Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 433 ggr
torchi
2009-09-23 12:46
0

Motion och hälsa

Känner någon till någon forskning gjord på sambandet mellan motion och hälsa hos iller? Vi människor får ju oftare cancer, diabetes etc om vi inte rör på oss tillräckligt. Gäller samma för iller? Illrar rör ju sig mycket på eget initiativ, men jag märker ändå stor skillnad på deras kroppsform och humör i perioder då jag går ut på långpromenader varje dag och då jag inte gör det. Jag misstänker att generna är det mest avgörande ändå.

ferretgirl
2009-09-23 12:59
0

Jag känner inte till någon sådan forskning, men som du själv säger, så mår vi bäst när vi rör på oss. Detta gäller säkert även för illrarna. Själv försöker jag också gå långa promenader med några av mina (inte alla av dom gillar att vara ute), oftast så tar jag med mig Kahn, Nanooq och Miller då dessa gillar att vara ute. Men just nu kommer inte dom ut då jag sträckte mig i lördags och får hoppa på kryckor ett tag till, men jag hoppas kunna börja gå ut igen antingen till helgen eller iallafall i början av nästa vecka.

Aviendha
2009-09-23 13:38
0

Just hur kopplingen mellan sjukdomar och motionens vara eller icke vara hittade jag inget om, men jag gjorde knappast en grundlig sökning heller. (ett tips är att använda scholar.google.com, man kanske inte kan läsa allt som komer upp men det är et sätt att söka vetenskaplig litteratus iaf)

Men indirekt så kan jag inte tänka mig annat än att det har betydelse. En iller som inte motionerar alls får en sämre hälsa och då kanske den är mer mottaglig för diverse sjukdomar eftersom immunförsvaret inte är på topp.

Det kan givetvis skilja arter emellan, men däggdjur brukar generellt vara väldigt lika på de stora punkterna, och vi alla vet att om man inte motionerar så man har en bra fysik så får det konsekvenser, det gäller oss, häst, hund, ko och en massa andra djur, så varför inte iller? Sen om det är kopplat specifikt till ex. insulinom eller så kan jag inte svara på, men jag tvivlar inte på att det finns en indirekt koppling som sagt.

torchi
2009-09-23 15:52
0

Ja det skiljer ju i hur pigg man är på att motionera, precis som mellan olika människor. Jag tänkte om det kanske var så att illrar rör på sig tillräckligt mycket ändå (för att ha påverkan på hälsan) när de är inne och leker, vilket inte gäller för t.ex hund.

Frisk luft är säkert också en påverkande faktor. Burton sover fortfarande ute nästan hela nätterna, trots att det börjar bli riktigt fuktigt och kyligt (han kan gå in och ut hur han vill). Jag är lite orolig att han ska bli förkyld, men om han väljer att vara där själv borde han ju inte frysa? Jag har tagit bort maten från uteburen så att han måste komma in och äta, för den blir så fort dålig i höstfukten. Det gör att han kommer in åtminstone en gång per natt…

JossanH
2009-09-23 16:51
0

Jag har själv startat en tråd om detta för inte allt för längesedan :)

Kanske kan läsa vad folk har spånat i den!

Sajtvärd på Iller.ifokus

torchi
2009-09-23 18:31
0

aha, vad heter den?