magbesvär
hej, nu har jag tyckt att bayliz varit lös i magen länge, inget kraftigt. men vill få ordning på det.
någon som har bra tipp ?
Vad får han för foder? Kanske han får för mycket fibrer i sig via foder eller godis? Om det har pågått längre tid kanske det är värt att kolla upp att det inte är fråga om någon sjukdom. De kan ju bete sig normalt trots att de är sjuka, dom bovarna…
Hm, var det inte du som skrev tidigare om det eller minns jag helt galet?
Vad äter hon? Har något förändrats, vad som hellst från mat, till rutiner osv?
Paulina
"Du" som i TS eller som i mig? Min Tadashi hade ju lös mage under sin sjukdomsperiod, vilket snackades om i annan tråd om det var det du menade? Då fick jag ju rådet att inte ge så mycket godis…
#3 Vi hann nog skriva samtidigt, menade TS :) Hm, det kanke var dig jag tänkte på, men jag har för mig att det kom in en till person mot slutet som höll på att fasa över sin iller från berphar till vitalin.
Paulina

#1-2 vitalin, och hon är det :) det ända "godis vi gett är kyckling och någon bit av bandit godiset. det har väll inte på gott så jätte länge och är ju inget jätte alvarligt utan bara löst så att jag som ägare märker att det är skildnad. en som skulle komma utifrån skulle nog kanske inte lägga märke till det. om du förstår vad jag menar.
allmäntillståndet är som hon varit sen första dagen vi träffa henne, hon leker och busar hur mycket som helst, om kanske till och med lite hypper aktigt :) så hon e nog inte sjuk. det ända är att hon sover rätt länge när hon väl sover, men vad gör inte barn mer än att äta sova leka.
#2 jo det var jag men det var mer om att det var något grönt klet i hennes bajs men det har vi kommit underfund med att det var för hon då var hemma hos min mamma med mig i en vecka och att det var ovant för henne, för nu när hon är hemma har det inte återkommit :)
#4: Aha!
#5: Kanske det är omställningen från flytt som oroar hennes (
) mage fortfarande då?
Min personliga erfarenhet är att bajset kan variera lite i löshet periodvis. speciellt när det händer nya saker i deras liv. Du skriver ju också att hon ev är lite hyperaktiv.

#6 jo hon är lite hyper :) men det är bar kul, vi leker tusan här hemme :) ok, men får vänta och se, men ni vet inget så här från hemme man kan ge mot en lite lös mage ? :)
#7: Jag känner inte till något, kanske någon annan vet? Det är mycket lättare åt andra hållet, att få mer lös mage tror jag…
Hon låter ivf som en mycket trevligt liten krabat! 
De kan bli lite gröna i bajset av stress. Hon äter alltså samma mat sedan ett tag tillbaka? Då borde det ju inte bero på det. De har olika perioder de små liven. Du tycker inte att hon verkar stressad/stissig? Rent generellt så är bajs lösare ju kortare tid det stannar i tarmen, eftersom det är i de senare delarna av tarmen som reabsorbtionen av vatten sker. Kommer det ut tidigare är det alltså blötare. Sen finns det ju många anledningar till att det kommer ut tidigare, därav min undran om stress. Hon är väl rätt ung med? Tänkte på sjukdomar..
Det finns väl inget man kan stoppa i dem mot lös mage vad jag vet på rak arm. Det skulle ju vara om hon var barfad, då går ju sådant att korrigera med kosten på ett annat sätt.
Paulina

hon verkar inte stressad, hon är ca 16 veckor :)
ok, men tror ej hon är sjuk.
Aha, hon är så ung! Det är svårt att se om ett djur är stressat, speciellt om man inte känner dem sedan tidigare och har något att jämföra med. Men valpar kan vara lite luriga i magen, hon kanske fick en annan kost innan hon kom till dig med.
Försök att ta det lugnt med henne, skapa fasta rutiner och tänk på att det är en valp, alltså är många nya intryck roliga men de är enomrt uttröttande. Att hon fick grönt bajs hos din mamma tyder jupå att hon är påverkbar av den typen av stress som föränderliga miljöer innebär. Trygghet och fortsätt med vitalinet så ska det nog ordna upp sig om jag får gissa.
Paulina

det tror jag med det gör :) vi har fortsatt på vitalin som uppfödaren hadde just av anledningen att hon inte skulle behövas vänjas om.
vi har rätt bra rutiner tycker jag, men om du har lite råd så är det alldrig fel :)
hon är ju våran första iller, men vi har både träffat och varit med illrar förr. sen läser jag djurvård då vi just nu läser etologi och just om stess så trorr vi kommer kunna märka om hon är stressad :) men hon kan säkert fortfarande vara lite stressad eller vad man nu ska säga efter vistelsen hos min mamma :)
tack för dina svar :)
Det kan ibland vara mycket för en liten valp att vara ensam i stora vida världen, så lätt att man glömmer bort det själv ;)
Åhå, en till etologinörd :) Ja, stress är inte okomplicerat på en fläck men jag ska inte snurra in på den biten för då lär du få en uppsats :P
Sen är det ju stor skillnad mot vad en person tycker är löst och en annan tycker är fast ;) Vissa är lite lösare i magen än andra. Men som jag förstod dig så har du sett en förändring åt det lösare hållet som hållit i sig?
Inte för att det lär kunna ge några raka svcar eller så, men jag blev nyfiken; kan du fota? De är ju lösare än kattbajs eller hundbajs, krämigt är väl ett bra ord skulle jag tro :P
Paulina
#13 Som brun tandkräm ungefär :-)

#14 ok, men tror det börjar ordna sig nu, hon fick lite kyckling så då vart det lite bättre :)
kanske kan fotta sen om min camra vill funka.