Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1203 ggr
sarae
0

Säkring av valphage - Tips??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva lite smarta idéer!

Måste komma på ett smidigt sätt att säkra 2 av mina valphagar till nästa helg. I båda gängen har jag illrar som lätt hoppar över hagen (utan att använda mellan ribban som stöd el. klätter hjälp), även om jag har mattan på som lock.

Hade funderingar på att klippa till minknät och lägga på, som fästes med buntband på halva, och nån snäpp variant på andra halvan 8så man kan öppna). Men minknät är väldigt bökigt att släpa på, och rullar man det är det en pina att få platt igen.

Så jag behöver lite smidiga, smarta lösningar (och billiga!) :)

Bogey
0

Plywood och tunna lister kanske.

Då kan du göra ett 2-delat lock, ev med gångjärn mellen delarna. Med list runt kanten har du möjlighet att fäst lämpliga klämmor och lås för att fästa det så inte illrarna kan lyfta på det. Gör du det av 4mm plywood kostar det i.a.f. inte en förmögenhet och med 8x12mm, 10x10mm eller 10x15mm lister blir det tillräckligt styvt. Dessutom blir det tämligen låg vikt på konstruktionen.

JossanH
0

Och gör du i plywood kan du ju göra nätfönster i taket också :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Eller köp tunn PVC plast från byggfirma och skär till. Det är genomskinligt, smidigt att kånka på och dom ser ut.

sarae
0

mycket bra ideer :) problemet är väl för det första att jga har tummen mitt i tassen, för det andra att det ska stuvas in i en redan uber full bil :s

måste heltklart göra ett packtest

Ceciliaolucifer
0

Pvc-plasten kan du göra vikbar och tejpa med silvertejp så att den kan vikas.

Madde
0

#0: varför vänder du inte på mattan? Och sätter den överst?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Bogey
0

PVC plasten är både tyngre och dyrare än plywood, men som sagt de ser ut genom den :-)

Bogey
0

#6 Det står att de tar sig ut trots matta uppepå. Inte så tydligt dock :-)

sarae
0

helt rätt… mattan som lock gör ingen skillnad. de hoppar ut ändå.

Är lite inne på plywood… fick tipps av hanna kanske borra hål i den, och fästa med buntband…. kan gå… :s

suck… jäkla pestiga ungar som inte kan hålla sig på rätt sida

Bogey
0

Sätter du list runt kanten som jag föreslog så styvar du dels upp den samt gör det möjligt att fästa både gångjärn för delat lock och fästanordningar så den går att spänna fast runt kanten. Listen gör dessutom att du kan bygga med tunnare, läs billigare och lättare, plywood än annars.

sarae
0

#10 hmm.. ok.. tummen mitt i tassen var det :P hur menar du med list.. list på själva plywooden eller list på hagen? :s

Ceciliaolucifer
0

#7 Min pvc plast är knappt 3mm tjock ;) väger ingeting skulle jag påstå. Nackdelen är priset, men materialet är oslagbart!

Aviendha
0

Låna två hagar till och buntbanda fast på höjden så den är högre lixom. Sen är det bara att använda metspö med kött i för att få ut dem för att man lär ju kastrera sig om man ska över den. :P

Bogey
0

#10 Nu har jag inte mätt diametern på en hage så jag vet att det faktisk går att göra som jag tänkte, men i alla fall. Om du använder din matta som mall så ur en 1x2m plywoodskiva borde det gå att få ut 2 halva lock. Alternativt får man köpa en 1.20x 2.40m skiva för att få till det.

Runt kanten fäster man sen en list t.ex. 8x12mm eller 10x15mm. Locket ska vara gjort en liten aning större än hagen så listen hamnar på utsidan. Dock få man göra en liten habrovink efter den kant där skivorna möts på mitten. Den måste sluta lite innanför för annars tar den i hagen. Lite förstärkning av den listen kan kanske behövas.

På kanten där skivorna möts fäster du 2 gångjärn så locket kan vikas på mitten, samt att ena halvan kan agera öppningsbart lock. Kanten som går ner på utsidan av hagen kan du ordna med fästen så den sitter stadigt i hagen för ena halvan, och för andra halvan fäster du nån form av spänne som är lätt att öppna upp så den halvan blir öppningsbar.

Hoppas att min beskrivning duger som bygghandledning, annars får jag väl försöka sno ihop en skiss. Vilken typ av spännen eller fästanordningar du ska ha vet jag inte riktigt men det brukar lösa sig när man fått fundera lite. Kanske kabelbuntband av kardborre typ eller nått sånt skulle funka

sarae
0

#14 ahhhhhhhhh nu förstår jag bättre!!! Smart! Det blir att åka till coop och kika på material känner jag. Fördelen med hagen är att den går att ställa upp hur man vill liksom, så jag tänkte nog ställa den som en rektangel, då borde det bli lättare att bygga om inte annat.

Satmaran
0

Jag har själv funderingar på detta problem. Det enda jag kan komma på som är relativt enkelt och inte så tungt, är att köpa de där flexibla gula rören. Skåra upp och trä ner över hela ovankanten. Även om de då kan klättra upp, så får de inte grepp att ta sig över :)

Förhoppningsvis!!! =))

Vet bara inte var jag kan hitta rören??? Heter det kabelrör eller är det någon form av ventilationsrör. Har sett att vissa har sådana som lekrör till illrarna.

sarae
0

#16 ahhh fler ideer!! är det dräneringsrör du menar, eller mycket mindre i diameter?

tyvärr tror jag att mina tar sig över ändå, då de i princip bara tar ett skutt rakt upp från marken och hoppar över. de hoppar lätt över min avspärrning som är 84 cm hög :S

JossanH
0

#17 de hoppar lätt över min avspärrning som är 84 cm hög :S
det gör ju inte ens jag lätt och jag är 180 lång! :O

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

#18 Övning ger färdighet, jag skuttar över saraes avspärrning trots att den petar mig i livmodern på vägen=p

JossanH
0

#19 jag som är helt avspärrningsbefriad tar mig knappt över tröskeln hemma :P…

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#21 benen slutar precis över fotknölarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

#22 Konstigt det är ju där mina börjar=)