Vad betyder det?
Jag har skärmat av i köket för Lilly. Vi har en skiva på 90 cm som skärmar av så hon får sin egen plats. Det jag har märkt är att när jag bara kikar över skivan så tittar hon på mig och lägger sig ner. Om jag då försöker ta upp henne är det lättare än annars. Försöker jag ta upp henne annars kan hon hugga mot händerna. Kanske bus, kanske pga att hon är arg.. Jag vet inte. Har inte lärt mig det än.
Jag har fått för mig att det här med att hon lägger sig ner betyder att hon vill upp till mig.. Gör era illar så?
Är det någon som vet det betyder?
Hon står först upp alltså. Sen när jag tittar på henne lägger hon sig på magen. Tänkte att det kan vara bra att ta med 
Hon har tråkigt, hon vill ha sällskap och helst inte vara där inne.
Sara
Jaha, det är så? Hon är inte rumsren än, men så fort hon är nybajsad får hon springa runt och skoja. Vi har öppen planlösning så hon hör oss när hon är i köket, för att hon ska få känna att hon har en egen del har vi gjort på så sätt efter tips av andra illerägare.
Men problemet är också att när vi tar upp henne i famnen försöker hon bita i händerna och får hon tag biter hon hårt. Jag känner att jag inte kan lita på henne riktigt än, angående bitandet. Vi tränar, men det tar tid. Nu har hon givetvis väldigt vassa tänder eftersom hon är så liten än och när hon biter går det rakt igenom huden och det gör jätteont. Och det är dels därför hon får vara där också. Annars attackerar hon fötter och händer när vi närmar oss, eller när hon får syn på tossingarna här hemma när hon är på upptäcktsfärd. Vi har fortfarande tofflor på oss när hon är ute och springer.
Men som sagt, direkt när hon är klar på pottan släpper vi ut henne och busar så hon får göra av med all sin energi.

skriker ni iiih?? hur ofta leker ni med henne.. ni kanske kan komma hit med henne nångång nästa vecka så hon får busa av sig lite med bumbi och paolo:)
Ja, vi busar på =) Hon får springa runt och utforska massa. Sen leker vi kurra gömma.
Och biter hon skriker vi Iiiiiiihh! Hon verkar fatta galoppen. Vi har kört med handskar en del också för att få henne att inse att hon ska släppa när vi skriker Iiihhhh. Nu har jag kört utan och det går bättre och bättre. Men när hon väl biter gör det jätteont =P Hon är mycket duktigare med bitningarna, men hon gör det fortfarande. Dock mer sällan.
Det hade vart jätteskoj om vi fick komma och hälsa på er.
Ska vi planera in något i veckan då? =) Jag är nyfiken på att träffa Paolo jag också =)
#0 En egen plats behöver inte betyda att hon ska vara instängd. Det kan vara en mysig stor kartong med filtar i. Många har sina illrar instängda pga bekvämlighetsskäl. 
Angående bitandet, hon är fortfarande valp va? Jag kan säga som så, jag hade hellre tatt en valps tänder än en vuxen rabiat illermadame som fått för sig att hon ska bitas.
Ena av våra två bits då och då, idag var en av de gångerna. Den andra bits inte alls längre. Kör på nolltolerans.
Men hennes beteende med att lägga sig verkar ju vara som de andra säger att hon är uttråkad, går ni på promenader?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag hade också Mili i köket dom första dagarna för hon skulle hitta en tryghet, lära sig var maten var och lära sig vad lådan var för något.
Jag tycker dock det endast ska vara dom första dagarna max en vecka och sedan intruducerar man sakta dom andra delarna av hemmet och låter dom springa fritt efter det.
Hälsningar Malin
Jag tycker du ska släppa henne fri i hela bostaden och låta hon vara med för jag tror oxå hon är uttråkad.
Nu har hon vart hos oss i två veckor. Eftersom hon inte är rumsren och för att hon även bajsat i soffan och på andra textiler (vilket många blir förvånade över att hon gör) har vi gjort på detta sätt. Bekvämlighetsskäl eller ej.. men det är inte så kul när man har en soffa för 12.000 kr med bajsfläckar, vilket inte skulle hända enligt många illerägare.
Nu bajsar hon säkerligen 3 av 4 gånger på pottan. De senaste dagarna har det vart 4 av 5. Hon får vara ute och springa mycket. Promenader har vi vart på några gånger och det gillar hon mycket. Jag har dock vart lite rädd för att hon ska krypa ur selen. Vi har nån knepig sele.
Någon som vet vart man hittar selen med ett linne typ? Som en liten väst? Jag har hellre en sån.
Jag ska släppa ut henne nu i veckan så hon får springa fritt i lägenheten. Hon blir duktigare och duktigare på pottan nu.
Här är en sele, bet inte om det var en sån du menar men denna finns i dom flesta butiker för iller/råtta. http://www.djurbiten.com/shop/?artnr=61511&cat_id=56
Jag rekomenderar dom inte dock, min iller tippade över på sidan i en sån och vägrade gå, bara låg helt stel på sidan..
Hälsningar Malin
# 12
Det var inte riktigt en sån jag menade dock. Ungefär, fast en lite mindre. Jag tycker jag har sett många som har såna, men nu hittar jag ingen, såklart =P
Jag kanske kan prova en sån där. Jag har en sån här men den känns väldigt osäker. Hon har vart påväg ut ur den ett par gånger. Hon är ju såpass liten än. Fäste den dock lite hårdare sist så man fick plats med ett lillfinger och då gick det rätt bra. Lite osäker på hur hårt man kan spänna den utan att hon känner sig obekväm.
# 12
Såg dock att det var kardborreband på den där. Den kan inte gå upp då? 
#13 sån sele har jag oxå, helt värdelösa 
#12 om illern tippar på sidan och vägrar gå kan det betyda flera saker, det är obekvämt samt att dom inte har lust. Alma tippar på sidan oavsett vilken sele hon har på sig.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

http://www.amhs-illertorg.se/shop/product_info.php?cPath=35&products_id=131
där är en sorts väst..
Jag tycker det är bra att ha illern instängd i tex köket om man ska öva toalådeträning. Mina hade av olika anledningar begränsad yta, när inte jag var hemma, i början. Jag tränade Skiten stenhårt för att bli rumsren. Beröm, godis, beröm, godis.
Av denna anledning hade jag 3 rumsrena illrar som jag kunde ha lösa i stort sett var som helst utan problem- just för att dom var rumsrena! Jag ser det absolut inte som något dåligt att begränsa illerns yta till en början, för att få en rumsren iller. Jag kan säga att hade mina bajsat och kissat överallt idag hade de inte sprungit lösa när inte jag är hemma. Tur för dom att deras yta inte var enorm från början så att vi nu har en bra bajs och kissrelation där allt hamnar i lådan :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 Mili kan gå i alla andra selar vi provat ;) Dom selarna är rätt klumpiga och stela.
Hälsningar Malin

En vanlig simpel H-sele brukar vara det som fungerar bäst. Sen är det såklart lite individuellt men överlag tycker jag flest verkar nöjda med sina h-selar.
# 18
Det låter som min syn på det hela. Jag tycker det är jättebra. Hon mår nog mycket bättre av det. Sen kommer jag såklart inte ha henne instängd hela tiden. Men så fort hon är ute försöker hon få tag i fötterna på oss och sen bajsar hon lite varstans. Och inte bara i hört, inte på samma ställen och som jag sa, även i soffan osv.
Det låter som du fått pli på dina småttingar =)
Jag längtar tills min blir lika duktig. Ensak jag märkt är dock att hon inte är lika duktig när vi inte är hemma. Då bajsar hon lite överallt och åter igen, inte på samma ställen.
Men det blir väl bättre även det =) Nu känns hon mer säker och hon kan busa med oss utan att attackera händerna. Ibland hade jag handskar på mig för att lära henne att "iihhh!!" betyder att man ska släppa taget, och det verkar hon förstått =)
# 20
Det är nog en H-sele jag har. Får nog spänna åt den bättre bara.
Dom där selarna som ser ut som små linnen är kanske inte så bra.

#22 Är det den i #13 så är det inte en vanlig h-sele. Jag hade problem med den selen som är på bilden där.
# 23
Jaha, det är kanske inte det nej. Jag tycker dom är jätteknepiga.
Vad skulle du rekommendera? Vart hittar man en H-sele?
#24 de bästa H selarna är från Hagen, elelr Animal living som de kallas nu. Finns i de flesta välsorterade djuraffärer, däremot inte alltid till iller, men den till dvärgkanin funkar bra till iller, har man en mindre iller är det lätt att sy om den

Ahms illertorg säljer några h-selar.

Ja tillexempel=)
# 30
Hahaha! Dom är ju för sköna!
Det roligaste med Lilly är att hon ställer sig upp, gäspar, ruskar på sig, är påväg ut ur buren och faller ihop och somnar påväg ut 
Det ser såå roligt ut =)
Som att hon tänker "Näj, nu får det vara nog. Nu har jag sovit tillräckligt.. Kanske skulle man ta och.. zzz.."
Utställnings selar även kallade rått selar funkar även bra. det hade jag till Mili i början då jag inte fick tag i H-sele som var liten nog åt henne.
Hälsningar Malin

#32 Och ett namn till åttasele.