Funderingar kring...
Hårbollslaxativ.
Använder ni hårbollslaxativ till era illrar? Hur nödvändigt anses det vara?
Kastrering.
Kastrering kan leda till binjuresjukdom… Vilka andra metoder finns och vad väljer man?
Tandsten.
Pulver (plaque off) som förebyggande mot tandsten, tandskrapa, tuggben, daglig tandborstning eller tandstensskrapning med ultraljud. Vad finns att föredra?
Skabb.
Hur märker jag om min iller har skabb? Och skulle man kunna skölja bort skabb med bara vatten? (Då menar jag inte som en behandling utan som ett test om det skulle vara skabb eller inte)
Avmaskning.
Avmaskar man sin iller? När och hur?
Tänkte att det kunde vara lättare att samla ihop dessa små frågor i en tråd och hoppas på att jag inte gjort någe fel i det eller upprepar mig ifrån andra trådar :)
Fråga 1, Nej. Tror inte det är nödvändigt.
Fråga 2, Tror det heter kemisk kastrering ?
Fråga 3, Du märker det på att illern kliar sig mycket och det är svart, Nej man kan inte skölja bort det med vatten, det som man rekommenderar idag är stronghold,
Fråga 4, Har jag aldrig gjort.
Fråga 1: Jag har aldrig gett mina illrar något mot hårbollar. Så än så länge verkar det fungera.
Fråga 2: Man kan idag använda sig av Suprelorin. Det chippet gör att din iller går ur brunst. Kommer tyvärr inte ihåg hur länge den räcker innan man måste sätta in ett nytt chip.
Fråga 3: Det man kan göra för att förebygga Tandsten är att ge din iller Barf. Det vill säga Rå föda som tex kycklingvingar
Fråga 4: Jag har själv ett Mikroskåp som gör att jag kan kolla mina illrars öron med jämna mellanrum. Vilket jag tycker är smidigt. Sen är det ju som sagt som Loveferret skriver Stronghold som man ska ge illern mot skabben.
Fråga 5: Jag avmaskar inte mina illrar, men så äter de endast torrfoder och vi är inne ca 99% av 365 dagar på ett år. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
1. Aldrig gett. Skulle de ha problem kan paraffinolja fungera utmärkt, denna olja bör man alltid ha hemma som illerägare, den är ovärderlig ifall man skulle misstänka förstoppning. Kostar kanske 80kr på apoteket och håller lääänge.
2. Om man inte kan/vill hålla okastrerat så finns ju p-piller för honor, men det är förknippat med en rad hälsoproblem så det skulle inte jag rekomendera alls. Suprelorin används som kemisk kastrering och får din iller att gå ur brunst men utan den negativa bieffekten att hormonerna massproduceras och kan orsaka problem så som det kan göra med en "vanlig" kastrering. Chippet håller ca 2 år och efter det kan man välja om man vill sätta in ett nytt eller om man vill utföra en vanlig kastrering. Ett tredje alternativ är att kastrera, men göra det så sent som det bara går, ju tidigare kastrering, desto större risk generellt sett.
3. Kycklingvinge är perfekt mot tandsten! Även om illern går på torrfoder så kan man ju ge dem en kycklingvinge eller två i veckan, det är utmärkt tandmotion. Kruxet är ju bara att få sin iller att äta kycklingvinge, men valpar är i regel enklare att lära om man inte köper en iller som vants vid det då förstås. Plaque-off har, av vad jag hört från andra illerägare, inte haft så jättestor effekt, kanske att det blir mer lättskrapat. Att ta bort tandstenen med ultraljud är ju bra, eftersom man då får bort även tandstenen som sitter nära/under tandköttskanten, det kommer man sällan åt medskraka och detta kan leda till inflammationer. Att skrapa själv är ett alternativ, men då bör man veta vad man sysslar med så man inte skadar illern eller deras tänders emalj.
4. Sagitta har ett litet fickmikroskåp för strax under hundringen. Peta med en tops (alt, dra av kletet på topzen på ett papper) och glo. Skabbadjuren rör sig och ska synas tydligt i 30x förstoring (tror jag det var). Tyvärr dör de äcklena inte av annat än skabbmedel, och det finns en uppsjö sådana, men stronghold är det man får be om till just iller.
5. Har man en iller som vistas väldigt mycket ute och riskerar att få i sig ägg och liknande från parasiter så kan man avmaska. Jag har dock aldrig gjort det på mina, de är inneillara även om vi är ute på en del promenader :) Avmaskning på iller är inte så vanligt. Men man kan ju hålla et öga på deras bajs, har de mask så brukar man kunna se det som vita små band/segment (om det är en band/plattmask) eller i analöppningen så kan det slingra sig *ryys*
Paulina
Ska även nämna att OM man väljer att ta bort tandsten med ultraljud så måste man söva illern plus att det är väldigt dyrt. Varje gång man söver ett djur finns en risk. Så att hålla tänderna i god kondition så att detta kan undvikas är ju en fördel. Kycklingvingar är som sagt det bästa! :)
Annars tycker jag att du redan fått bra svar här ovan!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Det är en viktig grej du tar upp!
Ska man söva illern för ngt annat så kan man ju be dem ta en titt på gaddarna när den ändå är sövd, på det viset kan man ju minska antelat gånger den sövs ^^
Paulina

min iller kommer ut på långa promenader ute flera ggr. om dagen (i både skog, ute på våran åker, i trädgården m.m.) så jag fick att veta att jag skulle börja avmaska honom, och att jag skulle köpa avmaskningsmedlet Axilur(vilket jag har köpt nu)….men nu undrar jag hur mycket man egentligen ska ge….Ska man ge en iller samma dosering som en katt/kroppsvikt?
Tillägg till skabb; Jag kan nämna att Frontline vet. funkar ochså bra mot skabb. Finns receptfritt på apoteket. Dock ska man konstatera skabb via undersökning hos vet. eller själv m.h.a. fickmikroskop. Man ska inte behandla på chans eftersom klåda och gegg i öronen även kan bero på svamp.
Veterinär i Borlänge rekommenderar halv kattdos av Frontline till iller En droppe i vardera örat och resten i nacken som beskrivet i instruktion på förpackningen, tills halva pipetten är förbrukad.
Funkade klockrent på Bogey när han drog på sig skabbisar från nått av sina favoritgrävhål i våras.
Förutom Sagitta som nämns ovan säljer även Clas Ohlson ett fickmikroskop, som dock har nästan lite onödigt bra förstoring, men alla detaljerna på skabbisarna syns i.a.f. bra kan jag säga 

eller kanske lite mindre n en katt?
Min veterinär jag har här jag bor är inte så erfaren med illrar då de är ganska så ovanliga djur här, så även de var lite osäkra på hur mycket illrar tål….
(jag har köpt detta paket som liknar den på bilden i tablettförmat)
Det som står på paketet är:
"Avmaskningsmedel för hund och katt
För behandling av parasitinfektion med fullvuxna stadier och larvstadier av rundmask och bandmask hos hund och katt."
Sen ligger det ett papper i paketet där det står "Djurets vikt i kg., och Antalet tabletter per dag (1 tablett per 5kg. kroppsvikt dagligen i 3 dagar)"
Vet inte riktigt vad min iller väger just nu, men det står på pappret och början med: Från: 2-3kg kroppsvikt ska man ge ½ tablett dagligen i 3 dagar…o.s.v.
Bogey är ute varje dag och jag har ännu inte sett nått som tyder på att han skulle ha fått mask. Tur? Eller är det så att iller har så snabb matsmältning så masken inte hinner utvecklas utan ev. ägg passerar igenom?
#8 & #10 Personligen tycker jag inte du ska avmaska honom/henne bara för att, utan bara göra det om du konstaterar mask i avföringen. Men det är som sagt min personliga uppfattning.

Man ska aldrig någonsin avmaska sitt djur oavsett omdet är iller, katt eller hund eller häst bara för att. Man ska vara säker på att ens djur har mask innan man avmaskar. Annars så kan man göradem resistenta mot maskmedlet och det är inte bra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#11 och #12 okej, jag tror inte att han har mask, men eftersom att han får vara mycket ute på promenader tyckte dem jag pratade med att det kanske vore bäst att avmaska….men om ni tycker att det är bäst att låta bli då gör jag det istället, då ni jo är mer illererfarne än dem jag pratade med…

Tack för alla svar :) Ska kolla upp chippet Suprelorin och testa om han ens vill ha kycklingvingar.. Ang. skabb så undrade jag även om man skulle kunna skölja bort skabben med vanligt vatten och då menar jag inte som behandling utan ett test om det är skabb eller inte.
#14 Nej tror inte du kan skölja med vatten ens för att testa. Enklast att kolla efter skabb är som nämnts tidigare, att ta en tops och peta ut lite vax och kolla med fickmikroskop.
Det var så vi fann skabb på Bogey utan att ens ha misstänkt att han hade. När vi gör vanlig öronputs så kollar vi rutinmässigt efter skabb men han har inte haft nått mer sen i våras.

#15 Okej tack :)
Jag kan göra ett tillägg på paraffinolja - oöppnad håller den länge länge, men öppnad flaska håller i ett halvår.
_No way! Yes way!

#17 Fast om den inte luktar eller så är det väl inget problem att använda längre. Vad skulle hända?
#18 Om jag inte är ute o cyklar så härsknar olja omden är för gammal, men konsistens, lukt och smak på min som är 8 mån är som i början så :)
Paulina

#19 Jo att gammal olja härsknar vet jag och det är ju rätt lätt att hålla koll på, så länge den luktar ok är den ok men jagtänkte om det kan hända något mer som gör att den inte är bra att använda när den gått ut. Min är nog över ett år gammal och precis samma färg lukt och konsistens som när den var ny.
Ja, så länge den inte härsknat har jag tänkt att den är helt okej :) Min står ju svalt och mörkt dessutom, sniffade faktiskt på den i veckan ;) För just när jag köper en ny flaska så behöver jag använda några ml av den :P Kanske borde skaffa en att ha på lager? Behöver man den och den skulle visa sig vara icke-okej så kan man köra på den nya flaskan, annars håller den ju en evighet.
Paulina
Man ska helst inte ha vatten i illerns öron över huvud taget då det kan bli fukt som inte försvinner och det kan bildas svamp i öronen. Man kan doppa topsen i lite paraffinolja om man vill rensa ytterörat med något "blött".
#13 jag har varit ute med mina illrar i ur och i skur i 6 år och bara avmaskat Dexter en gång då katten hade mask och jag var lite orolig/äcklad över att Dexter också skulle ha fått det.
Jag är ute mycket i skogen och de får hälsa på både hundbajs, älgskit och harpluttar :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Själv använder jag ACOs barnolja vid öronrengöring - den är ätbar ("Ofarlig att äta - utan konserveringsmedel, färgämne, alkohol och parfym"). Då gör det ju inte heller så mycket om Maja kommer åt att slicka lite på ens oljiga finger ;)
_No way! Yes way!

Hur ger jag min iller kycklingvinge? Rå eller tillagad? :S
Menar ni att man ska köpa kycklingvingar i butiken? Såna där frysta och tina upp? Hur är det med benet, kan det inte flisa sig?
Kycklingvingen ges rå. Finns att köpa frysta. Jag brukar knipsa av dem på mitten och frysa in på nytt så blir det lagom storlek. Bara att ta fram och tina en, förslagsvis i en påse som man lägger i ljummet vatten i några minuter.
_No way! Yes way!
#25 så här kan det se ut hemma hos mig när jag handlat iller mat ;)
Oj vilken laddning hahahaa
# 27
Haha, jisses! 17 kilo nam nam =) Inte dumt 
Benet ges rått, men nej, det flisar sig inte på det sätt man är rädd att det ska göra för att ge illern skada. En hel vinge (sådana som man kan köpa) kan delas i två eller 4 delar, inte mindre än så. Det är när man ger för små benbitar som det kan bli "farligt", för då tuggar de inte till en lagom size på dem utan kan försöka svälja hela. Men bara för den sakens skull behöver de inte få ett lårben från en elefant ;)
Tillagat bör inte ges alls, enkelt knep är att tänka; vad äter de ute i naturen? Jo, möss och liknande gnagare, fågel, grodor och liknande saker. Inget triangiakök har de heller *hehe*
Paulina
# 30
Haha, du har så rätt så =) Man är väl lite nojig bara. Jag blir lite nervös eftersom man inte haft någon iller innan och varje liten sak får en att fundera på vad som är rätt osv. Det är jju faktiskt ett liv man tar hand om =)
Nej dom har ju inte direkt något trangiakök, nej. Du har rätt. Och lägereldar är väl inte heller något som är direkt vanligt att illrar gör antar jag =) haha
Tänk vad mycket man lär sig av er vana illermänniskor. Det lär kommer en del frågetecken på resans gång kan jag tänka mig 
Bättre att ställa för många frågor än för få 
Som relativt ny illerägare tycker jag det här forumet har varit guld. Har kan man komma in och snabbt få svar på sina "dumma" frågor.
_No way! Yes way!
Håller med Saga helt och hållet, hellre fråga och räta ut frågetecknen, man kan ju inte veta exakt allt på en gång :) Det dyker upp nya frågetecken konstant, jag har haft iller i fyra år och inser att ju mer jag lär mig, desto mer finns det som jag inte kan ;)
Paulina
# 32
Jag förstår det. Jag har inte ens fått hem min tös än och redan har jag lärt mig såå mycket och mer lär det bli =) Men nog känner man sig lite dum ibland.
Jo, nog kan man känna sig riktigt korkad ibland *skrattar* men det ingår i illerägandet tror jag ;)
Paulina

Klart man kan känna sig dum om man frågar. Men jag brukar diskutera så här, hellre framstå som okunnig när jag frågar än att förbli okunnig för att jag inte frågar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#36 Precis, om man inte frågar får man heller inget veta. :-)
en liten notis är att man absolut INTE ska ge tillagade ben till illern då de kan flisa sig, vilket inte händer om de är råa.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag kom på det :) Ger ju mina hundar råa märgben.