Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 489 ggr
LinaN
2009-10-10 16:26
0

Långsinthet?

När ni tillrättavisat någon av era illrar. Hur länge brukar de då vara sura över att blivit tillrättavisade?

Alma bet mig idag rejält (första gången på vääääldigt länge nu) så jag nöp tillbaka rätt rejält.

Så fort jag kommer i närheten av henne nu så väser hon, eller ja, hon väser på alla. Det har snart gått 2 timmar sedan hon bet mig coh jag nöp tillbaka.

Så min fråga är, har ni långsinta illrar och hur hanterar ni väsandet, ignorerar ni det och fortsätter som vanligt eller hur gör ni?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

elinn
2009-10-10 16:33
0

Inga långsinta illrar här och jag vet ärligt talat inte hur jag skulle agera om jag hade haft det heller.

När jag har tillrättavisat någon här hemma så har jag alltid först ignorerat i 5-10minuter och sedan har jag visat att nu är det bra, nu är vi vänner igen. Det har jag gjort genom att ta upp och pussa lite på dem och låta dem pussa mig.

sarae
2009-10-10 16:36
0

yes.. jag har ett par riktigt långsinta illrar här, eller ja potentiellt sätt långsinta illrar. men det bekommer mig inte så mycket då jag sällan fyar, och isåfall bara med rösten elelr mitt kroppspråk. Sen kan de tjura hur mycket det vill. Vill de väsa åt mig är det ok. De får ingen reaktion från mig.

LinaN
2009-10-10 16:40
0

#1 jo, jag ignorerar också men sen när jag tycker att det är nog och ska ta upp henne för att kela litet och säga att allt är ok, så väser hon. Vilket är litet knepigt, ska man fortsätta kela o strunta i väsandet eller ska man låta bli och fortsätta att ignorera henne?

sarae
2009-10-10 16:54
0

#3 tänk på hur du själv funkar… är du sur, och personen du är sur på kommer och ska vara trevlig igen, så kanske du inte känner att du surat färdigt, eller att det är upp till den andra personen att bestämma att ni ska va sams just precis då :) Jag had elåtit henne sura tills hon känner att hon kan "förlåta" dig.

Aviendha
2009-10-10 17:04
0

Jag har haft en långsur iller, han vägrade ta godis eller så men om killen som satt bredvid gav så tog han glatt emot :P

Jag hade inte fäst mig så mycket vid det. Hon är sur för tillrättavisningen helt enkelt. Hon har uppfattat den och känner sig smått kränkt av den kanske, alltså skulle jagvara vänlig men ej påträngande tills en invit kommer för att bli sams igen.

ferretgirl
2009-10-10 21:23
0

Mina jat har nu är inte långsinta, har någon av dom blivit tillrättavisade för nått, så tar det max 5 min så vill dom pussas och kelas igen. Och det är jag glad för att dom gör, har hellre aldrig haft något djur (vare sig då iller eller något annat) som har varit långsinta på nått vis alls.

LinaN
2009-10-10 21:31
0

så. nu är jag hemma igen. å¨kte till stallet några timmar o nu verkar hon inte sur på mig längre ^^

enbartmalin
2009-10-10 21:35
0

Min har typ ett minne på 3 sekunder :P Dock är det inte jag som tillrättavisar henne, det är hunden. Han varnar henne genom morr när han inte vill, lyssnar hon inte säger han ifrån på skarpen och då skriker hon i högan sky, står stilla nån sekund och när hunden går springer hon glatt efter eller leker med nån leksak.

Hälsningar Malin

Ceciliaolucifer
2009-10-11 02:40
0

Långsint iller? yes, det finns ett par här hemma. Och ibland en väldigt långsint matte ;)