Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1205 ggr
[Asta]
0

Långhårig iller?

Vill bara fråga alla illerkunnare. Finns det långhåriga illrar? Jag såg nämligen ett djur i vår trädgård som var väldigt likt en iller, men hade längre päls än vad jag sett på illrar. Det gick ganska snabbt, men den hade samma kroppstyp och ett liknande rörelsemönst. Och att det var ett rovdjur var också skatorna överens om för de skrek för fullt. (vi har alltid koll på katter och andra rovdjur i vårt kvarter, vi har nämligen skator som sätter igång och att låta såfort de kommer i närheten)

LinaN
0

Finns angoraillrar. de är fluffiga. men dock är det en genetisk defekt. Lämnar resten åt proffsen på genetik och uppfödning till att förklara varför annars rör jag nog bara ihopa det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

illernettan
0

Jag tänker inte gå in på genetiken då jag inte är så duktig på den. För mig är "defekterna" ett kännetecken på angoran. Men den diskussionen behöver vi inte ta här Glad.

Visst finns det angoraillrar. Tyvärr är dom inte så vanliga längre i Sverige. Däremot finns det mer i Danmark.

En angora har längre päls, ingen underull, dubbla nosvingar, hår på och i näsan. Min Grizzlie hade så lång vinterpäls att det blev mittbena på ryggen. Min Allie har inte riktigt så lång päls men det syns att hon är angora. Tyvärr har jag ingen bild att visa men gå in under tråden Fluff-besöket. Där finns det bilder på en albino angora.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

UlrikaD
0

Det är dock knappast troligt att det springer angora-illrar lösa i folks trädgårdar.

JossanH
0

Illrar får ju lite längre päls under vintern som blir fluffigare. Som sagt, låter ganska så otroligt om det är en angora som springer runt i er trädgård om ingen satt upp lappar etc att deras iller är försvunnen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Har du sett den mer än en gång ? Kanske nån som är illerkunnig kan gå ut o leta men det kanske är en mink du såg ?

UlrikaD
0

Minkar har kort, slät och tät päls. Inte långhåriga alls.

Loveferrets
0

#6, sorry, hade jag glömt.

[Asta]
0

Min fundering var att det kanske var någons husdjur som hade rymt. Det kan säkert finnas lappar, men vi handlar nästan aldrig i närbutiken här så de kan jag ha missat i så fall.

Jag funderade på en mink också, men såg just det om pälsen när jag slog upp den på nätet. Funderade på om den hade vinterpäls, men det stod inte något sådant om Minken. Den var rätt i färgen annars, som en mink alltså, men just att den var så burrig i pälsen. Först när jag bara såg en glimt trodde jag först det var en ekorre, men sedan när den sprang ifrån mig så såg jag att det definitivt inte var en ekorre. Tyvärr har jag inte sett den någon mer gång, jag har försökt strirra intensivt.

Jag blev mest så himla nyfiken på vad det kan ha varit, men jag får kanske leva vidare med det som ett mysterium!

Aviendha
0

#8 Minkens päls tätas bara till vintern, den blir alltå inte längre. Faktum är att Minken har en aning kortare och mycket klansigare päls än en iller. Dessutom är de helfärgade, alltså de har sama färg på täckhår och underull, däremot finns de i alla möjliga olika färger och teckningar.

[Asta]
0

jag får förmodligen fortsätta undra helt enkelt. Jag räddade i alla fall en fågel på kuppen. Åtminstone tror jag det för det flög iväg en fågel samtidigt som djuret sprang iväg.