Hur presenterar man dem?
Jag och min sambo har fått ett riktigt bra erbjudande om att hyra ett hus privat. Men vi har inte hunnit berätta att vi har illrar. Känner mig lite nervös över att berätta att jag har dem för att han kanske drar tillbaka sitt erbjudade då… Hur presentera man dem så man slipper alla fördommar om dem?
"Chaos is a friend of mine."
Ja ni måste ju säga som det är och hoppas på det bästa, berätta hur härliga dom är och att dom aldrig gör en fluga förnär
Lycka till
Fråga hur det är gällande djur för att ni har djur. Frågar dom inte vilket djurslag så har du ju heller inte ljugit. Frågar dom vad det gäller för djur så säg att du har iller men att den är helt rumsren och luktar inget… Om du nu är så att den är rumsren :)
Annars kan man dra till med att man har en stor bur till dom bara för att lugna hyresvärden..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#2att säga till värden att det är ett bur djur kan ju sedan leda till att vären får reda på att djuren ej är i buren och detta leder till vräkning. eller att värden får reda på att iller inte ska sitta i bur och manistället får en anmälan på sig =(
TS: var ärlig och berätta vad ni ha för djur och vet do inget om djuret så berätta om det. en iller luktar inte mer än en katt eller hund. lycka till =)
#3 Är illern rumsren så ser jag inget problem. Den måste väl få komma ut och röra på sig flera gånger om dagen, så varför inte säga det till hyresvärden?
Men ska jag vara helt ärlig så hade jag, som är illerägare, vara lite skeptisk till att hyra ut till illerägare själv.. Visst, om illern är rumsren. Men så många gånger jag varit hemma hos illerägare som struntar i om illrarnas bajs och kiss får ligga och fräta på golvet i en eller ett par dagar innan det plockas bort, så förstår om folk ryggar tillbaka lite.
Man kan alltid lägga upp det på ett bra vis. Hyr man ett hus kan man även säga att man har iller, men att den kommer bo mestadels ute i en stor bur, vilket också förmodligen kommer lugna en hyresvärd. Att säga halva sanningen är inte att ljuga! :)
och här finns väl flera som har sina illrar bo ute i stor gård/bur/inhägnad, så det är väl inte helt konstigt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Har ar en bra sida med tips pa nar man hyr med djur :)
Jag har aven lost mitt bostadsproblem (eller ja, sa snart tidigare hyresgast flyttar ut.. som hon skulle ha gjort i juni) genom att ha mina illrar ute nu fortiden. Har bestallt en honsgard att halla dem i, och har aven fatt klartecken att anvanda skjulet pa garden att halla dem i :)
// Amanda
# 2 Helt fel. En hyresvärd har inte rätt att vräka dig oavsätt om det är ett bur djur först och sedan inte. Så länge det inte är ett allergihus har man rätt att ha vilket djur man vill.
Sara

#6 värden har oftast sina egna regler men man bör ju kolla upp det med djuren innan man flyttar in.
Äsch, säg att du har djur och ta med lilla taxen :) Att du inte nämner illrarna betyder inte att dom inte finns. Dessutom är iller som husdjur så ovanligt så dom kommer knappast att fråga om du har iller ;)

Har nu berättat för min blivande hyresvärd och hans enda reaktion när jag sa att jag hade illrar var: Aha, är det dem som äter kräftor?
Det enda han var orolig för var att det finns väldigt mycket råttor där och att man gärna ska ha katt och undrade ifall illrar och katter gick ihop.
Så nu blir det flytt ut till skogen till ett hus från 1700-talet utan grannar som klagar och hela fyra rum för illrana att leka på!
Nice!
Sara
#9 sååå bra!! Illrar är bra på att hålla råttorna borta! Det borde ni ha sagt. För dom är duktiga råttjägare.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Åh, det gick ju bra! :) Haha, en perfekt illerlya! Stora rum och aktivering i form av möss! Det hade tom mina torrfoderdyrkande illrar gillat ;)
Paulina
hahaha underbart,,

#12, Hm är lite tveksam till om mina illrar kommer jaga råttor:P De duger knappt till flugfågare och kommer nog få panik om det kommer en läskig råtta i mot dem:D
#14 Haha, de kanske vänjer sig ;) Flugor kan ju vara svåra att se och de luktar säkert inte så spännande heller ;)
Paulina

Har varit och tittat på huset en gång till idag och la märke till en liten detalj. Det är trägolv i hela huset förutom i köket. Så antagligen blir det att de får bo där eller så får dem flytta ut i utehuset som är inrett till en studio men som numera står tom, blir bara lite jobbigt att städa där inne då det inte finns vatten. Eller får jag lägga in en plastmatta på "vinden/förådet" som är brevid sovrummet, men där lär det bli skitkallt på vintern… Hm, dax att börja fundra….
Kanske ett billigt klickgolv i hela lägenheten? Om man tar ett rum i taget så behöver det inte bli så dyrt.
Sara