Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1070 ggr
Rafflan
2009-10-03 16:50
0

Vad tycker du?

Funderar på att skaffa Sippy vattenflaskor till mina djur. Eftersom det går att ta bort locket borde dem vara mycket lättare att göra rent ordentlige tycker jag.

Men vad tycker ni om denna typ av flska? för- och nackdelar?

http://www.zooplus.co.uk/bilder/1/sippy_b_1.jpg

Är det svårare för djuren att lära sig dricka ur denna typ av flaska om dom är van vid den "vanliga" sorten?

(skriver här oxå då jag sett att folk verkar använda den till sina illrar?)

Aviendha
2009-10-03 17:33
0

Jag har haft vanliga kulflaskor men kom över en sippit billigt och efter att ha visat mina två hur man gjorde (vet inte om det ens behövdes) så var det inga problem, samma sak för två illrar jag passade.

Jag tycker att de är suveräna! Lätta att fästa, de passar liksom överallt med sin konstruktion. De läcker inte vilket kan vara fallet med en del kulflaskor. Lätta att rengöra och själva pipen och det går att ta isär för närmare rengöring.

Kan inte komma på något negativt alls om dem, förutom att de är lite dyrare, men de är de värda.

JossanH
2009-10-03 20:25
0

Jag vet bara att jag vid något tillfälle har läst om att illrar lätt får i sig för lite vätska om de äter torrfoder och bara har tillgång till vattenflaska. Så därför slutatde jag med flaska och använder mig nu bara av skål.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2009-10-03 20:45
0

#2 Det kan vara möjligt faktiskt, för det är ju rätt tidskrävande att dricka ur en flaska. Min sitter på transportburen som alltid är öppen och det finns alltid vatten i den, dessutom har de en stor skål och en vattenfontän och de varierar en hel del. Flaskan dricker de ofta ur själva, lite roligare kanske? ;)

Bra synpunkt!

ferretgirl
2009-10-03 20:59
0

Jag har försökt att hitta dessa flaskor då jag tror dom är bättre än dom vanliga flaskorna jag har med kula i. Har köpt 3 eller 4 av dessa kulflaskor via Amhs illertorg dom rymmer ca 1L, men dom blir väldigt snabbt fula invändigt trots att jag bytar vatten i dom var eller varannan dag. Mina har även 2 skålar som står på golvet, men när jag har valpar är det rena ringsjön både i sovrummet och i köket. Dom vuxna ska inte bada i dom som valparna gör, och flaskorna försöker dom hela tiden att lyfta ur den stålklyka som håller dom på plats. Så den som finns på bilde skruvar man fast och verka bättre. Försöker också hitta matskålar man kan skruva fast i gallert, dom jag har nu hänger man bara över. Och var och varannan dag får jag sopa upp mat från golvet som dom har vällt ut då dom tippar hela matskålen.

Sara
2009-10-03 21:13
0

# 4 Ett tips är att hälla lite grovsalt i + lite varmt vatten och skaka. De blir rena och fina igen. Fast pipen på dem blir kanske inte så rena iof.

Sara

ferretgirl
2009-10-03 23:17
0

Pipen brukar jag ta ett par tops och göra rent med kokande vatten och salt. Jag brukar också ta salt och vatten till mina flaskor jag har nu, men dom blir ändå fort bruna invändigt. Tror att det har mycket att göra med att solen skiner på dom varje gång den visar sig. Har ju buren i mitt sovrum, och där är fullt solsken från ca 04:00 tiden på morgon under sommaren, och är där enda fram till vid 14-14:30 tiden på eftermiddagen, dvs under den varmaste delen av dagen. Funderar på att flytta den, men vet inte riktigt var då jag får in solen i alla utrymmen i hela lägenheten. Det är bara ute i hallen vid ytterdörren där inte kommer någon sol, men hallen där är för smal för att den nya buren ska få plats där. Funderade ett tag på att sätta ut den på balkongen, men där är solen hela eftermiddagen från ca kl 16:00 och sen hela kvällen tills den går ner.

Ceciliaolucifer
2009-10-04 17:54
0

Alla mina zippyflaskor läcker och locken passar inte flaskan ordentligt så dessa flyger lätt av. Men enkla att rengöra. Jag har 4 st zippyflaskor och det blir nog inga fler av den modellen.

TottsiGirl
2009-10-04 23:54
0

Ja är sjukt nöjd med mina zippyflaskor. Dom bästa jag någonsin testat, har en sådan på transportburen droppar inte och är lätt att fylla på från utsidan. Kommer aldrig återgå till den vanliga modellen igen.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

JossanH
2009-10-05 00:12
0

Det låter som en bra idé till transportburen om den inte droppar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
2009-10-05 14:49
0

Håller med TottsiGirl, om man ska använda vattenflaskor så är zippyn överlägset bäst. de droppar inte och blöter ner hela transportburen som de vanliga flaskorna gör.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

enbartmalin
2009-10-05 15:00
0

Jag änväder mig av märket Trixie, köpte dom för att dom har ögla uppe på så man kan hänga(Har en hel del gnagare) den på akvarie kanter.

Mina flaskor har aldrig läckt och håller sig fräscha i oändligheter.

Jag köper nog 4 flaskor i månaden dock(Dom gnags sönder), men ingen av dom har läckt.

Dom djuren som inte gnager sönder kan ha haft sina flasor i uppåt ett år utan problem.

Har en på illerns transport bur och den har inte läckt :)

Trixie Vattenflaska

Hälsningar Malin

sarae
2009-10-05 15:02
0

Jag gillar sippyflaskorna, de läcker inte och är lätta att montera… däremot kan jag inte ha dem förutom till transportburarna, då avanti plockar ner dem från väggar, galler och ja alla andra saker jag sätter upp dem på, och stjäl dessutom locken.

enbartmalin
2009-10-05 15:03
0

Säger som jag sagt i samma tråd på gerbiler, alla mina sippy flaskor har läckt som ett såll hur jag än gjort.. ca 4-5 sippy flaskor ligger just nu på tippen.. Hmpf

Hälsningar Malin

JossanH
2009-10-05 15:18
0

vad konstigt att folk har så olika erfarnheter av en och samma flaska. tyckte det lät som en bra idé att ha på transporten om den inte läcker… men läcker den är det ju same, same but different.

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
2009-10-05 15:40
0

#14 Det var samma i tråden på GIF, alla hade helt olika åsikter. Vissa "hatar" sippy vissa "älskar" sippy.

Hälsningar Malin

enbartmalin
2009-10-05 15:42
0

Likadan tråd om sippy inne på gerbiler.ifokus: Sippy

Hälsningar Malin

sarae
2009-10-05 15:43
0

ni vet väl att man kan tighta åt droppflödet på sippy?

enbartmalin
2009-10-05 15:53
0

Jepp. Har inte hjälpt på mina flaskor.

Hälsningar Malin

Ceciliaolucifer
2009-10-05 18:07
0

Yes ;) men det blir inte bättre!
Helt kasst blir det när det läcker, för det är inte kul med vatten i transportburarna. Hade det funkat och locket inte behövdes tejpas fast så är den perfekt vattenflaska.

Faxlin
2009-10-05 18:42
0

Jag har haft zippy som läckt.Men då har det varitfabrikationsfel på dem och jag har fått byta dem mot hela. Ja förrutom första gången när jag drog åt för hårt när jag satte ihop den så jag själv förstörde flaskan. Och då läckte den som ett såll med. Men då man lärt sig hur man sätter ihop den och skruvar till och hur hårt man törs skruva har det inte varit några problem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
2009-10-05 19:55
0

Jag är frälst i mina sippyflaskor här hemma. =) Kommer aldrig mer komma in en vanliga flaska här.

Ingen av mina flaskor har någonsin läckt. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Eleya]
2009-10-05 22:21
0

Jobbade i en djurbutik för 2 år sen och vi sålde såna flaskor, så jag berättar gärna alla fördelar och nackdelar med dom.

Fördelar: Lätt o fylla på eftersom locket är avtagbart, smidigt då man kan ha den både på galler och glas med sugkoppar. Relativt smidig rengöring och bra system med metallstaven i munstycket istället för en kula.

Nackdelar: Ganska dyr i alla storlekar, krånglig montering då allt är ganska ömtåligt, de flesta är faktiskt mycket dåligt isolerade, de läcker om det inte blir tätt vid gummibandet.

Det konstiga var att jag nästan alltid haft dessa flaskor här hemma för mina gnagare, men alla vi sålde och hade till djuren i butiken läckte och var bara till en pina. Så testa med en flaska, för då blir det inte bortkastade pengar och se om du verkligen tycker om dom.