Illers tänder
Hej! Jag håller på att skriva ett skolarbete om djurs tänder, men jag hittar nästan ingenting om illrar. Det enda jag hittar är typ hur många tänder de har. Någon som har mer information eller länkar om tänder? OBS! Det måste finnas tillförlitliga källor till informationen.
Hur ingående info behöver du?
på scholar.google.com kan du söka efter vetenskapliga artiklar, allt som kommer upp är ju inte bra material iofs, men det finns en hel del bra med, sen så är det ju som så att man kanske inte kommer åt allt utan att betala för det men kanske kan du ha tur?
på "ferret teeth" fanns en uppsjö, men i stil med vetenskapliga studier så handlade det mycket om skillnader i pulpa, kronform, emalj och liknande.
Paulina
Jag vill ha information om tandens anatomi och fysiologi. Sjukdomar och skador är nästan det enda jag hittar något om, men det jag ska skriva om är hur tanden ser ut, hur den är uppbyggd, funktion osv.
Hm, borde det inte vara liknande de flesta rovdjurs tänder? Däggdjur skiljer sig inte så mycket emellan, och kattens tänder påminner ju om illerns i utseende och i det vilda är skillnaden (grovt sett) att katter tar större bytesdjur.
Annars kanske detta kan vara något? Jag vet inte vilket "djup" du läser på, men jag förutsatte iom din försfrågan om tillförlitliga källor att det inte är någon simplare typ av arbete så jag utgår från det jag skulle söka på helt enkelt :P
Enligt Göran Björnhags "husdjurens byggnad och funktion" (2004) så är grundprincipen för tandens uppbyggnad densamma, tandpulpa (det inre som försörjs med blodkärl), cement (rontom tandroten och email, det vi kan se. Sen är utformningen det som skiljer olika djur emellan.
Illrar har "mjölktänder" som de byter likt de flesta däggdjur. Minns inte på rak arm när de byter dem men vid några veckors ålder har jag för mig. Illerns tänder är "fasta", de växer alltså inte på det vis som gnagares gör. Eller växtätares, som långsamt skjuts fram under tiden liksom. Hurvida rovtanden är stor eller liten på iller kan jag inte svara på. Kikade just i munnen på en ifall minnet svek, men jag är så osäker på huruvida första tanden ens kan räknas som en molar eller inte. Men eftersom katten och hunden har, och illern är ett strikt rovdjur så har de rovtänder med, men storlek i jämförelse kan jag inte ge eftersom jag inte minns på stående höftkula hur en hund/katt ser ut i munnen. Men det borde du kunna googla och hitta med, jaghar inte tiden för jag borde göra några rapporter ist :P
Paulina
Jo, boken "ferret medicine and surgery" innehåller referenser och kan därför kallas för tillförlitlig, mer än många andra böcker iaf, och de hade några sidor om tänder som kan vara värda att kika på. Däremot vet jag inte riktigt hur du ska få tag på den om du inte har den redan :P
Vid 7v har de fått sina permanenta gaddar iaf, om jag inte läste helt galet.
Paulina