Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 582 ggr
zickan
2009-10-05 21:11
0

All pet pine

Försöker starta lite diskussioner om det bottenmaterialet. All pet pine. Såg att det kunde användas till iller lådorna också. På råttor iFokus så är det stor diskussion att detta innehåller terpentin som är rent skadligt för smådjur. Någon här som använder det eller har mer koll på om det verklien är så bra som det står på etiketten?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Aviendha
2009-10-05 21:30
0

Är det träpellets men mycket tunnare? Har isf sett det men inte mycket mer än så :P

Kan tänka mig att det är en helt annan sak med råttor, de "bor" ju i det och nar nosen nära backen medan en iller bara står i det några gånger per dag, så riskerna är ju olika, om det nu inte skulle vara så att iller är extra känsliga mot just terpentin, om det nu fanns i det.

Borde det inte bara vara så enkelt att man kan maila tillverkaren och fråga rakt ut?

JossanH
2009-10-05 23:34
0

om det är sånt smalare träpellets så har jag fått köpa det när jag inte kommit åt eldningspelletsen. Jag gillar det inte! Det spånar sig alldeles för lätt och spånet lägger sg överst när dom kissar istället för att det spånas i bottnen med eldningspelletsen.
Huruvida det är farligt för illrar vet jag inte.. men håller med Aviendha. Det är skillnad att bo i och att bara göra sina behov i. Sedan är ju ofta små gnagare känsligare än illrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2009-10-05 23:41
0

#2 Ja, jag testade lite av den, men det gick inte att sila den med kattspaden heller. Sen spånade den som du säger fel. Sen fann jag brännpelletsen och har vart den trogen ;)

Faxlin
2009-10-05 23:59
0

Helt logiskt borde det innehålla terpentin då alla barrträd innehåller detta. Ska man vara säker på att slippa terpentin ska man använda lövträdsbaserade produkter.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars