Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 453 ggr
Sondemon
0

Vardagsliv med iller

Mors mors, jag har funderat en hel del till och från sen jag var hemma hos en vän som hade två illrar, på att själv skaffa iller. Hittade hit i mitten på december och har läst trådar hit och dit och lärt mig ett och annat. Men fortfarande är det saker jag undrar, och inte orkat hitta själv, känner att det är bättre att jag själv frågar så jag får svar på mina funderingar.

Nå, det jag undrar till att börja med är lite hur ser vardagslivet ut för folk med illrar, hur funkar det om man har jobb och så? Just nu går jag glatt arbetslös och gör inte direkt mkt än att sitta hemma och pilla med mitt, men om jag skaffar jobb klarar sig en iller ensam inomhus i 8-9 timmar eller i värsta fall lite längre?

Hur ofta behöver man gå ut med dom på promenad?

Kommer lite fler frågor allteftersom, tar några i taget :)

Tack för svar

//Johan

Smeagol
0

ja du det var en svår fråga eller frågor. kan ju tänka mig att många skaffa iller som ett alternativ till hund eftersom en iller klara sig själv. och vad jag vet så finns det inga bestämmelser över hur länge man får lämna en iller ensam. Jag har varit hemma med min iller den mesta delen av hans två år. Men nu har jag börjat jobba så han är mycket mer själv. Men allt beror nog på hur man spenderar tiden med dem när man väl är hemma oxså. Det är ju många som skaffar en till iller eftersom de inte vill att den andra ska vara ensam. Men de kostar ju att ha iller oxså.

Man behöver väl aldrig gå ut på promenad med dem om man inte vill. Men de skulle jag personligen tycka vara taskigt!!

Jag men de finns väll inga regler för hur ofta eller sällan du ska gå ut med illern. Mitt råd är att gå ut med illern så mycket du vill och kan. De uppskattas, Jag lovar!!

Hoppas att du blivit lite klokare.

elinn
0

Ett liv med iller kan se ut på många olika sätt.

För mig ser livet ut ungefär så här: Vaknar varje morgon och får, inte alltid, men för det mesta börja dagen med att torka upp lite bajs här och där. Har en kille här hemma som inte alltid vet vad man har en låda till ;-) Gör mig i ordning för att gå till jobbet och får alltid lika dåligt samvete för att jag slänger igen dörren rakt i nyllet på mina älsklingar, skjuter dom tråkiga tankarna åt sidan och ängnar resten av dagen åt att längta hem så jag får krama dom söta små livet. När jag kommer hem får jag åter igen torka upp lite bajs och sen kramas vi och leker en massa. Dags att laga mat, har tre små nyfikna pälsar som springer runt fötterna på mig och jag funderar över varför jag över huvudtaget valde att skaffa dessa ligister som bara gör så att allt här hemma tar dubbelt så lång tid. När kvällen väl kommer och vi kryper ner i soffan för att se på tv och mitt lilla bajsmonster kommer för att gosa har tankarna om ligister för länge sen försvunnit och jag älskar mitt liv tillsammans med illrarna =)

Att ha iller samtidigt som man jobbar är inga problem, illern anpasar sig lätt efter dig. Dvs när du sover/inte är hemma sover illern, när du är hemma är den vaken och vill ha uppmärksamhet och då måste den naturligtvis få det. Skaffar man iller är det lättast att börja med en så att ni lär känna varandra ordentligt men många väljer sen att skaffa en eller flera kompisar till sin iller så den inte ska känna sig allt för ensam under dagarna när man jobbar.

Att ta ut sin iller på promenad är absolut inget måste men dom allra flesta illrar tycker om att komma ut ibland och få utforska omgivningarna =)

Man ska veta att ha iller inte alltid är en dans på rosor, det kan vara tungt i början med både lådträning och bitträning men har man bara tillräckligt med tålamod och tillräckligt mycket kärlek att ge så ska du se att resten löser sig =)

Hoppas du tycker livet som illerägare låter intressant och att du hittar en iller som du trivs ihop med =)

Lycka till önskar Elvis, Chiquita och Triss med matte Elin!!!

Sondemon
0

Det enda som egentligen oroar mig / just nu stoppar mig att skaffa en iller är att jag måste få lite ordning här hemma. Jag har lite för mkt prylar jag samlat på mig under åren, som bara ligger och skräpar i flyttlådor, dags att röja ut tror jag.

Lite fler frågor, går det att träna en iller så den till 9x% av tiden träffar rätt i lådan när den bajsar? Få små överaskningar lite här och var låter ju inte så trevligt :P

Hur högt kan en iller ta sig upp? Hoppar dom upp på tex en säng som är 60cm hög?

Robinsnel
0

#3 ja de kommer oftast lätt upp i en säng. Tre av mina illrar är 99% på lådan, men har varit lite av en mognadsgrej för Tuva o woodoo… Den fjärde är sjuk och kan nog inte riktigt kontrollera det där med bajset, så det blir där hon är när det blir dags…

Ja man lär sig ganska snabbt att det är skönt (om inte nödvändigt) att ha ganska få grejer framme. Så man är lugn om kvällen att de inte kan ha gjort sig illa på nåt. Så röj du ur ;) En iller är väl en bra motivering? 

Tips är att du skaffar en omplaceringsiller, som redan fått en start på fostran o kan det där med lådan o sånt hyfsat bra.

domiino
0

#3 en iller kommar alaltid att göra utanför lådan någon gång här i livet, antingen för att den inte hann eller för att den är sur på mamma/pappa =P men det går att få dom toatränade, om man går in för det =) Här hemma har vi små "dörrar" överallt för att vi på så sätt kan stänga inne illrarna om det kommer folk som är rädda eller nr vi ska städa o så (hur kul är det egentligen på en skala från ett till tio att ha en iller i golvmoppen när man panikstädar innan mormor kommer???) Och odm är ca en halvmeter höga, men låt inte höjden lura dig, Roxxy är expert på att dra fram saker och bygga "trappor" så om hon vill kommer hon över. jag har till och med sett en iller hane som HOPPADE över våra små dörrar en gång här hemma på en illerträff. så det beror helt från iller till iller. ..kan dock säga att våra hanar som är så lata och inte hoppas går det bra med bara en liiiten dörr, däremot måste det stå något riiiktigt tungt emot den så att dom inte välter den =) illrar har bra fantasi och oavsett hur mycket du illersäkrar så kommer dom alltid komma på nya sätt att ta sig upp/ner/ igenom/ under/över…=P

Sondemon
0

Låter bra det här iaf, känns bara som att man har en del att fixa innan man går in för att skaffa en liten tok.

Ska väl mest ta reda på lite mer om vad man behöver skaffa och ha innan man tar hem en, såg någonstans här på sidan en lista på det, ska bara hitta den igen.

Någon som vet var man hittar en iller sen, sett lite uppfödare prata här och var, men Skåne och andra platser är en bit bort, jag bor i Stockholm och känner väl för att vara bekväm och inte åka över halva landet för att hitta en, och omplaceringsillrar, är det surfa på blocket osv då?

domiino
0

hör med sarae här på forumet, hon är omplaceringskordinator för skills =)