Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 3100 ggr
Ceciliaolucifer
0

Vad är en Angora?

Jag har lite funderingar över angorornas vara eller icke vara.

Det som kännetecknar en äkta angora är dubblanäsvingar och avsaknad av underull.

De angoror jag har sett på utställningar har alla haft underull förutom en, alla hade dubbla näsvingar och den typiska breda huvudformen.

Vad är okej att kalla angora? Är det dags att ändra "standarden" för det som är angora?

Är det även dags för angororna att få självklara egna klasser på utställningarna? och slippa avdrag för att dom inte ser ut som standard illrar?

Vad tycker ni? debattera :)

mandariiin
0

en angora är en fluffig korv! Förvånad

ne, jag ska inte lägga mej i, då jag inte är insatt i angoror alls. men söta är dom. speciellt theo!

Ceciliaolucifer
0

#1 Men, tanken är ju att alla får ha sina åsikter oavsett vad man har hemma :) så lägg dig i..

Aah, theo är fin han!

mandariiin
0

då anser jag att aura är en semi angora! hon har dubbla näsvingar = två stycken. avsaknad av underhull, hm…… hon har avsaknad av vett i huvudet! och ett plus i kanten är att hon är RÖV!!!! Skrattande

Ceciliaolucifer
0

#3 Hahaha, stackars liten.. hemsk matte hon har.. hehe..

mandariiin
0

det kanske är därför som hon är som hon är idag….. Obestämd

Loveferrets
0

Angora iller är jättefina, annars har jag inget mer att tillägga.

Aviendha
0

Jag skulle vilja drista mig till att säga att med underull eller ej, med nosfel eller ej så är det en angora om den är långhårig (vilket inte går att missa om den är eller inte).

Det klassiska jag hört är ju att de har nosfel och avsaknad av underull, men jag vet inte om det ska vara den "klassiska" angoran då.. Det kan ju gå att skaffa en vettig standard för hur angororna ska bedömas, och där får man komma fram till vad som gäller. Jag värjer mig lite vid tanken på att standarden isf ska vara "noll underull, nosfel" med tanke på att det (iaf nosfelet) inverkar på deras hälsa. Eler ja, de har svårare att andas vissa av dem pga att nosen är tightare och sen blir dte ju inte bättre av att ha hår inne i den ;)

JossanH
0

Förr hade angoran dessa "typiska" drag, att sträva efter att angoran fortfarande ska ha ordentliga defekter istället för att försöka avla bort dessa låter som något vi varit med om många, många gånger förr i hund och kattvärlden. Där är de mest extrema mutationer det man eftersträvar och anses finast på utställningar. Vill vi gå med i den gruppen av djurägare?

En angora går inte att ta fel på när man ser en. Något är ju defenitivt annorlunda om man ser till pälsen då en angoravalp inte alls ser ut som en långhårig korthårsiller. Deras första päls är slät och nästan åtslickad mot kroppen till skillnad mot en korthårsvalp som får en mer yvig och tjock päls.
Täckhåren på en vuxen angora brukar vara mer silkig och inte lika styv och underullen brukar inte vara lika tjock.

På en utställning borde en angora kunna få avdrag för en angoranos som är för extrem. Det borde inte finnas regler för att en angora inte ska bedömmas helt bortsett från nosan vilket inte är helt ovanligt på en del utställningar. En angora utan deformerad nos borde ha större chans än en angora med stora deformeringar på nosen. Vill vin inte ifrån det extrema?
En egen klass för angoror låter helt dumt. Samtidigt blir det en extremt blandad klass med allt från juniorer till veteraner och viltfärgat till albino, så det kan vara svårt med en rättvis bedömning kan jag känna…

Sedan kan jag känna lite att vill man ha en "extrem" iller får man räkna med lite avdrag om den grovt deformerad vid tex nosen. Det borde inte vara rakt av okej att tillåta hur grova deformationer som helst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Glömde tillägga att jag tycker att nosen ska vara symetrisk. Både gällande päls på/i nosen och utseendet på nosen. Varför ska en angoranos få vara osymetrisk när en tecknad iller inte får vara det?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Håller med Jossan ;)

Faxlin
0

Anorans vara eller icke vara är nog inte ens någon ide att tala om. De finns så det är bara att finna sig i det. Så länge folk tycker de är snygga och fina kommer de också att avlas fram.

På en utställning kan jag tycka att angoror ska få en egen klass där de bedöms som angora och inte som en korthår. Men det måste finnas regler även där. Jossan har oerhört bra åsikter i den frågan som hon redan skrivit, så med risk att vara lite tjatig så håller jag med Sarah som håller med Jossan :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Det här med egna utställningsklasser är svårt.

Nu vet jag inte hur många det var i Norge men på bla Ängla så var det väldigt utspritt med angororna. Alla åldrar, kön (kast, okast), färger och tecken. Ska man sätta samman dem i en klass så får ex en 5 årig pastellhane okastrerad tävla mot en kastrerad, junior, vilthona.

Blir det verkligen bättre?

Vi har varit noga med att säga till att angororna inte ska ha minuspoäng för att de är angoror. Hur bra det funkade vet jag inte.

Sara

Aviendha
0

Tack Jossan för ett bra inlägg :) Det var det jag försökte mena med standarden "noll underhår med nosfel" det känns fel att sträva emot precis som du säger, men ibland fungerar inte formuleringarna som de skall :P