Virus i Norge.
Mer info här.
De funkade inte, dumma länk hehe

Den fungerar när jag trycker på den.
Konstigt ..

Fungerade inte på första försöket för mig heller men nu gjorde den det.
Ja nu funka den efter 4 försöket hihi.
men oj! hoppas det inte blir mer än detta!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ehrm, det är ingen som kan översätta eller iaf berätta lite i det stora hela vad det här är? Jag kanske är den ända som inte förstår vad det står men då får det vara så.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Vet inte om det var själva inlägget på norska du inte förstod eller den bifogade pdf-filen på engelska? Men pdf-filen är väldigt lång och teknisk så den sätter jag mig inte och översätter, men så här står det i sammandrag på det norska forumet iallafall:
Det har förekommit ett fall av Ferret infectious peritonitis (FIP) i Norge. (virus) Det är ett Corona virus som är en korsning mellan två olika virus, Ferret infectious peritonitis og Feline infectious peritonitis (funnet i katter).
De vet ännu ingenting om inkubationstid eller var viruset har kommit ifrån. Än så länge har inga fler blivit sjuka. Men innan de vet mer vill de varna för att det KAN vara någonting som lätt kan smitta.
Några av tecknen på viruset är diarré, uttorkning och avmagring. De ber en hålla utkik efter sådana saker och allmäntillståndet på ens iller.
Den 17 kommer de att ha ett möte med veterinären som obducerat illern och förhoppningsvis får de veta mer då.
Det har funnits ca 50 fall av FIP i USA sedan 1 april 2008.

Det här låter mycket bekant… Den finska illerpopulationen har drabbats av ett väldigt smittosamt magsjuka sedan början av året 2008. Det är redan tiotals illrar som har haft denna sjukodom och ingen har ännu hittat på en lösning till den. Det finns redan några dödsfall, men de flesta illrar har frisknat till med en antibiotika kur eller med hemvård (mjölksyrebakterier och "recovery" foder). Vi vet inte vad det är för en sjukdom, men vi har en stark känsla at det kan vara fråga om ECE (Epizootic Catarrhal Entiritis). Tecken på sjukdomen är diarré, kräkning (i några fall), dålig aptit, torkning och avmagring. Mera info om ECE hittar ni bakom länken…
Oppdateringer om viruset:
Någon som vet nått om hur mötet slutade den 17:e?? Skulle vara intressant att veta, speciellt om inkubationstider, och hur pass smittsamt det är. Är diarén blodig och hur ser uppkastningen ut, sådan grejer intresserar mig att vet. Speciellt om jag ska åka upp till Norge till våren och då ev ha med ett par av mina illrar, och då jag har 6 illrar så vill jag deffenitivt inte ha in denna sjukdom bland mina hjärtegull.
Jag tycker detta smittsamma virus låter väldigt likt det virus vi tampades ordentligt med i Sverige för några år sedan. Den sk "magsjukan" eller "den gröna magsjukan". Illrar blev mycket sjuka och en del illrar fick äta specialmat/specialfoder i flera veckor efter att den värsta perioden med störst symptom var över. Det talades om ett coronavirus. Ett virus som många länge valde att förneka… Speciellt i tex Norge och Danmark verkade denna magsjuka "inte finnas" det talades bara om stressmagar efter att illrar blivit dåliga i samband med träffar..
Kan det vara en ny muterad variant av det kanske?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Här är en link til NIF sitt forum:
http://www.ilder.no/forum/viewtopic.php?f=12&t=8219
Jag tycker att man skal tänka sig noga om för man åker på utställning i Norge sedan vi inte har mera konkreta fakta om hur detta viruset smittar och hur många djur som eventuelt kan bära på viruset.
Detta är inte detsamma som "gröna magsjukan" Man har haft den här i Norge och det var flera djur som fick den men som blev friska. När man slutade att ha öppna lekhagar och mycket sosial kontakt mellan djur på utställningarna blev det mycket mindre tillfällen av denna magsjukan.
Hälsningar från en svensk ilderägare i Norge!
Vil bare gjøre en ting helt klart: Det finnes flere hundre forskjellige coronavirus. Dette er en felles betegnelse på en mengde ulike virus. Alt fra snille varianter til dette nye meget aggrasive viruset, som viser seg å IKKE ha noe som helst med FIP å gjøre. Siden 2008 har man oppdaget 50 tilfeller i USA. Viruset kan på ingen måte behandles og er 100% dødelig.
Selv skal jeg ikke på Viking Ildern. Har blitt utestengt fordi mine ildere mistenkes å ha blitt utsatt for smitte. Dette er IKKE tilfelle, men på grunn av risikoen er det helt i orden for meg å være utestengt.
Symptomer er løs mage, slapphet, avmagring, dehydrering osv. Det som i realiteten skjer er at indre organer blir angrepet og smuldrer bort. Dette skjer mens ildern fremdeles er i live.
Mitt råd til dere svensker er: Hold ilderne deres unna Norge til man vet mere om dette viruset. Inkubasjonstiden er fra 14 dager til et år eller kanskje også lengre.
#14 Hoppas folk tar sitt personliga ansvar och håller sig borta illerträffar och utställningar om de har illrar som på något vis har kommit i kontakt med smittan. bra info!
Sajtvärd på Iller.ifokus