Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1001 ggr
JossanH
0

Magsjukan

Eftersom det blivit så extremt tyst gällande magsjukan så undrar man ju lite vart den tagit vägen! är det verkligen så att åtgärder som vidtagits under dom senaste åren gett resultat eller är det bara så att ingen talar om den längre, lite som fågelinfluensan.. man skulle ju gärna vilja veta hur pass säkert det är att träffa nya illrar, åka på utställningar etc.

För er som inte riktigt vet vad magskjukan handlar om får gärna följa länkarna nedan och läsa lite!

http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=2220 

http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=2035

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Intressant frågeställning. Med tanke på att var och varannan iller misstänktes ha magsjukan ett tag så kan man ju undra vad som hänt med dom.
Jag har personligen inte hört om en enda iller med magsjukesyndromet på väldigt lång tid.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

exakt! har alltså funderat på detta en längre tid men inte ett knyst har man hört… inte från utställningar, träffar eller något sådant. men jag tror ju helt klart att den finns kvar bara lite underligt som sagt att ingen har nämnt något om den på så pass lång tid!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aelsklinn
0

Är det det där med grönfärgat bajs ni tänker på?

Jag har en annan fråga här också, vet inte om den hör hemma här, men jag tyckte det var onödigt att starta en ny tråd. Illrar kan ju bli smittade av förkylningar och influensa från oss människor… Men hur är det om man får någo magvirus? Typ vinterkräksjukan? Kom bara att tänka på det när jag såg trådtiteln.

JossanH
0

ja, illrarna kan få vinterkräksjukan och andra virus från oss människor men denna magsjuka som är tänkt ska diskuteras här är mycket mer allvarlig. viruset kan smitta från en utsatt iller i upp till 8 månader från smittotillfället och flera illrar har näst intill fått sätta livet till då dom drabbats av flera kompilikationer i samband med magsjukan. i vissa fall har ägaren till en iller inte ens märkt att den blivit drabbad men illern har i sin tur fört smittan vidare.. Läs gärna mer i länkarna ovan, många som är duktiga på ämnet har skrivit där!

Avföringen har ofta en grön/gul/orange-liknande färg och är mycket grynig, men behöver inte se ut så. i regel så är det iaf mycket, mycket slem i avföringen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Hur har det gått med de illrar som insjuknade i gröna magsjukan? Mår de bra idag?

Sara

Nettan
0

Min Turbo fick magsjukan. Jag testade honom för ECE men det visade inget. Det kan bero på att provet var taget alldeles för sent in i sjukdomsperioden. Han var konstig i magen länge. Han var lös var tredje dag i ungefär 4 månader efter att han insjuknade.

Ior, Trixie och Nala fick lindrigare varianter och blev bra på några dagar.

Sara
0

# 6 Uppvisar de idag symptom på att tagit skada av gröna magsjukan?

Sara

JossanH
0

puttar

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nettan
0

# 7 Nej, de visar inga symtom eller besvär alls idag. Som tur är!

LeeLoo
0

Kan iller kräkas också när den har den gröna magsjukan? Eller är det "bara" problem med avföringen?

Sara
0

# 9 Vad skönt!

Sara

JossanH
0

#10 kräkningar förekommer ofta, men det tydligaste tecknet brukar vara slemmig (ibland endast slem) avföring som kan vara både grönt, gult, orange (nästan neon) och väldigt kornigt. Det förekommer även illrar som ej visat några symtom men som är smittobärare iaf.

Sajtvärd på Iller.ifokus