte har några papper på gamla vaccinationen då hon är en omplacerings iller och vi vill ställa ut henne på någon utställning. Så min fråga är hur långt mellan rum ska det vara mellan de 3 sprutorna av det nya vaccinet? Och just nu komemr jag inte ihåg vad det nya vaccinet heter så om nån kan friska upp mitt minne vore snällt.

klarsferrets
0

har puttat upp den åt dig  vaccinationsrekommendationer

Madde
0

Bra klarsferrets att du puttar upp den tråden. Så det är lättare och hitta. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[HannahoHenrik]
0

tack klarsferrets!

blir lite konfunderad när det står i veckor o så hon är ju ingen valp men borde va lätt att tänka om annars borde ju vetrinär ha koll ifall jag tänker fel =)

emoflickan
0

#3, om din iller är över 10 veckor så kan du ge henne en spruta av febrivac nu och sen en om en ett år och sen varje år osv..:) för att göra det lite enkelt förklarat :)

Robinsnel
0

yup, Febrivac dist heter det. Räcker med en spruta som grundvaccinering, sedan ska de va en gång om året.

[HannahoHenrik]
0

Okej men det är det nya vaccinet Febrivac eller är det nåt spec med febrivac dist? och 1 spruta räcker det om hon ska ställas ut på iller yran?

LeeLoo
0

#6 japp 1 spruta räcker men det skall gå viss lång tid efter vacc för att få ställa ut? Hur lång tid är det som rekommenderas? ( förrut vet jag att det har varit 2 veckor, på vissa utställningar)

sarae
0

#7 ja det har varit 2 veckor innan, men nu funderas det nog på att öka till 3 veckor, eftersom det verkar som om det nya vaccinet inte garanterat gett antikroppar förrän efter 3 veckor.

Faxlin
0

#8: Som jag förstått det på det som sagts till utställningen på mässan idag så var det 20 dagar som gällde. Så dina tre veckor låter helt rätt :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

ooh kolla vad jag kan! hihihi ;)

Faxlin
0

#10: haha, japp man blir alldeles imponerad ibland. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[HannahoHenrik]
0

Va bra! tack för hjälpen då återstår bara att ringa vetrinären på måndag och sen är hon färdig för iller yran