Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 205 ggr
kitty
0

Milton biter Amy

japp, han biter henne så hon blöder i nacken.. något tips på hur jag får honom att sluta med detta? han kastreras imorgon. KOmmer han garanterat sluta efter kastreringen.? vet att det tar ett par veckor innan" allt e ute ur systemet"..

??

UlrikaG
0

ett par sår i nacken är ingen fara, det brukar bli så när nya illrar möts och gör upp rangordningen samt när hanar blir brunstiga, det är något som kommer gå över successivt när han väl blivit kastrerad

Amy tar ingen skada av det, även om hon skriker

Hoppas det går bra i övrigt :)

sarae
0

finns inga garantier på att han slutar bita henne….men det är möjligt att han enbart biter henne som en del av brunst beteendet, och då kommer han att sluta bita henne så som han gör nu.

Annars så är det helt enkelt att de inte accepterat varann helt ännu, å det kan ta tid…. förslagsvis kan du sätta på Amy en tröja + sele…då får han svårare att får ordentligt tag i huden när han biter, å amy slipper stora sår…

men jag håller tummarna att der är brunsten, å att kille snart börjar behandla amy som en dam ;)

kitty
0

ok vad bra att höra.. hon har blivit väldigt kinkig och skrikig.. milton verkar inte riktigt förstå avd han gör fel… tycker synd om bägge 2. Men som sagt, imorgon "kripsknips" ochs edan är det abra att vänta antar jag?

i övrigt går det bra.. dom kommer inte överens alls än och milton har lyckats bita 3 ggr…

ananrs lugnt ;)

sarae
0

ja det är ofta sånt som händer….ibland kan det slåss som om det vore på liv å död i flera månader för att en dag vara bästa kompisar

kitty
0

#4 ok…kul. flera månader :)

jag nsatasar på att det ska vara lugnt till sommaren… kan  det vara så att det har med åldern att göra med? hon är snart 3 och han är 6 månader…

JossanH
0

kan ge ett tips som hjälpte mig i mitt hem när dom andra inte ville acceptera Triton- vattenspruta! Skaffa en helt vanlig blomspruta och sätt på hård stråle. Du ska spreja till på Milton när han tänker "anfalla" Amy. Det gör inte ont på illern utan det ger mer en reaktion som gör att han glömmer bort "anfallet", sen brukar dom ofta vilja slicka pälsen till rätta efter. kan vara värt att testa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Jag har hört om illrar som blir kompisar med en gång men jag har aldrig råkat ut för det själv men aldrig heller några som absolut inte kommer överrens.

Rangen ska ju ordnas, brunstiga hanar hoppar på vad som helst och har de varit ensamillrar så kanske de inte riktigt har koll på "illervett".

Sara

kitty
0

ok ok.. älskar det här forumet.. slänger upop en fråga och inom ett par minuter haglar tipsen in :)

kram på er

Madde
0

Jag säger som sarae. Sele + en tröja brukar hjälpa. Det gjorde det hemma hos oss i alla fall. =) Hoppas att det löser sig för dig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[tiiia]
0

Nu är jag nyfiken :) hur går det med Milton och Amy?? funkar allt bra ?

Madde
0

ja det vore intressant och veta om det går bättre nu än innan.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

-eM-
0

Mina 3 blev kompisar med en gång. Lika så Malolo och Tadashi. Men ett knep som kan funka är att kleta ut en droppe vetegroddsolja i nacken på henne. Då slickar han istället för biter.

kitty
0

#12 oooh…ska prova.. nu funkar det dock till 90 % :)