Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 801 ggr
mandariiin
2009-09-25 00:50
0

Sjukling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon blir det en vända till Mälarens Smådjursklinik….. igen.

Förra gången (juni -09) var det Lyssa som opererades för insulinom och binjuretumör. Hon är för övrigt fultl frisk i dagsläget och njuter för fullt utav livet.

Denna gång är det Dealen, min älskade tjockis.

Blir 5 år i december. Han har alltid vart rund om magen, men senaste tiden så har magen fått en konstig form. Man kan tydligare se hans ryggrad, och magen hänger mest undertill. Och nu senaste dagarna så har han blivit helt uppblåst, så det känns som om att han har en ballong i magen. Han har inte vart lika pigg och igång, även om han är uppe lite då & då för att jaga tjejerna. Dealen äter, dricker och bajsar som han ska.

Men magkänslan säger att något är fel….

Han ska vara där kl 8 imorgon. Marianne har bokat in tid för operation. Så vi får se vad hon säger när hon verkligen träffar killen.

Ska passa på att ta med Lyssa och Idun för vaccinering. Och recept för Stronghold är aktuellt, då dom har skabb. Misstänker att detta kan ha kommit in med Idun, som flyttade hit i augusti. Då mina behandlades för skabb i juni. Men man vet aldrig….

Fast det känns som om allt kom på en och samma gång….

Hoppas bara att det inte är något riktigt allvarligt med Dealen. *hålla tummarna*

Jätte tack till Cilla som ställer upp att följa med på morgonen, och även hämtar upp Dealen imorgon eftermiddag, då jag inte alsl har någon möjlighet till det.

Cilla, vi håller tummarna för att våra killar blir bra snart!

FerretCrow
2009-09-25 00:53
0

Håller tummarna för er imorgon =)

Aviendha
2009-09-25 00:57
0

Stackaren! Låter lite som en förstorad mjälte rent spontant, men det lär veterinär kunna konstatera, och de är riktigt bra på mälardalens smådjursklinik. Visst är det underbart med vänner som ställer upp i ur och skur! :)

Håller tummarna för Dealen.

Ceciliaolucifer
2009-09-25 01:01
0

Klart våra små ska bli bra!!! :)
Klart jag ställer upp för den lilla tjockisen.

Dnixa
2009-09-25 01:14
0

Håller tummarna här hemma! :)

Loveferrets
2009-09-25 01:18
0

Tråkigt när man måste åka in men hoppas det går bra, tur att du har vänner som kan ställa upp när det krisar. Lycka till imorron. Uppdatera gärna hur det går.

mandariiin
2009-09-27 18:00
0

kvart i 6 klev jag upp, fredag morgon. kl 07:30 stod jag och Cilla utanför vetrinären, och väntade på att dom skulle öppna kl 8.

små tjejerna blev vaccinerade iaf.

Lyssa väger 680g

Idun 780g

sen var det Dealens tur. han blev vägd, 2,03kg, klämd och kramad. sen skulel det röntgas. mjälten var enorm, cilla tyckte att han väntade trillingar. haha. och dt såg ut som han hade en hel del vätska i buken.

fick lämna kvar killen där, för operation.

strax innan kl 12 ringde marianne. operationen var klar, och dealen låg på uppvaket.

hon hade plockat bort hela mjälten, som var ca 10cm lång, och flera cm tjock!!!!! det fanns även en del fett vävnad i buken, som hon nu har skickat på prov.

dealen väger nu 1,9kg. han har ett sår på magen, men det läker fint. han är igång och äter, skiter och dricker.

känns helt underbart att få hem killen igen, utan mjälte. :)

Ceciliaolucifer
2009-09-27 19:21
0

Lilla Dealen :) blev en tummytuck! Mjälten var gigantisk men ganska fin ändå :)

nu hoppas vi på fina provsvar!

mandariiin
2009-09-27 19:26
0

*håller tummarna*

Madde
2009-09-27 19:34
0

Vad skönt att han är hemma igen. =)

Kunde Marianne ge något svar på varför mjälten var så pass stor? Är som sagt inte så insatt i alla saker som kan hända med illerns kropp.

Hoppas på det bästa med provsvaren.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sara
2009-09-27 19:38
0

Skrattande

Sara

Aviendha
2009-09-27 20:01
0

Tassar hålls!

mandariiin
2009-09-27 21:17
0

#9 hon kunde tyvärr inte komma med någon förklaring till det. men det är tydligen väldigt vanligt att illrar kan få förstorad mjälte utan anledning. i få fall kan det vara ett symptom för lymfom. därför skulel en del utav mjälten och lite fett vävnad skickas på analys. mest för säkerhets skull, men hon trodde inte att det berodde på lymfom.

Loveferrets
2009-09-27 22:29
0

Hoppas ni snart får svar från analysen, skönt att han verkar som vanligt efter operationen. Håller tummar att det ska fortsätta så.

Sarah
2009-09-28 00:08
0

Men, redan på bedömningsträffen hos Paula fick du veta att hans mjölte var kraftigt förstorad. Varför vänta så här länge???

mandariiin
2009-09-28 00:31
0

för att jag frågade då om det, varav jag fick svaret med att det brukar inte göra något. illrar kan leva i flera år med en förstorad mjälte. så jag trodde inte att det var något farligt. för jag hittade ingen info om det heller när jag sökte. dealen var fortfarande pigg och levde bra.

för övrigt så skulle jag ändå vaccinera honom nu, så det var inplanerat att göra en undersökning nu i augusti/september. sen så var det just nu som han började visa besvär.

jag har endast haft ilel ri 3 år, och har aldrig vart insatt i sjukdomar m.m. så när jag frågar iller ägare som jag vet är kunnigare än jag, och dom säger att det är ingen fara, men värt att kolla upp någon gång, då litar jag på dom. därför har jag väntat.

elinn
2009-09-28 00:40
0

Så skönt att han är hemme igen och att såret läker som det ska.

Håller alla tummar jag har för att provsvaren är normala.

Sarah
2009-09-28 00:44
0

jo visst kan de leva med det länge… opererade bort på två av mina för ngn månad sedan. tänkte mest att jag visste att du fick rekomendation då att gå till en vet och kolla.