Tam iller Iwanti!!!t
Hej jag är en tjej på 12 sk fylla 13 och världens djurfanast och jag har blivit lite inresserad av tamille rmen jag är dessvärre allergisk mot katt och hund så det är lätt att utveckla allergier mot andra djur och jag undrar om ni tror att det undantag för tamillrar?
Hur mycket kostar ca en iller i månaden vad blir kostnaden. Är det någon i så fall som vet en bra uppfödare i stkm i sollentuna kretsarna??????Eller någon som skulle kunna tänka sej att låna ut en iller så jag kan prova??
mycke frågor hehe:p
Första tipset, åk och hälsa på någon med iller, ta med föräldrarna då det är de som har det juridiska ansvaret för djuret framtills den dag du fyller 18 år.
tips 2, läs så mycket du kan här på forumet, både i artiklarna och trådarna.
Mina två illrar kostar ca 100kr/månad i försäkring, sedan kostar torrfodret ca 100kr i månaden. plus då barfmat (kött) om ca 40-60kr/månad.
Sen är ju årskostnaderna försäkring 1200kr för 2, vaccinationer 600för bägge.
Ytterligare har man ju då inköp av sängmaterial sovpuffar, hängmattor, filtar, eventuell sovbur, kisselådor, matskålar, leksaker, rör mm mm mm.
Sen kostar ju en iller mellan 1500-4000 beroende på vilken uppfödare man väljer.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hej Fanny! vad roligt att du vill ha en iller!
om du är allergisk mot både hund och katt så kan du vara det mot iller också, tyvärr. Kostnaderna kan variera, men det är inte så vanligt att man köper mat till iller på samma sätt som hundar och katter. Oftast får man beställa mat till illrar via speciella affärer, utöver mat ska de också ha olika vitaminer, om du beställer mat och vitaminer kan det bli en kostnad runt 1000 kr vid varje beställningstillfälle. Köper du en iller hos uppfödare så kostar den mellan 2-3000 kr, då är den chippad och vaccinerad. Sen måste du försäkra den och när den är äldre ska den kastreras, så du måste tänka på att det blir ganska mycket pengar som den kostar, sen kommer ju leksaker, toalådor, resebur och matskålar samt årlig vaccination till.
Det är bra om du träffar många illrar först innan du verkligen köper en, och eftersom du är snart 13, måste nog dina föräldrar få vara med och bestämma. Illrar är jättemysiga och fina, men de kräver mycket tid och kan vara ganska tuffa trots att de är små och ser söta ut. Något som också kan vara bra att veta är att de är dygnet runt aktiva och mycket väl kan hålla ett helt hus vaket en hel natt..så om du verkligen vill ha en iller, ta reda på mycket fakta, hälsa på många olika illrar, många gånger och fundera riktigt noga, det har du nytta av om du köper en iller!
Är man benägen att utveckla allergi mot andra pälsdjur så kan en iller vara ett undantag. men jag tvivlar på det.. Finns flera här inne som utvecklat allergi mot iller efter att först ha klarat av dom.
Håller med LinaN- Det är bara att läsa, läsa, läsa och sedan hälsa på folk med iller.
Både du och dina föräldrar måste vara medvetna om att en iller inte är som en råtta utan mer som en hund. Alla i familjen måste uppfostra den och hjälpa till att lådträna illern. En iller ska inte bo på mindre yta än ett rum och får den inte vara med ut i resten av huset/lägenheten så kommer den förmodligen stå och riva på dörren då de är otroligt sällskapliga och vill vara med där det händer.
Om ett barn får en katt eller hund så blir automatiskt alla i familjen delaktiga och samma sak gäller iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 gick in o ändrade på köpesumman, det saknades en nolla ^^ 2-300kr är litet väl billigt ^^
Sedan måste man också tänka på att tamillern av idag är sjukdomsdrabbad, och lever inte alltid så länge som man vill. många förlorar sina illrar redan vid 4-års ålder. Är du beredd på det?
Men det absolut bästa tipset är att läsa på, och sedan hälsa på så många illerfamiljer som möjligt, inte bara samma familj. Utan se hur de har det hemma, passa på att ställa frågor, träffa illrarna. Var med vid vardagshändelser. Se hur det går till när man fyar en iller som gör något den inte får. Bli medveten om att de kan bitas och det väldigt hårt (jag vet, hade en iller som satt fast i min näsa när hon flytta hit, aj så in i h-vete vad ont det gjorde!) att det bajsas utanför lådan och att toalettträning är av hög prioritet.
Och åter igen, att dina föräldrar ska vara väl införstådda i vad det innebär att ha iller.
Lycka till :D

#4 Tack!det var snällt! min dator lever sitt eget lilla liv!=)
Det där med allergier, jag är allergisk men tål iller. Men jag är också medveten om att jag KAN en dag börja reagera mot illern. Men sen finns det illerägare som är allergiska mot iller men knaprar hellre allergimediciner, droppar ögondroppar och sprayar nässpray än gör sig av med sina pälsar.
Sen illrar luktar iller. Jag tycker det luktar gott med en ickebrunstig illerhona som illerhane. Men brunstiga hanar håller jag mig gärna ifrån ^^ De luktar för starkt för min näsa. Folk kan reagera på illerlukten och tycka den luktar illa för att det är en ovan lukt (förstår fortfarande inte att en del tycker att blöt hund luktar gott *uäck*) en del kan sluta komma och hälsa på. Andra kommer tycka att du är knäpp som har ett skadedjur hemma. Man får vara beredd på att man möter mycket fördomar.
Det värsta jag har hört om mina änsålänge är när två personer kom fram och frågade "Suger dom blod?" då visste jag knappt var jag skulle ta vägen, eller som de två tuffa killarna, ena killen sa till den andra "där är sånna där illrar, de luktar skit." och jag frågade "har du mött en iller förr?" han svarade då nej och jag frågade honom "Hur vet du då att dom luktar illa?" och hans svar vart ju korkat som bara den "För att jag vet det."
Och för att fylla på vad LinaN skrev här ovan ang att många illrar blir sjuka redan vid 4 års ålder så kan man lägga till veterinärskostnader! och dom är inte gratis. När cancern brukar komma smygande efter 3 år ålder brukar det bli en del veterinärsbesök… Tyvärr är det så..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag fyller väl på lite om allergi då.
Sonen är allergisk mot katt, men har ännu inte reagerat på hund
Frun är allergisk mot nästan allt med päls, MEN iller fungerar just nu. Vi vet att det inte finns garantier mot att hon kanske utvecklar allergi även mot iller, men vi håller tummarna.
Vi har dessutom gjort upp med vår uppfödare så att om vi utvecklar allergi mot iller i familjen så får vår kära lilla pälsboll flytta tillbaka till henne.
Jag kan också nämna att Bogey är min dotters och mitt lilla "projekt" och min dotter är 12år precis som du.
Vill du se dem tillsammans så finns bilder här
Jag tycker du har fått jättebra svar ovan, så jag har inte så mycket att tillägga. Jag är också allergisk mot katt, hund, häst, pollen och gräs, men illrar fungerar bra. När de byter till vinterpäls/sommarpäls kan jag behöva ta mina tabletter och astmaspray när det är som värst, annars har jag inga som helst problem och min reaktion har minskat med tiden, inte ökat. Men som sagt, det är ingen garanti och det är bara pröva som gäller. Jag var till att börja med fodervärd åt 3 illrar som behövde ett tillfälligt hem, det är en bra början för en allergiker tycker jag. Då fick jag ha dom i ett halvår för att se hur jag reagerade och också allmänt hur jag trivdes med att vara ansvarig för så pass speciella djur som iller. Då det gick jättebra och hon som ägde illrarna fick förändrad livssituation blev de kvar permanent hos mig.
Lycka till och hoppas du blir en lycklig illerägare så småningom! 
Jag är allergisk mot katt, men har 6 illrar utan problem. Men detta behöver inte gälla dig, så jag rekomenderar dig som någon här inne redan har gjort att åka till någon som har iller så att du ser hur DU reagerar på dom. Sen har många även åldersgränser på hur gamal köparen får var för att själv få köpa sin iller. Jag har 18 års gräns, men kan frångå denna om jag får skriftlig från föräldrarna att köparen får ha iller. Jag hade en tjej i din ålder för ett par år sedan som köpte iller av mig, och hon hade med sig sin mormor hit med medelende från mamman att hon fick lov att ha iller, dessutom så hade hon redan en tik hemma hos sig. Och som #9# säger så är ett foderkontrakt också bra att börja med, då ser du efter en tid hur du mår, och skulle det vara att du då visar att din allergi blir värre, så kan du lämna tillbaka illern till uppfödaren.
Jag är allergisk mot katt och hund men jag tål illrar, det är så olika från person till person, åk o hälsa på illerfolk, både hemma hos dom och besök gärna utställningar o träffar.
Lycka till.

Tack så jääääte mkt men jag känner ingen som har iller dessvärre så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna besöka nån men TTAck och tack igennnn!!!
#12 det är bara att fråga någon som har iller som du inte känner.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#12, Vart bor du ?
Skulle precis fråga det samma #14# Vart bor du?? Det är lättare då för oss här inne att be dig komma till någon av oss. Kanske bor du på någorlunda samma plats som någon av oss. Bor du t.ex i Helsingborg, så är du välkommen hit här och testa.

Sollentuna, fast det är inte klart att jag ska få en iller för jag har gerbiler ochså och kanske inte bästa kombinationen så mamma och pappa säger att jag nög får vänta tills dom dör det tar nog ett år ca men det skulle ändo vara jätte kul att hälsa på någon ganska längt i förväg.