Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 599 ggr
PoNiHeWzTeN
0

SÖKER illervalp :)

Hejsan, jag är en tjej på snart 15 år som söker en illervalp. Jag kollqr runt och lär mig mer och mer om illrar. Första gången jag såg en iller var då jag var nere i High chaparral. Då var den en kille i affären på campingen som gick runt med sin lilla iller på axeln. Snacka om kärlek vid första ögonkastet!

Så nu har jag läst en massa om illrar och tyvärr hittar jag ingen uppfödare som har illrar tillsalu just nu. Och jag kollar på blocket men eftersom man inte ska ha illrar i bur vill man ju inte chansa på annonserna där illrarna är i i bur.

Så om ni nu kanske har någon illervalp eller lite yngre vuxen iller som ni säljer så hör gärna av er i tråden! :D

Kram på er. <3

Loveferrets
0

En del kräver 18 års gräns för att sälja en valp, mitt förslag är att du åker hem till någon som har iller och får en riktig uppfattning. Är det ett djur som verkligen passar dig så du ska slippa omplacera illern så är det bra om man besöker illerägare först så man vet vad man ger sig in på.

Lycka till.

werner
0

Finns en illerkille som heter Göran som är till salu en valp, ägaren finns har på iFokus "AnnicaTlilla" den illern är bästa kompis med hennes lilla dotter men dom måste tyvärr göra sig av med honom.

Men åk hem till någon och hälsa på illrar först för det är verkligen kärlek när man ser dom, det är en helt annan femma att handskas med dom ^^

PoNiHeWzTeN
0

Ja, men oftast är det antingen 18 år eller målsmans underskrift på köpeavtalet?

Tackar!

PoNiHeWzTeN
0

2#

Jag såg den, men han bodde väl i bur? :/

Jag ska försöka hitta någon man kan åka hem till och hälsa på illrarna. :)

werner
0

#4 nej han bor ej i bur, hon hade bara fotograferat honom i buren för att man skulle få se vad man kunde få med, många har en sovbur till illrarna så dom har ett eget krypin som dom får vara ifred på vilket våra även har så dom inte störs när dom sover av att dom ligger på ett dumt ställe.

Sara
0

Göran bor inte i bur enligt ägaren.

Sen så är det skillnad på att köpa en burboendeiller hos uppfödaren mot att köpa en omplacering.

Köper man den hos uppfödaren så har denne antagligen föräldrarna i bur och kommer att fortsätta sätta valparna i bur.

Köper man en omplaceringsvalp så kommer antagligen inte ägaren att köpa en ny iller. Därför finns det egentligen ingen anledning att stå över en omplacering bara för att den bor i bur hos ägaren.

Sara

PoNiHeWzTeN
0

Jaha okej! Det är nog tyvärr för stor summa pengar vi snackar om för att jag ska få köpa honom av min far.

(u)

Okej, så man kan låta honom gå i resten huset hemma sen?

För det vill jag att han ska kunna göra isf? o:

Sara
0

# 6 Ja det blir nog inga problem. Det enda negativa jag kan komma på är att en buriller kan vara mindre aktiverad och pysslad med och då vara mer energisk i början.

Sara

UlrikaD
0

De uppfödare som finns som har valpar kvar nu är väl bl.a Cannaydia och Guteillern. Men båda de tar 3000kr för sina valpar som många andra hemuppfödare.

Mejx
0

Sist jag pratade med uppfödaren Cilla så hade hon en hanvalp kvar. (om jag minns rätt) så du kan ju höra med henne.
Hon tar 2000:- för sina valpar och jag har 2 syskon från hennes kullar men eftersom att den här valpen är lite äldre så tar hon 1500:- för den sista sötnosen.
Tänk dock på att även om någon annan är billigare än dom hemuppfödarna som säljer sina valpar för 3000:- så är dom för 2000 och under oftast ovaccinerade, utan försäkringar osvosv..Vilket du bör ha och då går priset ändå upp till runt 3. Så prata igenom det med din pappa innan om han tycker 2000:- blir lite mycket att lägga ut.

Men cilla bor iallafall i närheten av uppsala och heter "trollskogen" här på iFokus om du vill höra om valpen är kvar än.

Lycka till med letandet! :)

Faxlin
0

#0: Måste bara säga att det antagligen var min son du såg nere på hc campingen med illern :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

werner
0

#11 världen är bra liten tror jag allt :P

Faxlin
0

#12: Ja den är nog det :-)

Audiatur et altera pars

JossanH
0

Att låta en 15åring köpa en iller är som att låta en 15åring köpa en hund. Jag hoppas din pappa är medveten om att ansvaret kommer ligga lika mycket på honom som på dig. För man kan i regel inte uppfostra en iller ensam om man är fler i en familj.

Jag personligen ville ha en iller från det att jag träffade min första iller som 10åring men fick snällt vänta tills jag flyttat hemmifrån som 19åring. Och glad är jag för det idag! Hade aldrig haft tid och lust med en iller under hela min tonår,

Men alla familjer och indivier är olika! Tycker åtminstone du OCH din pappa ska hälsa på en illerägare innan ni bestämmer er!

Och 2-3000 är inte speciellt dyrt, då är illrarna oftast chippade och vaccinerade vilket lätt kan kosta ca 1500 hos veterinären..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

Valpar leveransklara i slutet på augusti. Kan rekommendera denna uppfödaren (Guteillern) då vår Bogey kommer från henne. Bilder

Cannaydia här inne på iFokus har nog också nån valp kvar som redan är leveransklar. Bilder

Båda uppfödarna kräver 18år eller målsmans underskrift. Kan man inte hämta illern själv på Gotland så kan de leverera hem till dig (i.a.f. Guteillern gör det), mot transportkostnaden så klart.

Det bästa är naturligtvis att åka dit så uppfödarna får träffa er innan köp. Det brukar uppskattas att de får ett hum om vad köparna är för personer, för de flesta uppfödarna är väldigt måna om att valparna kommer till bra och engagerade hem så de inte blir omplaceringsillrar efter ett par veckor.

Billigt boende om ni åker till Gotland

PoNiHeWzTeN
0

Haha, jaha! :D

Hans iller var sååå söt! :D

Bogey
0

Denna uppfödare har fortfarande valpar kvar.

Faxlin
0

#16: Det berömmet tackar både jag sonen och Ambra för :-)

Audiatur et altera pars