Rufus spyr.
Ja precis, han spyr, jätte mycket. Överallt! Jag ringde till vet, han sa "jag är ingen iller-expert, hur mår han i övrigt?" och jag blev förbannad och sa "kan jag få prata med någon som kan illrar då?" Och hans svar var "Det har vi ingen, men om du vill så kan du komma in med honom". Men hallå? Om ingen kan illrar så vill jag inte ge min sjuka Rufus till en okunnig veterinär, då tar jag hellre hand om honom sjäälv.
Jag bad honom att fråga läkaren som i så fall skulle ta hand om honom men hon va på andra sidan byggnaden, då blev jag arg och övertalade honom att gå ändå, 10 minuter fick jag höra en anfådd student knalla till andra sidan av byggnaden.
Hur som helst hade inte hon koll på illrar heller men hon hade gjort "några lyckade operationer" och jag fick tipset att jag skulle ta bort mat och vatten och hålla koll på hans andning och avföring under natten.
Vad ska jag göra? Ska jag lyssna på dom okunniga eller är detta ett bra tips? Han har mått bra i övrigt och vi har inte märkt något annat fel på honom, bajset är inte som vanligt men inte löst heller.
Tack.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Ta absolut inte bort vattnet! Den största risken med spyende illrar är uttorkning. Försök istället att ge vatten eller näringslösning för hand.
Tror du Rufus har ätit något olämpligt som gummi eller liknande?
Är han pigg annars?
När det är stopp i tarmen så blir illrarn ofta apatiska och då är det dags att åka riktigt snabbt till veterinären för operation.
Vänta lite och se om han slutar spy. När han gör det så erbjud honom en godis.
Har du fler illrar så ha honom ensam i natt och kolla om han bajsar och hur det ser ut. Fast då måste du ha maten framme, annars lär det inte bli mycket bajs. 
Sara
Såg att du skrev att bajset inte ser riktigt normalt ut, så hur ser det ut?
Sara
Ring djursjukhuset i helsingborg och fråga, oftast finns det illerkunniga folk där och dom har öppen dygnet runt,
jag hade inte vågat lita på nån som inte kan nått om iller och jag hade inte tagit bort vatten o mat utan att ha pratat med en som vet vad h*n snackar om.
Jag tycker du ska ge paraffinolja om du har det hemma och stänga in honom i en bur. Ta för allt i världen inte bort vattnet då dom kan bli uttorkade om dom kräks!! Tror inte du ska ta bort maten heller, och absolut inte längre än 3-4 timmar. Stäng in honom i en bur om du har möjlighet och ge paraffinolja ca en tsk varje timme i några timmar. Kolla om han kräks upp oljan. Gör han det väldigt fort efter du har gett honom det finns det risk att något sitter i tarmen/magsäcken, väldigt högt upp.
Kommer oljan ut, vilket den brukar göra efter bara någon timme, betyder det att illern inte har helt stopp. Kolla hur kräkset ser ut. Finner du något konstigt i det?
Kolla hur bajset ser ut. är det svart? är det små korvar? Är det något annorlunda i det?
Håll koll och se till att han dricker vatten! Slutar han inte måste du ta dig in någonstans akut! De blir snabbt uttorkade!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ett tips är att ha kollat upp en veterinär som kan illrar redan innan olyckan är framme. Börja ringa veterinärer redan imorgon och kolla upp vem som kan illrar. Nästa gång kan det vara livshotande och då är det bra om du vet var du ska vända dig.
Lycka till. Håller tummarna för välmående.
Hälsningar Malin
Jag är inte hemma med honom så jag vet faktist inte hur bajset ser ut, pojkvännens svar var "hmm, halvlöst… typ".
Tydligen så hade han lekt efter att ha vilat i kanske 10 minuter. Och leker fortfrande. Vi tog en kvällspromenad igår och det var jag som höll i honom, det var mörkt ute men han stannade aldrig till som om han åt någonting. Inne har jag svårt att tro att han fått i sig något, har inte varit med honom det senaste dygnet. Usch, läskigt är det, framförallt när jag inte kan va där och vaka.
Såg att du fått fler bra svar redan :)
Hoppas han kryar på sig under natten.
Detta hände faktiskt med mig och Pegasus en gång. Jag fick panik och letade runt efter mer kräks och tillslut hittade jag några små gröna bitar i spyorna. Pegasus hade ätit av en växt vars några "blad" hade trillat ned på golvet. Blev giftcentraen per telefon och efter en himla massa kräks och vägran att dricka piggnade han till och blev sig själv igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#Så skönt. =) Nu leker han tydligen vilket han bara gör om han ska få gå ut eller ändå är på riktigt bra humör, det kanske bara behövde ut. Pojkvännen har sagt att han ska hålle ett öga på honom hela natten. Han verkar ha slutat spy nu iallafall.
Paraffinolja, vart får man tag på det? Jag har letat efter det men inte hittat. Kunde varit bra att ha idag t.ex.
#8, det köper man på apoteket.
Tack =)
Hoppas att han får fortsätta att mår bra. Det finns många illrar som har tuggat i sig något olämpligt, mått dåligt, blivit bra snabbt och sedan insjuknat hastigt igen. Detta kan bero på att föremålet vandrat och lagt sig i vila i magsäcken.
Många illrar hinner äta en massa konstiga saker under sin livstid. Hugo hade fetisch för vileda moppar
när han var ynge. Ut kom det långa ramsor av tvinnade vileda mopp-remsor..
Hursom helst, köp paraffinolja! det är en billig försäkring!
Lycka till!

Hur har det gått?
Nu mår han som vanligt och har inte spytt sen igår då jag skrev detta… Vad ska jag göra? Låta det rinna ut i sanden?
#13 håll extra koll på honom för om han börjar kräkas någon gång igen så kan det bero på att han har något i magsäcken som har irriterat men nu ligger i ett bra läge, och börjar det röra på sig kan han må illa och bli akut dålig. Jag har haft illrar som kräkts som det inte varit något annat med än så, men jag känner även de som har haft detta problem.. Vet du inget han kan ha ätit så kan du säkerligen ta det lugnt nu :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
min iller spydde oxå igår… han var slö och på kvällen spydde han flera gånger på rag en slags slem bubblig spy under sängen där det är svårast att komma åt. men idag mår han som vanligt! vet inte om det kan bero på att han vart i avloppet till duschen eler är det något som går?

Litet tips är att kolla om de äter insekter, det kan de nämligen spy av har jag upptäckt här hemma…
Okej, jo extra koll på honom har jag haft ända sen jag fick honom.. Jag hade inte blivit lika orolig om det varit Maya, Rufus har ju andra problem som gör att det är extra läskigt när han mår så dåligt. Jag kom hem till honom idag och han blev jätte glad, han satt på mig och slickade på mina läppar jätte länge och sen sprang han omkring och strosade. Så jag tror inte det var någon fara. Men läskigt var det. Tack för all hjälp! =)
Jag hade en herre som kaskadspydde en hel kväll men det gick över. Han var under hela perioden precis som vanligt, förutom spyorna. Så jag lät det vara med uppsikt. En annan gång var det samma sak, men då såg jag en brutal nedgång i hans allmäntillstånd så då blev det vet.
Ibland kan de vara småsaker som gör att de sypr, som inte behöver vara livshotande. Men är man tveksam så är det ju alltid bäst att konsultera en bra veterinär. Det går ju att ringa andra än de som finns i ens närhet. Jag har ring både gbg och sthlm fastän jag inte finns i något utav dem :)
Paulina