Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 382 ggr
Soffi
0

Bajsar i duschen

Nu är det så att min lille kille tror att det är okej att bajsa i duschen. Lådan står ca 1 meter ifrån, men ändå går han i duschen. Vi sätter honom i lådan när han vaknar och då går allt bra. När vi tittar så går han också på lådan, men så fort vi vänder ryggen till ligger en eller flera högar i duschen. Eftersom vi alrig ser när han gör det är det svårt att säga att det är fel.

Förtsår han om vi tar med honom till duschen, visar var olyckan har hänt och fyar honom, så fort vi upptäcker det?

Alwyn
0

NEJ! Det förstår inte ett djur så gör aldrig så! Ni får istället ligga på lur och kolla då ni hör honom tassa dit, och haffa honom in action hehe.

Soffi
0

#1 okej. Då är det bara att smyga runt här hemma då. Det jobbigaste är bara att han gör det mest när vi sover. Jag vaknar ca 3-4 ggr per natt och varje gång ligger tre små högar där inne :P

JossanH
0

det bästa är att försöka förhindra dessa olyckar genom att illern själv väljer att inte längre göra dom där. Så ni får försöka vara lite kluriga och komma på vad det är som gör att han inte ska gå dit längre. ibland räcker det med att lägga en sovfilt där i några dagar eller lägga foder där så att han börjar se sitt nya toaställe som en matplats istället. Kanske hjälper det om ni ställer en liten toalett där- då kanske han iaf går på lådan.. Ni får klura lite och se vad som hjälper för just er. Fodergrejen brukar funka fint här hemma. Jag ställer en matskål, med lite foder runt, om någon får för sig att göra en "egen" toalett.. Och man ska aldrig fya ett djur i efterhand. Om ni tar med er honom in i duschen och "visar" vad han gjort kommer han inte förstå varför matte eller husse vill trycka ner hans huvud i bajs för han kommer inte koppla ihop det med att han gjort ifrån sig på fel ställe, bara bli förvirrad! och glöm inte att ge mycket beröm och kanske lite godis om varje gång ni ser att han gör rätt!

Lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Soffi
0

3# Nej, jag trodde inte heller att det skulle funka så har inte använt mig av "fya i efterhand metoden". Men jag var tvungen att fråga för att sedan utesluta metoden helt. Hm, visst kan testa med både matskål och låda. problemet är ju bara att det är i duschen och att det droppar vatten och så. Inte gott med blöt mat..

tog honom faktiskt på bar gärning bara för 10 minuter sedan och kunde säga ifrån då.

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 hehe, ja din kille har valt toalett med omsorg haha! Tänkte på det också.. hur i hela ska ni kunna ha torra grejer där!

kanske det funkar att sätta din en stor plaskbalja??

Sajtvärd på Iller.ifokus

hannis
0

Jag har också en duschbajsare här hemma. Hon älskar att göra sina behov där av någon konstig anledning. Men för oss gör det inte så mycket för hon är bara i badrummet i bland, när vi är där. Så om hon ska gå utanför lådan någonstans i huset så tycker jag ändå att hon valt ett ganska bra ställe :).
Förstår dock att det är lite retligt för er om det finns en låda väldigt nära. Jag tycker du fått bra tips redan så testa dom!

Soffi
0

Har testat att lägga en handduk över duschgolvet och dragit för draperiet, än det har funkat än så länge.(vilket är en timme eller så)

[QueenTizzan]
0

Mina gör också i duchen.
Men jag bryr mig inte ens lite.
De är bara att spola bort.
Men de e jag de :P

[tiiia]
0

Ett tips kan ju vara att ställa hans låda i duschen där han brukar gå och när ni ska duscha så tar ni helt enkelt bort lådan och ställer sedan tillbaka den på samma plats. För huvudsaken är ju endå att han går på lådan. inte vart lådan står :)

Illern
0

Min ena iller gjorde det bara i låda och i duschen, o ja va ganska nöjd me de, om ja hade börjat plåga honom med att bara göra de i lådan så va ja rädd att han skulle "hämnas" hehehe o göra de på nått mycket sämre ställe…. så för mig va duschen perfekt…. fram me handtaget o spola ner skiten…. rent o snyggt…

Soffi
0

Jo, men jag är rädd att han ska börja tro att det är okej att låta bli lådan helt. Han har redan börjat bajsa utanför kylskåpet också.. Jag hade inga problem med duschen först, som sagt, det är lätt att spola ner. Men när det hela tiden ligger en hög där? Jag säger inte att det är det största problemet i världen, men det hade vart skönt att slippa.

Lotta_A
0

Ja. Han valde ju ett ganska bra ställe måste jag säga :) I duschen är det ju i alla fall superenkelt att göra rent. Värre vore det om han valt hörnet läääängst in under sängen där man inte kommer åt. :P