Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 860 ggr
JossanH
0

Silver+ pastell= sant?

Läste en tråd inne på nattsudd.ifokus där det kom upp en teori om att en silverhona borde paras med en pastellhane för att ge bästa resultat hälsomässigt.
Någon som har några forskningsresultat på detta eller har egna teorier om att detta skulle stämma/inte stämma så skriv gärna er mening här.

Här är länken till tråden (inlägg #234, #256, #257):

http://nattsudd.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ec0c5c9a-08c7-4b1b-bcb3-35fa46526a64&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Vad jag har hört så är engelsmän lite hariga när det gäller sånt där med färger.. bland anantska tydligen tåv silverillrar ge nervös eller om det var aggressiv avkomma. Och nej, det har jag ingen källa på=)

Musiken
0

Jag har ocksa hort att silver + silver ger aggressiv avkomma ifran folk har i England (fick en hel del "skit" nar jag presenterade Nisse pa ett forum och sa att han var fran en silverhane). Har dock ingen vetenskaplig kalla pa det, och om jag ska vara arlig sa har jag aldrig satt mig in i pastell alls.

ferretgirl
0

Min Tiffanie har både silvertomte som blev parad med en pastelltomte bakåt. Och snällare iller än Tiffanie och för den delen hennes dotter Agnez finns inte, ingen av dom har visat sig vara nervösa eller aggresiva på något vis alls.

JossanH
0

Detta skulle alltså inte gälla temperament utan hälsan. Spännade att höra vad olika engelsmän har sagt och tyckt. Tror ni detta stämmer eller är det förlegade "kunskaper" på samma vis som att man trodde att om man parar en viltfärgad med albino så får man pastell?

Sedan finns det ju 2 olika verisioner av silver. Det finns silver som föds silver och och så finns det "silver" som egentligen är en roan av tex viltfärgad eller pastell. Detta kan väl omöjligt vara samma gen. En roan är en iller som föds med en full färg men bleknar till silver.
Dexter är ett exempel på roan. Han har gått från mörkt pastell till ljus silver, nästan vit.

#3 Antar att detta i inlägg #0 gäller första generation från silver+ pastell. och som sagt ovan, det ska alltså tydligen gälla hälsa och inte temperament. Har förövrigt träffat helt fantastiska illrar som haft både viltfärgat, albino och pastell som föräldrar. Både tecknade och otecknade.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Mina illrar som kommer efter denna kombination är friska, har aldrig varit till veterinären med dom mer än deras årliga sprutor och kontroller. Och äldsta släkingen i denna kombination blev mig veterligen ca 10 år gamal och dog av åldern ingen sjukdom. Och Tiffanie själv är nu dryga 6 år och är fortfarnde frisk.

JossanH
0

#5 Så det var en iller efter silver + pastell kombinationen som blev 10 år annars är ju det inte av intresse för denna tråden.. Och antar att den är obducerad för att fastställa att den dog av ålderdom och förövrigt var helt frisk?

Det finns nya inlägg i tråden nu som det är länkat till i första inlägget!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här kommer ett inlägg från Sarae som jag fått lov att klistra in från nattsudd.ifokus:

Nu har jag nystat lite. Och det verkar som att i england så handlar detta om bevarande utav färg. parar man en silver med en viltfärgad, så är det störst chans för fler viltfärgade valpar då viltfärgat är dominant. Därför, om man vill bevara silver, så rekommenderar de att para med en pastell, eller möjligen en albino, just för att färgutslaget kommer att bli flest silver. De rekommenderas även av vissa att mörkt viltfärgat ska paras med albino, just för att bevara den mörka färgen, vilket säger sig själv: helt befängt. Vilka färger som slår igenom hänger ju på vad som finns i släkten helt enkelt, och vilka färger som är recessiva respektive dominanta. Anledningen till att silve x silver parningar inte rekommenderas är ju främst i följande engelska uppfödare att de ger aggressiva illrar (suck), men främsta orsaken är att det ökar risken för NTD i kullen. Så med andra ord: pastell x silver parning handlar om färgbevarande. och då bevarande utav silver färgen. Fast man kan ju argumentera att det är av hälsomässiga skäl man väljer pastel, istället för silver, eftersom risken får NTD då teoretiskt minskar. Men är man inte intresserad utav en speciell färg, kan man således välja en sund viltfärgad, pastell eller albino att para med, och således ev. undvika ntd.

Så än så länge finns det lite information om varför detta skulle gynna illrarna hälsomässigt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alex
0

Jag kan ingenting om genetik eller nåt större om färger gällande illrar, men kan det inte i grunden ha något med genbanken att göra? Som exempel om det krävts en del "inavel" eller åtminstone "hård avel" för att få fram vissa färger, och att kanske pastell och silver ligger såpass "långt ifrån" varandra genetiskt, så att genom att para ihop dessa färger så blir det så liten inavel som möjligt? Eller något i den stilen…

Och ja, jag vet att man självklart ser till stamtavlan, men det kan ju vara något gammalt som ligger kvar liksom… Men som sagt, bara en tanke, jag har ingen kunskap om illergenetik. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JossanH
0

#8 jag tycker verkligen det kännts som att de ljusa färgerna ligger närmre varandra från början. läser man i stamtavlor är det ofta många blandningar av ljusa färger (pastell, silver, albino och DEW) som är mycket avlade på i linjer där det förekommer tex mycket silver.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alex
0

#9 Ja okej, då stryker vi den teorin. Tungan ute

Men det kan inte vara någon defekt gen som finns hos många silverillrar, så att om man parar två silver så ökar risken för att få en dubbel gen och därmed en iller med defekt? Fast det känns ju som att det vore känt om det var så…

Men i så fall så är det liksom det bästa sättet att få friska silverillrar, om nu pastell ökar chansen för silverfärgen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

HannaM
0

#10 Fast om två silvrar ger dålig avkomma skulle du ju lika gärna kunna para med en viltfärgad eller albino som en pastell=)

Alex
0

#11 Jo, men just därför kanske det är för att bevara både silverfärgen samt ge friska illrar. Få friska silvrar helt enkelt. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

sarae
0

#12 riktigt så lätt är det inte.. tecknade illrar har teoretiskt en högre risk för sjukdomar oavsett om de har en pastell förälder eller inte. I övrigt ger jag inte mycket för de flesta engelsmänns kunskap om avel. de har helt olika syften och inriktningar med sin avel. Många påstår att engelska illrar är friskare, men om man ser till omständigheterna runt om kring kan man förstå det påståeendet. De flesta illrar i Uk hålls utomhus dygnet runt (alltså naturligt just och temperatur vilket minkar bla risken för binjuretumörer), de flesta utfodrar helt naturligt (mindre risk för insulinom), dessutom, illrar har inte samma värde som hos oss, alltså tas de sällan till veterinären när de blir sjuka. Alltså är mörkertalet på illrar som dör i sjukdomar väldigt högt. Eftersom de inte heller har samma relation till sina djur som vi så missar väldigt många att de även har döva illrar, och fancy illrar paras hej vilt. Hälsa är inte en jätte prioritet, eftersom de har ett så stort överskott på illrar. En iller i uk kostar mellan 1 till 50 pund…. (om man inte köper från de få som avlar på tyska och holländska fancy och angora importer, då kostar de betydligt mer) de flesta försöker desperat bli av med sina illrar på tex marknader, men det är svårt och tusentals illrar dumpas vare år på shelters. Långsiktig avel för sunda illrar är inte så prioriterat.

Alex
0

#13 Attans då, jag som tyckte jag hade så bra teorier. Tungan ute

Nej, men det låter väl ganska logiskt det du skriver.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

JossanH
0

#14 fast helt fel hade du ju inte ändå :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alex
0

#15 Jag kan erkänna att det var rena gissningar utifrån sånt jag kan om hästgenetik… Foten i munnen

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Aviendha
0

#16 Tycker du gör bra ifrån dig Alex! Ibland kan man ju snava över en intressant synvinkel från någon oinsatt på just iller ;)

Alex
0

#17 Haha tack. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport