sälja?
Hej alla glada illervänner!
Det verkar som att jag måste sälja mina 2 ögonstenar eftersom jag inte har tid och eftersom vi ska flytta och har en hel del att göra med det just nu. Det som jag nu undrar är vad kan man ta för pris för dem och sen har jag en fundering kring det som jag tycker känns svårast och det är om jag ska sälja dem tillsammans eller om jag ska sälja dem var för sig.
Problemet för dem har ju varit att de inte riktigt har hittat till varandra och jag vet inte om de kommer att trivas bättre om de får komma till nya hem var för sig. Vad tycker ni?
Är de inte vänner så bryr de sig nog inte om de flyttar till olika hem. Däremot kan de bli väldigt sammansvettsande om det flyttar tillsamman till ett okänt ställe.
Lagom pris för en omplacering är kanske 500:- st. Har du dyra tillbehör som lekbur osv så kan du sälja dessa enskilt.
Sara
Det beror helt på hur gamla dom är vilket pris du bör ta, viktigast tycker jag att dom kommer till ett bra hem, om du haft dem länge och illrarna inte kommer överens så är det kanske bäst att låta dem komma till olika.
Som mest har jag betalat 500kr för en omplaceringsiller.
Jag har även betalat mindre oxå.
Men mer än 500 skulle jag aldrig ge för omplaceringar. Tycker det är bättre att dem hamnar i ett bra hem än att folk tjänar en massa pengar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
# 3 Självklart kan man ta mindre eller inget alls för dem men max 500:- håller jag med om. Skrev lite otydligt.
Sara
Jag hade inte tagit nått alls hehe.
Det beror ju på hur mycket tillbehör som medföljer; filtar, skålar, resebur, lådor, selar, försäkring etc. Dessa kan ju vara värda betydligt mer än 500kr tillsammans.
Mjae, vill du sälja så kan du gott be om några tusenlappar. Men vill du omplacera så håller jag med alla ovan, en 500kr är en lagom symbolisksumma :)
Alla tillbehör som inte är hjärtevän med djuren (favoritsovplatser, selen etc) kan du sälja separat.
#6 Men personen som tar emot dom kanske bara vill ha djuren?
Känns dumt om man ska bli tvingad att köpa tillbehören för att få dom små hem till sig :)
Vad är skillnaden på att sälja och omplacera?
#8 Ja, säljer gör du i vinstsyfte :)
Omplacera är det mer en gåva till det rätta hemmet. Så skulle jag nog uttrycka mig,.
Skulle jag tex sälja mina illrar, så skulle jag kunna räkna med att få in några tusen.
Men jag skulle hellre "skänka" dom till rätt hem för en symbolisk summa. Sen om alla 5 hamnade i samma hem så skulle jag inte få för mig att ta 500kr för varje iller :)
hellre att det nya hemmet kan erbjuda kärlek och leksaker än att betala mig en massa pengar.
#9: Jaha, då fattar jag. Men förhoppningsvis säljer väl folk inte till vem som helst. Då kan det ju bli så att man ber dom skicka bilder i det nya hemmet och så får man bild på en kappa…