Frågor om Kastration
Så nu har bollarna på min lilla päls "trillat ner" ska ringa veterinären imorgon ochbeställa kastrerings tid. Kommer han att lukta mindre när jag har kastrerat honom? Är det något speciellt jag ska tänka på före/efter kastration? :)

Framförallt luktar hans kiss mindre sen. Men även illern.
Det kan vara en ide att första dagarna att inta ha sand i toalådan (om du brukar ha det), annars kan det fastna i såret. Normalt brukar veterinärer ge med ett papper med instruktioner efter ingreppet.
- Hur gammal är din iller??? (kastrering tidigast 6 månader)
Jag har än så länge kastrerat 2 av mina illrar och jag väntade tills 8 och 9 månder innan jag lät de bli kastrerade. För ju tidigare man tar de desto större chans att de blir mindre. (stämmer inte i alla fall)
Mina var inte ens brunstiga vid 8 & 9 månader.
Har även en valp som i dagsläget är 6 1/2 månad. Har inga planer på och låta kastrera honom än. Utan vi väntar så länge vi kan och han inte blir jobbig för resten av illrarna.
- Det brukar ta ett tag innan lukten försvinner.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Blir kastrerade hanar alltså vanligtvis mindre än okastrerade (även honor?)?
Med typ katter blir det ju ganska ofta tvärt om, att de blir större (läs; tjockare) efter kastraktion eftersom de blir lugnare och kanske inte lika intresserade att ränna ute hela tiden. Vad beror det då på att kastrerade illrar blir mindre? Är det för att de kanske inte har växt helt klart innan sex månader? Kommer alltså tillväxthormonerna från könsdelarna?
Sen har jag också hört att det finns en LAG om att man måste vänta minst sex månader med att kastrera sin iller. Är detta någon regel från jordbruksverket eller är det en lag som står med i Sverieges Rikes Lag?
Men om det nu finns en lag som säger detta och man har en hona som kanske börjar förbrunsta, vad gör man då? Ska man kastrera henne ändå eftersom hon löper en risk att bli väldigt sjuk och kanske till och med dö? Eller ska man vänta och ge p-spruta (som jag har förstått att de kan bli väldigt sjuka av också)?
Det känns som att det här med kastraktioner ger upphov till en massa dilemmor!
Jag pöttar den här för det vore himla bra att få svar av er som vet 
Det finns ingen lag i sverige som säger att du måste kastrera en iller vid 6 mån. Det finns väldigt få lagar som rör iller överhuvdtaget och så vitt jag vet är den enda lagen om storleken på minsta tillåtna bur/yta.
Att man bör vänta med kastration tills illern är MINST 6 mån är en rekomdentation från folk i iller världen…Man brukar säga tt illern är fullvuxen vid den åldern, men personligen anser jag att man kan vänta lite längre..
Att en kastrerad hane blir mindre ha med hormoner att göra…som du säger kommer tillväxt hormonerna från könsdelar. Bla så minskar testosteron produktionen, och många hanar verkar "krympa ihop" efter kastrereing. Men många säger att ju senare man kastrererar illern destå mindre sjunker den ihop.
#0 du ska tänka på att inte låta din iller fasta längre än 4-6 timmar innan den ska sövas. många veterinärer tror att illern och katten ska fasta lika lång tid och säger därför till illerägaren att fasta illern i 8-10 timmar, men det är alltså inte bra att låta illern vara utan mat i längre än 6 timmar då det bara tar 3-4 timmar för maten att passera.
Visst luktar illern mindre efter en kastrering men det kan ta några vackor innan man märker någon skillnad. har man möjlighet tycker jag helt klart att man ska låta illern gå okastrerad åtminstone tills den går i brunst. Mina två första illrar var väl ca 8-9 månader när jag kastrerade dom men min senaste, trion, var bara 5,5 månad när bollarna fick ryka på honom. Han var mycket jobbig mot pegasus och så lämnade han små pölar både här och där och min pojkvän klagade ständigt på den starka lukten. Nu är det betydligt bättre, men som sagt, har man möjlighet att vänta kan man gott göra det!
Sajtvärd på Iller.ifokus

En liten fråga…
Pucco var ca:6 månader i mitten av december. Några kulor har inte ramlat ner, men visst luktar han ibland. Nu är frågan…vad ska man gå efter…Ålder/Kulorna eller Lukten? Lite svårt att greppa det, när är det dags att kasterera??? Har fått för mig att kulorna måste ha ramlat ner iallafall….eller?
Hoppas ni inte tycker jag är jobbig, men vi är lite osäkra på när det är dags…
Beteendet! Så länge ni står ut med honom ska ni inte kastrera honom tycker jag! Desto längre ni väntar, desto bättre för honom.
# 7 Det är lättare att kastrera om kulorna har ramlat ner. Det blir ett mindre ingrepp då. Ibland kan det hända att bara en kula ramlar ner och då får veterinären ta den andra där den ligger.
Min första iller kastrerades innan 6 mån, enligt den veterinären så kunde man kastrera när illern gått i brunst. Åldern spelade ingen roll om bara illern gått i brunst. Detta var iof för 9 år sedan så det kanske finns andra mått nu. Min andra haniller kastrerades vid 7 månader. Då hade han blivit brunstig.
Sara
precis, gå i första hand efter kulorna och om ni står ut med lukten och/eller hans beteende. Funkar det för er så skadar det inte att ha honom okastrerad så länge som möjligt!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack snälla Ni för svaren! Nu har vi fått mer kött på benen och vet vad vi ska gå efter.