Avelsfundering
Nu har jag läst så mycket om att illerstammen i Sverige är för liten, och att många illrar är besläktade. Även hur otroligt viktigt det är att ha en lång och fin stamtavla….men jag undrar då en sak:
Om det är vanligt att illrar är besläktade, man vill ha in nytt blod, samt att de illrar man avlar på är dem med stamtavla. Då kunde det kanske va bra att ta in en iller med kort stamtavla, typ där man känner till bara föräldrarna och var de kommer ifrån, och korsa med en iller med längre stam. Eftersom ifall den ena inte har lång stamtavla så kan de ju inte va släkt för då hade den andra åxå haft det. Man ser ju om föräldrarnamnen till denna kommer upp i den långas stamtavl eller inte!
Så länge du vet att föräldrarna till den är friska och att det blivit fina friska kullar av dem så borde ju detta va ett sätt att riskfritt kunna para en iller med mkt kort stamtavla! Eller tänker jag fel? Förstår ni hur jag tänker? :P
Som jag har förstått det vill man inte avla på korta stamtavlor för att det kan finnas exempelvis mormor eller mormorsmor eller nått liknande i båda stamtavlorna.
Sara

Nackdelen är att den iller med kort stamtavlas mormor/morfar el. farmor/farfar kan ju finnas med i stamtavlan hos den illern med lång stamtavla utan att man då vet om det och så får man inavel i alla fall. Och inavel klarar man sig bra tan faktiskt.
Så det blir en dunder chansning, som åtminstone inte jag är beredd att ta.
Men detta är bara hur jag tänker i det hela. Ska bli intressant att höra hur andra tänker.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Men många gånger så finns det luckor i stamtavlan på väldigt många stamtavlor så att para den ena med den andra är aldrig riskfritt. många illrar är släkt med varandra. Stamtavlorna som finns är i regel faktiskt inte speciellt långa och många avlar på illrar utan tavla så det är väl beprövat med kort+ lång tavla.. Man kan aldrig vara säker på att en iller utan tavla inte är besläktad med den som har tavla då väldigt många tavlor även verkar försvinna på vägen… åtminstone har jag fått den uppfattningen emellanåt..
Det är jättesvårt för uppfödarna i sverige och leta bra material till sin avel.
Det som är lite skumt, tycker jag, är att det används väldigt mycket "farmar" illrar till avel som ej säljs med kontrakt eller stamtavla. I bästa fall får du veta föräldrarnas namn. Sen kan vem som helst fortsätta aveln på avkommorna och om man räknar med att dom små farmerna får mellan 20-30 valpar per år så kan man lätt förstå hur många som säkerligen går till avel utan någon som helst släktforskning.. gled nog iväg lite här, men jag hoppas du förstår lite vad jag menar iaf! =)
Det är jättebra tycker jag att folk blir lite engareade och tänker lite på tamillerns situation här i sverige!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Alla illrar har långa stamtavlor..faktikst flera hundra led minst..det e bara det att ingen har tänkt på att skriva ner det. Så man kan aldrig dra slutsatsen att bara för att en iller har en kort stamtavla och en har en lång kommer de inte vara släkt.

Åsa: Det jag tänkte va att om föräldrarna till illern m kort tavla inte har stamtavla så lär inte mor- eller farföräldrarna heller ha någon, eftersom en stamtavla är nåt man bevarar om den finns. Och då lär ju inte dessa dyka upp i den andras stamtavla heller.
Jag skulle heller inte vilja avla på en iller man inte vet NÅGOT om alls, men om man vet föräldrarna och att dessa fått stora fina kullar så kunde det kanske gå bra.

#5: Fast nackdelen är att även om de inte har tavla så kan deras mor/far föräldrar ha det. Inte första gången tavlor tappas bort och valpar säljs utan tyvärr. Räcker med ett par omplaceringar så kan tavlan vara borta.
Audiatur et altera pars
Men bara för att stamtavlan inte finns så kan ju illrarna vara släkt.
Sara
Usch vad svårt det låter att avla.

Ja du har rätt Åsa, jag räknade inte med att stamtavlorna tappas bort…trodde inte det va så vanligt.
Sara, hur menar du? Har du läst mina och de andras inlägg? Det e klart att de kan va släkt om inte nån av dem har s.tavla, eller om man inte vet föräldrarna och variffrån de kommer men det kanske inte va det du menade? :P
#9 jag syftade inte på ditt eller de andras inlägg…utan bara kommenterade gennerellt ;) Men som sagt, att en iller har kort eller ingen stamtavla beror på människan, som ofta är den felande länken i dessa sammanhang ;)

#10: Tror hon menade den andra sara. hihi
Audiatur et altera pars
finns nog de som medvetet kortar av stamtavlorna för att dölja vad som finns bakom. Det enda man kan göra är att fortsätta att framföra hur viktigt det är med så välutvecklade stamtavlor som möjligt och sedan hoppas att så många uppfödare som möjligt förstår hur viktigt det är. Ett stort problem är att det finns många uppfödare som inte "syns" dvs de som inte är aktiva i "illervärlden". Självklart kan de också vara seriösa men de får inte samma information som de som besöker internet-forum mm. Det finns uppfödare som väljer att köpa hos dessa uppfödare utan stamtavlor och chansar på att de hittar nytt blod men jag tror inte det är rätt väg att gå.
# 9 Japp, jag har läst men nånstans så kopplade hjärnan fel för nu när jag läste igen så läste jag annorlunda. Sorry, mitt misstag! 

Sara

Kul med alla svar! Tack :o)