Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 811 ggr
LeeLoo
0

semiangora - långhårig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej känner mig lite smått förvirrad nu..Om det står långhårig i stamtavlan är det detsamma som samiangora? Har läst en del på internet och letat lite här. Men hittar inte svaret.

Jag har 2 valpar här hemma som ser ut att vara semiangora. Varken modern eller fadern är det. Men fadern har LH i stamtavlan.. faderns farfarsmor.  LH som jag har fått tolkat som långhårig…

Någon som vill hjälpa mig att reda ut det här? Samt har du info om vad det finns för fakta vad det gäller avel på LH, semiangora honor?

Tack!

UlrikaG
0

åh men jisses, nu vart jag kär :))

kan tyvärr inte hjälpa dig med frågan dock :)

Faxlin
0

Ohh, vilken sötnos. Jag är också kär.
långhår är inte min avdelning. Hoppas Illernettan kommer in så kan du få riktigt bra svar från kunnigt håll.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Guteillern
0

LeeLoo: Jag hoppas oxå att illernettan letar sig hit…Långhår (LH) är när illern har över och underull, saknar dubbla nosvingar och håret i/på nosen.

Det kan vara svårt att skilja på Lh, Semiangora (½angora) och Angora, när valparna är unga. Har dom inte tydliga tecken på Angora, så brukar jag regga som Lh. Sedan kan man bedömma illern igen när den är 1 år och har släppt första vinterpälsen. Skulle den vara felreggad får man meddela registratorn, så att uppgiften ändras.

/Ammi

LeeLoo
0

vad roligt! Visst är han söt!

då väntar vi på illernettan!  

#3 tack Ammi!

Faxlin
0

Söt är bara förnamnet. Helt enkelt bedårande :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LeeLoo
0

Hej gumman du ligger o sover och jag har kidnappat din dator! =D

"The only confirmed negatively, is regarding the nursing angora which has nothing to do with her ability to take care of her kits, but rather that the full female angora simply does not produce enough milk to feed her kits. Interesting to note, is that female half angoras do produce enough milk to feed her young."

Källa:

http://www.ferret-universe.com/angora/index.asp

"The accurate and thorough compilation of this material was made possible through various collaborations with individuals both in the US and overseas."

cannaydia
0

hehe LeeLoo kanske bara ska vända sig till sambon när hon vill veta något :-)

ferretgirl
0

KÄR KÄR KÄR!!!! Var har du hittat denna lilla sötnos??? Har länge letat efter en långhårshane, men ännu inte hittat någon. Vet att det är en muttation från början men att man avlade fram dessa sötisar ett tag. Men nu är dom väldigt sällsynta, men jag hoppas att jag hittar en. Ska så småningom (när mina 3 äldsta illrar  inte finns  mer, dom är alla  över 5 år eller ska bli 5  åt), åka ner  till Tyskland och  se där  om  det finns någon där som har en långhårsiller till mig.

illernettan
0

Nu är jag här, såg att jag var eftersöktGlad

Angora illrar har dubbla näsvingar, lång päls och ingen underull. (blev det rätt?) (enkel förklaring)

Annars är det som Ammi beskriver i ett tidigare inlägg.

LeeLoo: det är väldigt svårt att se på kortet vilket det är på din valp. Men om jag minns rätt på Lurvas var hans päls ännu längre när han var valp. Du får gärna skicka en bild på honom till mig så kan jag försöka se hur han se ut. Som bilden visar skulle jag tippa på en iller med något längre päls, inget annat. Förmodligen kommer det att rätta sig till vartefter han blir äldre. Hoppas jag inte gjorde dig besviken? Får jag fråga vem som är faderns farmor? Det finns ju inte så mänga angora kvar längreGråter Hur ser nosen ut? Har han dubbla näsvingar?

Anette

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

LeeLoo
0

#8 han har LH i släkten,

#9 faderns farfarsmor Nugget!

illernettan
0

#10 Vill du höra på något kul?! Då är han släkt med vår Fizzelia och Lurvas. Båda har Nugget bakåt. Kul! Be mig inte förklara hur eller på vilket sätt, för den biten är jag urkass påGråter

Anette

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

LeeLoo
0

#11 aha, vad roligt! Hoppas vi träffas på nån illerträff eller yra så att vi kan prata om det!? Glad

domiino
0

#10 är inte våran pappa angel släkt med nugget? från lars och dee va? har för mig han var det? vad säger du o du store vise som kan allting =P

LeeLoo
0

men #13 nu menade du väl #11 när du skrev "är inte våran pappa angel släkt"

men jag menar i alla fall 

Nugget (pastell LH) uppfödare: Lars & Nadine Eriksson

sarae
0

Min stitch tror jag oxå är släkt med Nugget!…men jag kan ha fel ;)

domiino
0

haha ojoj ja jag menade till illernettan. men dom är släkt, det är hans gammelfarfars mamma..great grandfathers mother heter det på engelska i alla fall. =P så dom är då släkt. angel kommer ifrån lars o dee

LeeLoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kolla hans lite krusiga päls på benet

kanske lite svårt att se på bilden, men det är liksom tjockt och lite krusigt i underpälsen på fram & bakbenen så söt

Flisa
0

shit så söt Skrattande