snart 6 månader
nästa månad kommer baliz vara 6 månader och vi undrar när man ska börja tänka på kastrering samt om någon vet någon bra vet?
vi vet en i örbyhus, är han bra?
Alltid bara att ligga steget före, och ha koll på en bra vet. Men du behöver ju inte kastrera förräns hon går i brunst, och det bör inte ske än på ett tag eftersom illrars brunst är ljus och temperatur styrt, och det först ska brunsta när dagarna blir längre igen. Sen finns det ju undantags fall av illrar som är sent födda elelr utsätts för mycket syntetisk belysning och brunstar så tidigt som december.
Sedan måste man inte längre kastrera om man inte vill, utan att behöva avla på illern. Risken ska ju vara ganska så förhöjd att de får binjuresjukdom om de kastreras och/eller kastreras tidigt, så ett alternativ är att sätta in ett implantat som gör att de går ur brunst och det håller i ca 2 år. När illern sedan brunstar efter denna tvåårstid har man då valet att sätta in ett nytt chip eller kastrera :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
I helsingborg finns det några st som är mycket bra, finns även nån här i Ängelholm oxå.
Du kan kastrera när h*n kommer i brunst o du lär märka när det är hög tid.
Baliz, är det en tik eller hane?? Är det en tik så kastrerar du när hon går in i brunsten under det året hon blir 1år, dvs under våren. Oftast mellan mars och augusti beroende på när hon föddes och då Baliz snart är 6 månader så bör h*n var född någon gång i maj månad. Hanen brukar jag kastrerar när han är mellan 1 och 2 år, men nu bekommer mig deras doft ingenting. Men du kanske tycker att det luktar för skarpt, men försök ändå att stå ut med honom så länge du kan. Hanar krymper oftast i storlek när dom blir kastrerade, men undantag finns. Jag har t.ex Nanooq som trots att han är kastrerad har en vinter vikt på ca 2½ - 3 kg, medan mina andra hanar väger mellan 1200 och 1500 gr. Jag hade en illerhane innan (Laban) som aldrig vägde över 1100 gr vare sig på vintern eller sommaren, och hans sommarvikt var ca 900gr som mest.

bayliz är en hon :) hon är född 28-05-09.
ok, men vad jag förståt av er så efter hon börjat brunsta och någon gån i mars augusti`?
kommer inte ha dator tillgånglig i veckan så om svar dröjer så e det därför :)
när en hona löper svullnar vulvan upp och blir stor som en ärta. Det är olika när honorna går i löp men de följer vanligtvis ljuset och går i löp någon gång under våren.
Om du överväger chip så kan du sätta in det innan hon har börjat löpa, men du kan även göra det när hon kommit igång. Sätter du in ett chip kommer hon förmodligen först komma i högbrunst ett par veckor för att sedan gå helt ur löp..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Så här, på ett ungefär, ser vulvan ut när hon är i löp, den kan bli upp till ca 2cm stor. Du kan låta henne löpa i max 2 veckor innan hon MÅSTE kastreras, hon kommer inte att gå ur själv med mindre att du antingen kastrerar henne, eller tar henne till en vacticerad (tror jag det heter) habe som kan ta henne ur löpet utan att göra henne med valpar.

#7: Nästan rätt. Det heter vasektomerad.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vasektomerade hanar är det ont om. Den enda jag kan komma på nu på stående höftkula finns på gotland. Jag hade chippat eller kastrerat, spec med tanke på att de kan gå i en andra brunst om man har otur, eller i värsta tänkbara fall så ger den vasketomerade hanen valpar efter sig.
Paulina
Miller blir en sådan till våren, var meningen nu i höst. Men så gick han ur brunsten helt i mitten av augusti (hade beställt tid för operationen till den 25 augusti, men då var han inte längre i brunst, och stenarna hade åter vandrat upp i magen på honom), Så nu får det vänta tills våren, ev så kommer han då att para Agnez en sista gång om min veterinär säger att det är OK. Hon blir 4 år i mars så vi får se hur det blir när veterinären har kollat igenom henne. Sen ska han para en annan liten tjej, så det blir först efter det som han blir vasektomerad (tack Åsa, var osäker på stavningen).

tack för alla svar :)

Det finns också helt kastrerade hanar som fortfarande har instinkten kvar och som kan hjälpa till att taur honor ur brunst. En sådan som jagvet om finns i Stockholm och dit har du ju inte långt Bayliz :-) De kastrerade ger inte valpar heller :-)
Audiatur et altera pars

Däremot kan kastrerade hanar ge skendräktighet vilket ibland kan vara jobbigt. Men, det kan ju å andra sidan suplelorinimplantat också ge.

#12-13 ok men vi vill köra på kastrering. men åsa när det börjar närma sig kanske du kan ta en titt på henne? :)

#14 Som folk innan skrivit så ser du på din hona när hon går i brunst. Hon svullnar upp.
Det som är viktigt är att du pratar med din veterinär INNAN hon går i brunst. Vissa veterinärer vill kastrera innan honan är i brunst och vissa vill kastrera när hon gått i brunst.
Kan vara dumt att vänta tills hon gått i brunst bara för att då få reda på att veterinären bara kastrerar tidigare.

#14: Klart jag kan kika på henne. Fast jag vet att du kommer se det själv med. Men viborså pass nära varandra så det ordnar vi :-)
Audiatur et altera pars

#16 tror jag kommer se det själv jag med men kan vara kul att ses :)
#15 men ska ta kontackt med vet och fråga innan så det inte blir fel någon stans :)